اخبار بورس

آیا بورس فعلی قمارخانه است؟!

گفتگوی پالز بورس با مجید رضایی، عضو کمیته بورس فاخی:

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهاممدت هاست که بین برخی افراد جامعه این بحث مطرح شده که بورس یک قمارخانه است! یا بهتر است بگوییم: بورس اسلامی نیست! ایران تحلیل در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین مجید رضایییکی از اعضای کمیته حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار به این شبهات پاسخ داد.

آیا ایران بورس اسلامی است یا خیر؟

حجت الاسلام والمسلمین مجید رضایییکی از اعضای کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اسلامی بودن یا نبودن بورس فعلی گفت: باید در نظر داشت که اسلامی بودن بورس و فراز و نشیب های آن دو موضوع متفاوت است. به طوری که از منظر اسلام مشکلی نیست. به هر حال ممکن است با فراز و نشیب همراه باشد یا موضوعی ثابت باشد، اما از منظر اسلام ممکن است مشکلات و مشکلاتی وجود داشته باشد. ضوابط برای هر یک از این نقاط اعمال می شود.

از منظر اسلام، معاملات انجام شده در بورس شفاف بوده و کتمان اطلاعات وجود ندارد یا برخی از سهام به قصد فریب یا تبانی فروخته نمی شود و یا در صورت وجود اوراق، این اوراق در بورس فروخته می شود. مبنا معاملات واقعی ; این بدان معناست که این اوراق قرضه نیست که فقط پول بگیرد و با بهره به کسی بدهد. بلکه این اوراق مبتنی بر ملک و اجاره خاصی است و اگر یکی از آنها اوراق قرضه باشد خرید و فروش معین کالا است و اگر یکی از آنها اوراق خاص باشد عموماً در محدوده قانون.

این عضو کمیته حقوقی سازمان بورس گفت: اسلامی بودن بازار سهام به مواردی از این قبیل بستگی دارد: این بستگی به شرایط معامله، شفافیت آن و ماهیت قیمت گذاری در معامله دارد که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند. ویژگی ها و قالب خود این در حالی است که فراز و نشیب های بورس می تواند ناشی از عوامل زیادی باشد. به عنوان مثال، مجموعه هایی که در آن برخی از قطعات متعلق به دولت است، ممکن است منجر به فروش یکباره آنها توسط دولت شود و در نتیجه خروج پولی حاصل شود که ممکن است منجر به فراز و نشیب در بازار سهام یا شرایط برخی از معاملات خارج از کشور شود. مانند ب- پول نفت. پتروشیمی و … باید به گونه ای باشد که باعث شود اوراق پتروشیمی و … سود ویژه ای کسب کند و همین موضوع بر قیمت برخی از سهام که تاثیر زیادی بر شاخص دارند و در نتیجه چنین افزایشی و افزایشی را تضمین کند، تاثیر بگذارد. سقوط برای بازار سهام .

حجت الاسلام رضایی اظهار داشت: تغییرات شرایط بازار سهام ایران از جمله: مثلاً معاملات بین‌المللی، دامنه و اندازه قیمت‌گذاری دولتی و موارد مشابه، منجر به تغییر در بورس می‌شود.» از آنجایی که گاهی درصد نوسان را برای قیمت سهام در نظر گرفته‌اند و گاهی درصدی را برای تغییرات در نظر گرفته‌اند. و جلوگیری از افت سهام و غیره، اینها همه موارد موثر هستند. بنابراین مردم باید پول مازاد خود را در بورس سرمایه گذاری کنند یا در بازارهای موازی مانند ارز، طلا، زمین و … سرمایه گذاری کنند، زیرا تعدادی از این عوامل در شرایط اقتصادی کشور به شدت بر نوسانات و فراز و نشیب های سهام تاثیر می گذارد. بازار. به همین دلیل از منظر اسلام سعی شده است تا قوانین، مقررات و دستورالعمل های اجرایی در بورس با دقت بیشتری بررسی شود و اوراق جدیدی که در قالب معاملات اسلامی و به دور از مخرب در حال تدوین است، ایجاد شود. عوامل.

آیا بورس به قمارخانه تبدیل شده است؟

این عضو کمیته حقوقی سازمان صرافی با تاکید بر اینکه صرافی بر اساس باورهای برخی افراد به قمارخانه تبدیل شده است، تصریح کرد: متأسفانه اظهارات مردم در این زمینه باید مبتنی بر دلایل محکم و صحیح باشد. به عنوان مثال قیمت کالاها، خدمات، زمین، مستغلات، طلا و … در حال حاضر با کاهش و افزایش مواجه است و افزایش و کاهش می یابد و این باعث تورم در بازار و نوسان می شود. بنابراین، آیا می توانیم بگوییم که اینها همه خانه های قمار هستند؟ آیا این معاملات باطل است؟ تغییرات قیمتی که نشان دهنده بطلان معامله نیست و عوامل آن باید بررسی شود. البته ما معتقدیم دولت باید برای کاهش تورم تلاش کند یا اصلاً برای جلوگیری از تورم تدابیری اتخاذ کند. زیرا بیشتر تورم در کشور ناشی از هزینه های دولت است و به همین دلیل اگر دولت مخارج خود را کنترل کند و پول نفتی وارد بازار نشود یا بانک مرکزی طبق دستورالعمل دولت نیازی به تزریق پول نداشته باشد و نقدینگی تا حدودی افزایش یابد، چنین تورمی وجود نخواهد داشت. چرا که بخش عمده تورم در ایران پول است که یا به دلیل تبدیل دلار به تومان است و یا هزینه های بالای دولت که مجبور است برای حفظ بودجه خود از طرق مختلف کمک بگیرد.

حجت الاسلام رضایی گفت: وقتی تورم وجود دارد همه چیز تغییر می کند و بی ثبات می شود و به همین دلیل باید منشا آن را پیدا کرد. نه اینکه ته یا موج روی آب را ببیند. چون باید دید با بالا و پایین رفتن و تغییر آب چه انرژی وارد استخر می شود. در نتیجه افرادی از صنایع مختلف سعی می کنند ریسک های خود را کاهش دهند و کمترین هزینه های ممکن را متحمل شوند، اما این مشکلات در بانک ها نیز وجود دارد. در این بین البته قبول داریم که گاهی اطلاعات مخفی می ماند و اگر سازمان بورس متوجه آن شد، بررسی کند. همچنین این واقعیت را می پذیریم که برخی رفتارهای برخی بانک ها نامناسب و در واقع تزریق نقدی است. اما چرا چنین اتفاقاتی رخ می دهد؟ زیرا الزامات و قوانین و مقررات و دستورالعمل های دولتی وجود دارد که به بانک ها می گوید چقدر پول باید سپرده گذاری کنند یا بخشی از پول را صرف امور مختلف کنند. وقتی این سرمایه ها تزریق می شود، همه دست به دست هم می دهند و چنین مشکلاتی را ایجاد می کنند، البته باید به بخش های مختلف پول تزریق کرد. زیرا اگر تزریق پول از حد معینی فراتر رود منجر به تورم می شود و پس از آن نرخ سود با تغییراتی همراه می شود و همه چیز تغییر می کند. به همین دلیل توجه به مبدا ضروری است. زیرا اگر این کار را نکنیم، می گوییم هر تغییری که به دلیل آسیب رساندن به مردم انجام می شود، غیر اسلامی است.. از آنجایی که قمار خانه است، معاملات زمانی که انجام می شود خلاف شرع نیست و اشکالی ندارد و در صورت تخلف می توان گفت که اسلامی نیست.

این عضو کمیته حقوقی سازمان بورس تصریح کرد: دولت باید منضبط تر و در چارچوبی عمل کند و به صرافی یا بانک ها اجازه دهد تا فعالیت خود را انجام دهند و قیمت ها را خودشان شکل دهند. زیرا در صورت وضع تعرفه ها، هر قسمت کنترل شده از سوی دیگر غیر قابل کنترل می شود و مشکلاتی به وجود می آید که هزینه های زیادی را متوجه اقتصاد کشور می کند. بنابراین افرادی که معتقدند بورس یک خانه قمار است باید کل استدلال خود را توضیح دهند و مشخص شود که چرا می گویند بورس دچار مشکل است. واقعیت این است که گاهی در مورد بانک ها چنین حرف هایی زده می شود و توجیه آن ها مشخص نیست.

به نظر شما بورس فعلی کشور از شفافیت لازم برخوردار است یا خیر؟!

حجت الاسلام رضایی در پاسخ به این سوال که به نظر شما بورس فعلی کشور از شفافیت لازم برخوردار است یا خیر؟، گفت: آیا بازار ملک بر اساس معاملات انجام شده در کشور شفاف است؟ بازار مسکن چقدر شفاف است؟ بازار خودرو نیز هر روز با یک تصمیم مواجه است. با توجه به اینکه در بورس معاملات انجام نمی دهم، اگر بخواهم معامله گر بورس شوم باید آشنایی و تجربه کافی داشته باشم و نباید بدون دانش و تجربه لازم وارد چنین بازاری شوم. حوزه بورس است و همه این موارد باید در نظر گرفته شود بنابراین افرادی که در بورس فعالیت می کنند باید بدانند که بازار سرمایه به هر تصمیمی واکنش نشان می دهد. این واقعیت که واکنش به هر تصمیمی به سرعت بر بازار سهام تأثیر می گذارد نشان می دهد که اگرچه اطلاعات گاهی پنهان یا در فواصل زمانی منتشر می شود. بازار سهام نسبتا شفاف است. به همین دلیل کارشناسان می گویند بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها شفاف است یا اینکه شفافیت آن کمتر از بازارهای موازی نیست. بنابراین باید این نکته را در نظر بگیریم که یک پدیده نمی تواند به یکباره در اقتصاد ظاهر شود و شفافیت آن را ۱۰۰ درصد تضمین کنیم در حالی که سایر موارد با عدم شفافیت مواجه هستند.

این عضو کمیته حقوقی سازمان صرافی یادآور شد: با توجه به شرایط بانک و صرافی که تراکنش های آنها به صورت الکترونیکی انجام می شود و اطلاعات آنها نسبتاً به روز است، در تابلو ثبت می شود و هرگونه مشکلی وجود خواهد داشت. در آنها نمایش داده شود. می توان گفت بازار سهام تقریباً شفاف تر از سایر بازارها است و از منظر اسلام تمام تلاش بر این است که بورس تا حد امکان با قوانین و مقررات مطابقت داشته باشد. البته در برخی روش ها می توان مشاهده کرد که کارهایی انجام می شود که در حیطه مقررات نیست و برای این منظور گاهی تذکر داده می شود و حتی تغییراتی نیز ایجاد می شود و همه این موارد در حین کار انجام می شود. . البته با توجه به وسعت بازار سهام آنطور که باید شرایط مساعد قطعی وجود ندارد اما باز هم نمی توان به این موضوع منفی نگریست.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به نرخ خوراک پتروشیمی وی گفت: در خصوص نامه شرکت های پتروشیمی مسائلی از جمله; دلیل این تصمیمات و اینکه چه ارگانی بر این کار نظارت دارد باید بررسی شود. به عنوان مثال، گاهی مردم از تصمیماتی مانند میزان عرضه پتروشیمی ها که در مجلس گرفته می شود، برنامه، بودجه و سازوکارهای موجود در کشور اطلاعی ندارند و ناگهان با تصمیمی مواجه می شوند که با انتشار آن در روزنامه، همه را شوکه می کند. رسانه‌ها و متأسفانه چنین مواردی اتفاق می‌افتد و باید علت اصلی چنین اتفاقاتی به درستی اطلاع‌رسانی و رسیدگی شود. این گاهی اوقات واضح نیست. اگرچه در صحنه انتخابات شاهد اعتراض گروه های مختلف به یکدیگر هستیم، اما در شرایط عملیاتی رفتار متفاوتی از خود نشان می دهند. در حالی که باید دلایل وقوع چنین اتفاقاتی را به اطلاع مردم رساند تا این اطلاعات و شفافیت برای آنها ارزشمند باشد، اما بورس خواستار اقدام در این زمینه از رگولاتوری یا قوه قضائیه است زیرا این مطالبه مشروع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا