فرهنگ و هنر

آیا حاشیه‌های «بی‌بدن» به سود آن تمام می‌شود؟ :: ایران تحلیل

«بی‌بدان» که به جنبه‌های اجتماعی یک پرونده جنایی می‌پردازد و الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، سروش صحت و گلاره عباسی در آن حضور دارند، دومین شانس موفقیت در گیشه نوروزی است.

به گزارش ایران تحلیل، اکران نوروز ۱۴۰۳ با آغاز اکران فیلم «بی بادی» (یا همان طور که در پوستر و عنوان نوشته شده «بی بادی»، سرهم و بیفاسیل) و به همراه ۵ فیلم از امروز به پایان می رسد. «تمساح خونین» ساخته جواد عزتی، «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی، «ایلیا جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد، «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق و «آپاراتچی» به کارگردانی علی طاهرفر سال جدید را رسما آغاز کردند. سینما از نظر تنوع ژانر، «بی بدن» یک درام اجتماعی است. «تمساح خونین» کمدی-اکشن، درام بیوگرافی «پرویزخان»، «ایلیا؛ در جست و جوی قهرمان» یک فیلم کودک، «نوروز» یک درام خانوادگی و «آپاراتچی» یک درام-کمدی است. هر چند سعی شده که متنوع باشد، اما بعید است فیلم‌هایی مثل «نوروز» حتی با حضور علی نصیریان و «آپاراتچی» که بازیگر سرشناسی ندارد، در رونق موفق در گیشه باشند. فضای کمدی از هم اکنون مشخص است که برنده اکران نوروزی و احتمالا یکی از خوش شانس های برنده عنوان پرفروش ترین فیلم سال «تمساح خونین» است. پس از آن «بی‌بادان» که به جنبه‌های اجتماعی یک پرونده جنایی می‌پردازد و الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، سروش صحت و گلاره عباسی در آن حضور دارند، دومین شانس موفقیت در گیشه نوروزی است.

حواشی به نفع فیلم
همشهری نوشت: «بدن بد» ساخته مرتضی علیزاده یکی از فیلم هایی بود که در جشنواره فجر امسال به نمایش درآمد و با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه شد. البته استقبال از آن بیشتر به دلیل کیفیت نه چندان بالای فیلم های دیگر بود تا ویژگی های خود فیلم.

مرتضی علیزاده متولد ۱۳۶۹ و فارغ التحصیل مهندسی عمران، پیش از «بدن بد» چند فیلم کوتاه ساخته بود که آخرین آن برنده جایزه بهترین فیلم اقتباسی جشنواره فیلم کوتاه امسال با عنوان «بنویس بخوان» شد. . فیلمنامه «بی بدان» را کاظم دانشی نوشته است که پیش از این درام موفق دادگاهی «الافزار» را ساخته و در «بی بادان» مشاور کارگردانی نیز هست. مثل «الافزار» که بر اساس یک پرونده واقعی ساخته شد، «بی بادان» نیز بر اساس پرونده واقعی غزاله و آرمان ساخته شده است، هرچند علیزاده در تمام مصاحبه هایی که در جشنواره انجام داده، شباهت فیلمش با پرونده واقعی را رد کرده است. اگرچه داستان فیلم دلسوزی آشکاری با خانواده دختر مقتول دارد، اما در جریان جشنواره گزارش شد که پدر و مادر غزاله به ساخت فیلمی بر اساس پرونده دخترشان و تجاوز به حریم خصوصی خود اعتراض کردند و قصد دارند تا موضوع را از راه های قانونی پیگیری کردند، اما بعداً هیچ خبر دیگری از اقدامات آنها منتشر نشد.

این فیلم به بخش مسابقه چهل و دومین جشنواره فجر راه پیدا نکرد و تنها در بخش «نگاه نو» به نمایش درآمد و همین موضوع انتقادهایی را نسبت به نحوه انتخاب آثار از سوی هیئت انتخاب و دست اندرکاران جشنواره برانگیخت. الناز شاکردوست نیز در جریان اکران فیلم در یکی از سینماهای عمومی جشنواره به عدم حضور فیلمش در بخش مسابقه اعتراض کرد. در کل به نظر می رسد همه این حرف و حدیث ها به گرم شدن دمای اکران فیلم کمک می کند. تنها درام اجتماعی نوروز ۱۴۰۳ در حالی اکران می شود که تنها یک رقیب کمدی دارد و بعد از «تمساح خونین» مورد توجه سینمادوستان قرار می گیرد.

مهم ترین چیز
پدر و مادر دختر دانش آموزی به نام ارغوان که چند روزی است به خانه بازنگشته برای اطلاع از سرنوشت دخترشان به دادسرا می روند. از همان اولین برخورد بازپرس جوان با والدین نگران که جویای روابط دختر می شوند، معلوم می شود که مادر چیزهایی از روابط دخترش می داند که با توجه به حضور پدر، نمی خواهد بگوید. پسری به نام سروش که از دوستان ارغوان بود به اتهام قتل او دستگیر می شود و پدر و مادرش که از هم جدا شده اند سعی می کنند به هر نحو ممکن رضایت خانواده ارغوان را جلب کنند تا مانع اعدام پسرشان شوند. بیش از بازی هایی که چیزی به بازی بازیگرانش نمی افزاید یا ساختار بصری جذاب یا روش روایی منحصر به فردی که در فیلم نمی بینیم، موضوع فیلم است که می تواند فیلم را موفق کند. در میان مخاطبان عام فیلم در محدوده موضوع قرار می گیرد و از آن فراتر نمی رود، اما احتمالا برای مخاطب عام کافی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا