ترندهای روز

آیا باید با هوش مصنوعی مودبانه صحبت کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

آیا وقتی از ChatGPT می‌خواهید برای شما بنویسد، می‌گویید “لطفا”؟ در مورد گفتن “متشکرم” پس از نوشتن آن چطور؟ اگر فکر می کنید مودب بودن با هوش مصنوعی عجیب است، نظرسنجی جدیدی وجود دارد که ممکن است شما را شگفت زده کند. این نشان داد که ۴۸ درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند هوش مصنوعی شایسته این است که با مودبانه صحبت شود، در حالی که ژن Zers نسبت به سایرین با روبات‌ها مهربان‌تر است.

نظرسنجی جدیدی که اخیرا توسط Talker Research انجام شده است نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از آمریکایی‌ها بر این باورند که با دستیاران دیجیتالی خود، با نسل‌های جوان‌تر پیشتاز هستند. بیش از نیمی از Gen Z، یا ۵۶ درصد، می گویند که مودب بودن سبک پیش فرض آنها در تعامل با هوش مصنوعی است.

به گفته SF، از هر سه نفر دو نفر (۶۸ درصد) می گویند: وقتی صحبت از رفتار هوش مصنوعی و خدمات مشابه به میان می آید، این روش من است. ۲۹ درصد از کاربران مؤدب که خود را توصیف می‌کنند، از این هم فراتر رفتند و اظهار داشتند که «همه سزاوار این هستند که با آنها درست رفتار شود، چه انسانی و چه غیر انسانی.

با این حال، این نظرسنجی همچنین شکاف نسلی را در نگرش نسبت به هوش مصنوعی نشان داد. در حالی که بیش از نیمی از نسل Z و ۵۲ درصد از هزاره ها می گویند که نسبت به هوش مصنوعی مودب هستند، این عدد در بین نسل X به ۴۴ درصد و برای بیبی بومرها به ۳۹ درصد کاهش می یابد.

گفته می شود که نسل Z اولین نسل اجتماعی جوانانی است که با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال قابل حمل بزرگ شده اند و اعضای نسل Z به عنوان “بومی دیجیتال” لقب گرفته اند.

نسل هزاره نسلی است که بعد از نسل X و قبل از نسل Z متولد شده است. به افرادی گفته می شود که در اواخر دهه ۱۹۷۰ تا اوایل دهه ۲۰۰۰ به دنیا آمدند که برابر با آغاز دهه پنجاه تا پایان دهه هفتاد در ایران است. .

نسل بیبی بومر قبل از نسل X است که از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ میلادی (۱۳۲۵ تا ۱۳۴۳ در ایران) به دنیا آمدند.

شایان ذکر است، این مطالعه نشان داد که ۳۹ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که رفتار گذشته ما نسبت به هوش مصنوعی، الکسا، سیری و سایر موجودات روباتیک ممکن است در آینده مورد توجه قرار گیرد. این ادراک منعکس کننده آگاهی روزافزون از پیامدهای بالقوه بلندمدت تعامل ما با هوش مصنوعی است.

با این حال، همه در مورد نیاز به مودب بودن با روبات ها متقاعد نشده اند. یک چهارم از پاسخ دهندگان رویکرد خود را با چت بات ها عملی تر توصیف کردند، درخواست ها و انتظار پاسخ بدون افزودن خوشحالی یا تشکر. علاوه بر این، ۲۷ درصد موافق بودند که بد نیست نسبت به فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و الکسا رفتار کنیم و سر آنها فریاد بزنیم زیرا آنها احساساتی ندارند.

این نظرسنجی همچنین شکاف جنسیتی را در نگرش نسبت به حسن نیت هوش مصنوعی نشان داد. در حالی که مردان و زنان به طور مشابه موافق هستند که هوش مصنوعی مستحق رفتار مودبانه است، مردان به طور قابل توجهی بیشتر احساس می کنند که بی ادبی یا فحش دادن به هوش مصنوعی قابل قبول است. این آمار شامل ۳۴ درصد از مردان در برابر ۲۰ درصد از زنان بود.

اینکه آیا این روند بر توسعه هوش مصنوعی یا رابطه ما با فناوری تأثیر می‌گذارد باید دید، اما یک چیز واضح است: برای بسیاری از آمریکایی‌ها، رفتار خوب فراتر از تعاملات انسانی در حوزه دیجیتال است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا