اخبار بورس

آیا تحلیل تکنیکال در بورس ایران جواب نمی دهد؟

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهام، هابیل شرقی | با توجه به رونق و ظهور تب سرمایه گذاری در بازارهای مالی که عموم مردم از سال ۹۹ گرفتار آن شده اند، سبک های تفکر و تحلیل و همچنین آموزش آنها نیز گسترش یافته است، به ویژه از نظر فنی، نکته ای. با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق بازاریابان آن را دنبال کرده اند و فعالان بازار نیز به دلیل سادگی و قابل فهم بودن آن را دنبال می کنند، اما سوال مهمی که باید مطرح شود این است. آیا همه نمودارها قابل ارزیابی هستند؟! آیا تحلیل تکنیکال در بورس ایران موثر است یا خیر؟

باید از منظری جدید به این موضوع چالش برانگیز و بحث برانگیز در بورس ایران نگاه کرد تا یک بار برای همیشه در مورد اینکه آیا تحلیل تکنیکال جوابگوی بورس ایران است یا خیر!

کسی نیست که این اظهارات را نشنیده باشد که کل بازار ما سودآور است، بازار ما در دست دولت است، بازار ما قانون مدار یا بازیگر است، بورس ایران تکلیفی است و غیره. . بعد از این بحث ها به این نتیجه می رسند که پس تحلیل کار نمی کند و بورس ایران غیرقابل تحلیل است؟! و به خاطر این حرف ها معامله گران جدید به سمت بازارهای موازی می روند؟!

اجازه دهید قبل از توضیح درست یا نادرست بودن جملات فوق، چند اصل اساسی را توضیح دهیم!

باید توجه داشته باشیم که هر سبک تحلیلی قوانین و مقررات خاص خود را دارد، اما تحلیل تکنیکال نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد و مقالات علمی زیادی در این زمینه منتشر شده است. در تئوری های تحلیل تکنیکال، به صراحت تاکید شده است که فقط آن دسته از نمودارهایی که مربوط به کالاهای بدون تاریخ انقضا است، مورد مطالعه قرار گیرد (ارزش یک سبد میوه در طول زمان تغییر می کند و به فساد نزدیک می شود، یا مثلاً بازار آپشن ها). که دارای مقدار فعلی است)؛ و ثانیاً اگر بر اساس درک توده مردم از ارزش بازار شکل گرفته باشند، در تئوری های فنی مطرح می شوند و از اهمیت بالایی برخوردارند.

اصطلاح توده در اینجا به معنای کثرت مردم و نقطه مقابل انباشت قدرت تاجران است. معنی آن چیست؟ تصور کنید دو بازار با ارزش یکسان ۱۰۰۰ میلیارد تومانی توسط دو گروه مدیریت می شود. در بازار اول ۱۰۰ تاجر ثروتمند و در بازار دوم ده هزار نفر هستند که مجموع ثروت آنها برابر با صد نفر است. در اینجا تئوری های فنی می گویند که نمودار قیمت بازار اول به مراتب کمتر از بازار دوم تحلیلی است!

حال سهامی را در بورس ایران تصور کنید که ارزش کل بازار آن مثلاً ۵ میلیارد تومان و قیمت سهام آن کمتر از ۱۰ درصد باشد؛ چنین سهامی برای تحلیل تکنیکال مناسب نیست و تحلیل چنین سهامی اتلاف وقت است؟!

قابل تحلیل ترین نمودارها متعلق به سهامی است که عامل موثر در افزایش و کاهش قیمت، درک توده هاست، نه درک تصمیم گیرندگان ثروتمند (بخوانید حقوق، درصد یا اجاره کنندگان!). بنابراین، قابل تحلیل ترین سهام در بازار سهام ایران، سهامی هستند که دارای بالاترین ارزش بازار و بیشترین قیمت سهم هستند و کمترین قابل تحلیل، سهامی هستند که کمترین ارزش بازار و کمترین قیمت سهم را دارند.
بنابراین، شدت تحلیل سهام بازار متفاوت است، بنابراین سهامی که از ویژگی های کارایی بازار پیروی نمی کند، نمی توان سهام قابل تحلیل نامید. اما با این استدلال ها بازار سرمایه ایران کاملا فنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا