بانک و بیمه

آیا انس طلا در ۲۰۲۵ به ۳۰۰۰ دلار می رسد؟

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازارهای جهانی با احتیاط بین چشم انداز رکود اقتصادی ایالات متحده و کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو حرکت می کنند و طلا را به دلیل احساسات متفاوت در میان تنش های اقتصادی و ژئوپلیتیکی جهانی برنده بزرگی می کند.

باور کنید یا نه، این فلز گرانبها در سال جاری عملکرد بهتری از بازار سهام ایالات متحده داشته است و علیرغم اینکه سرمایه گذارانی مانند وارن بافت میلیاردر از آن غفلت کرده اند، به رکوردهای بالاتر ادامه داده است.

در روزهای اخیر، قیمت طلا توانسته از مرز ۲۵۰۰ دلار در هر اونس عبور کند و به بالاترین حد خود برسد و رشد سالانه خود را به حدود ۲۳ درصد برساند در حالی که شاخص S&P 500 حدود ۱۷ درصد بود.

در حال حاضر، بازارها در انتظار افزایش بیشتر هستند و در نظر دارند در چند ماه آینده به مرز ۳۰۰۰ دلار برسند، هدفی که توسط چندین عامل حمایت می شود، در درجه اول عدم اطمینان در مورد انتخابات ایالات متحده، احتمال کاهش نرخ بهره توسط رزرو فدرال رزرو و غیره تنش های مداوم در خاورمیانه و اوکراین

تحلیلگران سیتی گروپ انتظار دارند که میانگین قیمت طلا در سه ماهه چهارم سال جاری به ۲۵۵۰ دلار برسد، اما انتظار دارند تا اواسط سال آینده با ادامه کاهش نرخ بهره فدرال رزرو به ۳۰۰۰ دلار برسد.

تحلیلگران چه انتظاری دارند؟

تحلیلگران سیتی گروپ انتظار دارند که میانگین قیمت طلا در سه ماهه چهارم سال جاری به ۲۵۵۰ دلار برسد، اما انتظار دارند تا اواسط سال آینده با ادامه کاهش نرخ بهره فدرال رزرو به ۳۰۰۰ دلار برسد.

در یادداشت اخیر، Commerzbank انتظار دارد فدرال رزرو تا پایان سال جاری سه بار و سه بار دیگر در نیمه اول سال ۲۰۲۵ نرخ بهره را کاهش دهد، اما گفت که این امر قیمت طلا را تا اواسط سال آینده به تنها ۲۶۰۰ دلار کاهش می دهد. را فشار می داد

در همین حال، بارت ملک، رئیس استراتژی کالاهای جهانی در TD Securities، انتظار داشت که قیمت طلا در سه ماهه آینده به دلیل فشار ناشی از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو به ۲۷۰۰ دلار برسد.

پاتریک ییپ، مدیر ارشد توسعه تجارت در بورس فلزات گرانبها آمریکا، اواخر ماه گذشته گفت که طلا به دلیل عدم اطمینان، کاهش نرخ بهره و خرید بانک مرکزی ممکن است در سال آینده به ۳۰۰۰ دلار برسد.

جورج ملینگ-استنلی، استراتژیست ارشد طلا در State Street Global Advisors، گفت: درگیری ها در اروپا و خاورمیانه، تنش های مداوم بین چین و تایوان و عدم اطمینان در مورد انتخابات ایالات متحده، سرمایه گذاران را تشویق می کند تا به دنبال افزایش سرمایه باشند. برای حفظ ارزش دارایی های خود روی دارایی هایی مانند طلا سرمایه گذاری کنید.

چرا طلا در وهله اول افزایش یافت؟

طلا معمولاً قدرت خود را از تورم به دست می‌آورد که قدرت خرید پول را از بین می‌برد و ترس‌هایی که سرمایه‌گذاران را از دارایی‌های پرریسک‌تر مانند سهام منصرف می‌کند. اما در حالی که تورم در ایالات متحده در سال جاری به کاهش خود ادامه داده است، به نظر می رسد قیمت ها به دلیل عوامل دیگر افزایش یافته است.

افزایش قیمت از سال گذشته ناشی از افزایش تقاضا از سوی بانک‌های مرکزی در زمانی بود که عرضه ثابت به نظر می‌رسید در حالی که فشارهای ژئوپلیتیکی با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و تشدید اختلافات تجاری افزایش یافت.

همانطور که این جدول نشان می دهد، به استثنای معدودی، تقاضا از سوی صنایع طلا و جواهر و فناوری محدود باقی مانده است، در حالی که تقاضای بانک مرکزی در دو سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و همچنین علاقه سرمایه گذاران نیز افزایش یافته است.

همچنین به نظر می‌رسد که علیرغم تقاضای قوی، قیمت در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بر خلاف سه‌ماهه‌های اول و دوم سال جاری که قیمت‌ها به‌دلیل انتظار کاهش قریب‌الوقوع نرخ‌های بهره به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت، افزایش پیدا نکرد.

بیشتر اندیشکده‌ها و بانک‌های وال استریت تا همین اواخر انتظار داشتند حداکثر یک یا دو کاهش ۲۵ واحدی در نرخ بهره آمریکا تا پایان سال جاری شود، اما پس از آشفتگی بازار در اوایل ماه اوت، انتظارات خود را برای کاهش نرخ افزایش دادند. کاهش کلی که می تواند از ۱۰۰ واحد پایه فراتر رود.

انتظار می رود عرضه جهانی این فلز گرانبها طی دو دهه آینده کاهش یابد، زیرا با نرخ تولید سالانه ۳۰۰۰ تن، این بدان معناست که ذخایر جهانی این فلز گرانبها قبل از سال ۲۰۵۰ تمام خواهد شد.

پیامدهای تصمیمات فدرال رزرو چیست؟

در گذشته، زمانی که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش می‌دهد، هزینه نگهداری دارایی‌های بی‌بازده مانند طلا افزایش می‌یابد و سرمایه‌گذاران پس از آن، دارایی‌های بهره‌دار مانند اوراق قرضه را ترجیح می‌دهند، که باعث کاهش قیمت آن فلز و ارزشمندتر شدن آن می‌شود.

برعکس، زمانی که فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش می دهد، قیمت پایین طلا باعث جذابیت طلا می شود، بنابراین با افزایش تقاضا، قیمت آن افزایش می یابد. این یک رویه و باور رایج در بازارهاست.

در هر صورت، داده ها نشان می دهد که قیمت طلا از سال ۲۰۰۱ (محدوده نرخ بهره بین ۵.۵ تا ۰ درصد) مستقل از نوسانات کوتاه مدت و مستقل از عوامل موثری مانند تنش های منطقه ای، بیماری های گسترده و غیره بوده است. نرخ بهره در ایالات متحده افزایش یافته است.

از مارس ۲۰۲۲، فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره از ۰ درصد کرد و قیمت طلا به زیر ۱۹۰۰ دلار رسید، اما اکنون پس از رسیدن به ۵.۵ درصد، قیمت طلا از ۲۵۰۰ دلار فراتر رفته است که نشان می دهد گاهی ترس بر بازار حاکم است.

تغییری در نرخ های بهره واقعی صورت گرفته است و جی پی مورگان در یک مقاله تحقیقاتی توضیح داد که این رابطه در اوایل سال ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد زیرا قیمت طلا افزایش می یابد در حالی که بازده واقعی اوراق قرضه بدون تغییر باقی می ماند.

براینتایج سازمان زمین شناسی ایالات متحده نشان می دهد که در طول تاریخ جهان حدود ۲۴۴۰۰۰ تن طلا کشف کرده است که ۱۸۷۰۰۰ تن آن استخراج شده است و همچنین حدود ۵۷۰۰۰ تن ذخایر ثابت شده است.

آیا اونس طلا در سال 2025 به 3000 دلار می رسد؟

آیا در سمت عرضه فشار وجود دارد؟

علاوه بر تأثیر تقاضا، یک عنصر محرک در سمت عرضه نیز وجود دارد (حداقل برای برخی)، با انتظار می رود عرضه جهانی فلزات گرانبها طی دو دهه آینده کاهش یابد.

برآوردهای سازمان زمین شناسی ایالات متحده نشان می دهد که جهان در طول تاریخ حدود ۲۴۴۰۰۰ تن طلا کشف کرده است که ۱۸۷۰۰۰ تن آن علاوه بر حدود ۵۷۰۰۰ تن ذخایر اثبات شده استخراج شده است.

با نرخ تولید سالانه ۳۰۰۰ تن، این بدان معناست که ذخایر جهانی این فلز گرانبها قبل از سال ۲۰۵۰ تمام خواهد شد. با این حال، برخی خوش‌بین‌ها می‌گویند پیشرفت‌های فن‌آوری باعث افزایش کارایی استخراج طلا، بازیافت ذخایر غیراقتصادی قبلی و بهبود استخراج خواهد شد.

آیا اونس طلا در سال 2025 به 3000 دلار می رسد؟

صرف نظر از اینکه طی ۲۰ سال آینده چه اتفاقی می افتد، نتیجه نهایی این است که افزایش اخیر طلا ناشی از کاهش نرخ های بهره واقعی، ضعیف تر شدن دلار، پویایی عرضه و تقاضا و همچنین انتظارات کاهش نرخ و تنش های بین المللی بوده است.

سوال مهم اکنون این است: در حالی که این عوامل هنوز فعال هستند و برخی در حال توسعه هستند، سوال این است که آیا طلا می تواند ۳۰۰۰ دلار را در سال آینده بشکند یا این سطح برای مدتی دور از دسترس باقی می ماند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا