اقتصاد جهان

آیا المپیک 2024 برای اقتصاد فرانسه سودآور بود؟

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، شبکه خبری یورونیوز در گزارشی نوشت: دولت فرانسه ۲ میلیارد یورو برای میزبانی بازی های المپیک هزینه کرده است. آیا این سرمایه گذاری برای اقتصاد این کشور سودآور بود؟

سال ۲۰۲۴ با برگزاری انتخابات زودهنگام و میزبانی بازی های المپیک در پاریس، سال پررونقی برای فرانسه بود. تخمین زده می شود که میزبانی المپیک حدود ۹ میلیارد یورو هزینه داشته باشد. با این حال، تنها حدود ۲ میلیارد یورو از بودجه دولتی در دسترس قرار گرفت.

بسیاری از افراد در صنعت گردشگری در فرانسه انتظار داشتند که جاذبه های گردشگری پاریس در تابستان امسال شلوغ باشد.

در این گزارش آمده است که در حالی که در پاریس هیجان زیادی وجود داشت، جاذبه‌های گردشگری ساکت‌تر از حد معمول هستند زیرا افرادی که معمولاً در تابستان از شهر بازدید می‌کنند، به دلیل نگرانی از هزینه‌های بالای اقامت، مقصدهای جایگزین را انتخاب می‌کنند.

با این حال، برخی بر این باورند که بازی‌های المپیک می‌تواند به عنوان یک ویترین درازمدت برای شهر باشد و تعداد بازدیدکنندگانی که برای اولین بار در چند سال آینده بازدید می‌کنند، افزایش می‌یابد.

اگنس بناسی کور، معاون رئیس بانک مرکزی فرانسه و اقتصاددان ارشد سابق در وزارت دارایی این کشور، چشم انداز اقتصادی فعلی کشور را مورد بحث قرار داد.

از نظر بسیاری، این خبر که تولید ناخالص داخلی یک کشور در حال کاهش ۲ درصدی است، ممکن است یک امر مسلم به نظر برسد، اما در واقع تأثیر بسیار زیادی دارد.

وی افزود: برای خانوارها این مبنای قدرت خرید آنهاست. اگر تولید ناخالص داخلی رشد نکند، قدرت خرید نمی تواند رشد کند.

برای در نظر گرفتن این موضوع، طبق گزارش بانک فرانسه، هر درصد تغییر در تولید ناخالص داخلی ۲۶ میلیارد یورو برای فرانسه ارزش دارد.

علاوه بر این، هر درصد تورم که با افزایش دستمزد متناظر جبران نشود، قدرت خرید درآمد ناخالص قابل تصرف خانوارها را ۱۶ میلیارد یورو کاهش می دهد.

با وجود بی ثباتی فوق العاده اقتصاد جهانی در سال های اخیر، اگنس اصرار دارد که قدرت خرید فرانسوی ها کاهش نیافته است. در واقع، نرخ بیکاری به کمتر از سطح قبل از کووید رسیده است که قدرت خرید را تقویت کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا