آگهیهای استخدام در آمریکا ۳۵ درصد کاهش یافت / هوش مصنوعی جانشین تازهکارها!
دنیای اقتصاد: با ظهور فن آوری های نوآورانه و تحول گرا ، میلیون ها شغل از بین می روند ، اما موقعیت های شغلی جدیدی نیز ایجاد می شود که اغلب جالب تر و با ارزش تر از گذشته هستند.
البته ، این دیدگاه خوش بینانه یک نکته مهم را نادیده می گیرد: برخی از مشاغل متعارف که از بین می روند ، در واقع مراحل شروع یک مسیر شغلی هستند. این شرایط برای کارمندان بی تجربه طراحی شده است. به افرادی که هنوز نمی توانند مسئولیت سنگینی داشته باشند ، اما برای پیشرفت در حوزه کار خود نیاز به تجربه دارند.
به نظر می رسد که نسل جدید ابزارهای هوش مصنوعی به ویژه مشاغل سطح ابتدایی را هدف قرار می دهد. این مشاغل عمدتاً شامل وظایف ساده و پایین مانند خلاصه اسناد ، جمع آوری داده ها و برنامه نویسی اساسی است. کارها در چند ثانیه سکویی مانند چتپ ، کلودیان و جنا را انجام می دهند.
ظهور هوش مصنوعی نگرانی هایی را برای فارغ التحصیلانی که آماده استخدام هستند باعث شده است ، زیرا این ابزار جدید شانس ورود به بازار کار را کاهش داده است. براساس اعلام بانک فدرال نیویورک ، نرخ بیکاری برای فارغ التحصیلان از ۲ تا ۵ سال در ماه مارس به ۴.۹ درصد رسیده است که در چهار سال گذشته بالاترین و به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین ملی است. بسیاری از افراد هوش مصنوعی را علت این وضعیت می دانند.
اما آیا اوضاع واقعاً جدی است؟ Bloomberg News با بررسی داده های شرکت های تحلیلی بازار کار و صحبت با افراد کلیدی در این زمینه ، از جمله بنیانگذاران نوپا ، مدیران بزرگ فناوری و مربیان شغلی ، به این سؤال پاسخ داده است. ما یافته های آنها را در زیر می خوانیم.
داده ها چه می گویند؟
هوش مصنوعی تولیدی ، که بر اساس داده های آموزشی ، محتوا را تولید می کند ، به سرعت پیشرفت کرده و ماهیت مشاغل سطح ابتدایی را در صنایع مختلف تغییر داده است. حتی اگر این فناوری تنها یک پنجم از مشاغل فارغ التحصیلان جدید را در پنج سال آینده از بین ببرد ، عواقب آن برای نسل جوان و اقتصاد بسیار زیاد خواهد بود.
رونق در هوش مصنوعی همزمان با رکود اقتصاد ایالات متحده اتفاق افتاده است و جدا کردن تأثیر این دو روند دشوار است. با این حال ، چندین موسسه تحقیقاتی در این زمینه تحقیق کرده اند. شرکت مشاوره اقتصاد آکسفورد تخمین می زند که ۵ ٪ از نرخ بیکاری ایالات متحده در اواسط سال (از ۴.۹ درصد به بیش از ۵ ٪) بوده است زیرا تازه واردان به بازار کار در یافتن شغل مشکل داشتند. محققان این شرکت خاطرنشان می کنند که پذیرش هوش مصنوعی می تواند تا حدودی از این وضعیت باشد ، زیرا بیکاری در بین کارمندان جوان در مناطقی مانند علوم رایانه ای که نرخ رشد فناوری بالایی در این رشته ها دارد ، به طرز چشمگیری افزایش یافته است. در مقابل ، کارمندان مسن در همین مدت رشد خفیف در میزان استخدام را تجربه کرده اند.
*
آزمایشگاه های Rolio ، که در تجزیه و تحلیل بازار کار کار می کند ، نشان داده است که تبلیغات شغلی برای سطح ابتدایی در ایالات متحده از ژانویه حدود ۲ ٪ کاهش یافته است و به مشاغلی که بیشتر تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار دارند ، آسیب دیده اند. این شرکت تخمین می زند که چگونه هوش مصنوعی می تواند با بررسی داده های وب سایت های شغلی و تجزیه و تحلیل وظایف هر شغل ، این کار را انجام دهد. براساس آمار ، مشاغل مانند مدیران بانک اطلاعاتی و آزمایش کنندگان کنترل کیفیت ، که بیشتر تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار دارند ، بیشتر از مشاغل ایمن مانند مدیران ضبط پزشکی و متخصصان روابط عمومی بیشتر فرصت های شغلی را از دست می دهند.
پذیرش هوش مصنوعی به طور خودکار منجر به تغییرات گسترده در برنامه های استخدامی همه شرکت ها نشده است. پلت فرم حقوق و دستمزد گاستو متوجه شده است که بیشتر مشاغل کوچک و متوسط در ایالات متحده تاثیری در نیروی کار خود گزارش نکرده اند.
اما نگاهی دقیق تر به صنایعی که پیشگام اطلاعات مصنوعی بود ، زنگ هشدار برای کارمندان تازه کار است. محققان وب سایت اشتغال “ذاتی” دریافتند که تبلیغات شغلی برای شرایط پایین در صنعت فناوری بین سالهای ۱ تا ۲ کاهش یافته است. در عوض ، کارفرمایان در حال جذب افراد با تجربه تر هستند. در همین مدت ، تعداد تبلیغات شغلی مرتبط با فناوری که به بیش از پنج سال تجربه کار نیاز دارند ، افزایش یافته است. این نشان می دهد که به عنوان ابزارهای هوش مصنوعی بسیاری از کارهای معمول را در مواضع افراد جدید به طور خودکار انجام می دهند ، کارفرمایان انتظارات خود را برای ورود به این مشاغل مطرح کرده اند.
براندون برنارد ، اقتصاددان ارشد در این زمینه ، می گوید اطلاعات مصنوعی می تواند بسیاری از مناطق دیگر کار اداری مانند مالی یا قانونی را تغییر دهد. وی می گوید: “تبلیغات شغلی در بسیاری از مناطق نیز کاهش یافته است ، اما ما هنوز شاهد تغییر سطح تجربه نبوده ایم.” “این افزایش ملموس در استخدام نیروی باتجربه فقط در بخش های پیشرو هوش مصنوعی مانند فناوری مشاهده شده است.”
یکی از دلایل ممکن است این باشد که کارفرمایان فناوری به طور طبیعی سریعتر به هوش مصنوعی می روند ، زیرا کارهای تکراری و ساده ای که معمولاً به کارمندان جدید واگذار می شود ، می توانند با هوش مصنوعی خودکار شوند ، یا نیروی انسانی باتجربه با کمک هوش مصنوعی می توانند راندمان و ارزش بیشتری برای سازمان ایجاد کنند.
گزارش جدیدی از موسسه تحقیقات شیشه ای سوزانده ، تهیه شده توسط جوزف فولر ، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد ، شواهدی از تضاد جدید را نشان می دهد: اگرچه هوش مصنوعی تولیدی ممکن است فرصت های شغلی ابتدایی را در برخی زمینه ها از بین ببرد.
این تحقیق بر تفاوت بین “منحنی یادگیری” در مشاغل مختلف متمرکز است. به عنوان مثال ، برخی از مشاغل ، مانند مدیریت پروژه ، نیاز به تخصص تدریجی دارند که با کارهای ساده شروع می شود و پیچیده تر می شود. در مقابل ، مشاغل ، مانند یک متخصص ارزیابی وام ، از ابتدا به دانش تخصصی زیادی احتیاج دارند و به یادگیری ثابت کمتری نیاز دارند. هوش مصنوعی می تواند با خودکار کردن کارهای اولیه ، دسته اول را محدود کند. اما در رده دوم ، با کمک کارمندان برای به دست آوردن مهارت های اساسی سریعتر ، موانع ورود را کاهش می دهد.
سرعت پیشرفت چقدر است؟
آخرین مدل های هوش مصنوعی تولیدی توانایی های بسیار بیشتری نسبت به ۴ نوامبر دارند. این مدلها می توانند موضوعات پیچیده را حل کنند ، چندین کار را همزمان انجام دهند و اطلاعات بیشتری را تجزیه و تحلیل کنند. آنها حتی می توانند نرم افزار را بدون نیاز به مداخله انسان رمزگذاری کنند.
بسیاری از شرکت ها همچنین ابزارهای هوش مصنوعی خود را توسعه داده اند که با داده ها و سیستم های اختصاصی خود کار می کنند. برخی از شرکت ها در حال ساختن “نمایندگان” هوش مصنوعی هستند. این عوامل محدود به پردازش اطلاعات نیست ، بلکه کارهایی مانند ارسال ایمیل یا جلسات جلسات توسط کاربر را نیز انجام می دهد. این نمایندگان در حال حاضر مورد آزمایش قرار می گیرند و به عنوان دستیار مدیران ، استخدام کننده استخدام و نماینده پشتیبانی مشتری مورد استفاده قرار می گیرند.
کارفرمایان چه می گویند؟
تقریباً دو سوم از مدیران ایالات متحده انتظار دارند که هوش مصنوعی برخی از کارهای تکراری و دستی تازه واردان خود را انجام دهد.
با توجه به اینکه هوش مصنوعی اکنون می تواند کارهای نسبتاً پیچیده ای مانند جمع آوری داده ها ، نوشتن مطالب اساسی و حتی تحقیقات بازار را انجام دهد ، استخدام نیروی جدیدی که نیاز به آموزش زیادی دارد سخت تر شده است. به خصوص در مشاغل کوچک که به دنبال کاهش هزینه ها هستند.
داریو آمودی ، مدیر عامل شرکت Entropic ، پیش بینی می کند که با پیشرفت سریع مدل های بزرگ زبان ، مدیران شرکت ها به طور ناگهانی متوجه پتانسیل های خود خواهند شد و به سرعت فعالیت می کنند: آنها استخدام نیروها را متوقف می کنند ، جای خالی را پر نمی کنند و در نهایت کل لایه های کار سطح پایین را جایگزین می کنند. این تغییر در ابتدا به تدریج به نظر می رسد ، اما پس از آن کاملاً ناگهانی خواهد بود.
آژاموگلو هشدار می دهد که شرکت ها با تکیه بر اتوماسیون و از بین بردن فرصت های شغلی تازه کار ، در طولانی مدت به خود آسیب می رسانند. او می گوید: “شرکت ها با پای خود تیراندازی می کنند.” “از آنجا که افراد برای دستیابی به تخصص در کار و انجام کارهای سطح بالاتری به این کارهای ساده نیاز دارند.”