ارزهای دیجیتال

آیا خرید خودرو در شرایط فعلی تصمیم درستی است؟ / بررسی وضعیت بازار خودرو در دوران پساجنگ

کارشناسان با توجه به متغیرهای مختلف و احتمال کم کاهش قیمت خودرو ، شرایط فعلی را به عنوان زمان مناسبی برای خرید خودرو می دانند. اما وضعیت فعلی بازار خودرو و چگونگی پیش بینی کارشناسان روند آینده بازار خودرو چیست؟

براساس اخبار تجاری ، رکود تورمی و کاهش مصرف کنندگان از سال گذشته بازار خودرو را به دست آورده است. در حالی که عواملی مانند کاهش پیشنهاد خودرو و عوامل فصلی مانند تقاضای نوروز می تواند تا پایان سال گذشته شوک برای بازار شوک داشته باشد ، رشد تورم بی سابقه و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان به همراه بی ثباتی شرایط سیاسی ، بازار خودرو را به معادلات پیچیده ای تبدیل کرده است.

بازار بازار قبل از جنگ

یکی از مهمترین عوامل موفقیت بازار خودرو در سالهای اخیر ، تشدید تحریم های بین المللی است که دامنه خودرو صفر -کیلومتر را انحصار داده است. علاوه بر این مباحث ، عوامل دیگری مانند قیمت گذاری گرامری و مداخله حاکمان دولتی در صنعت خودرو ، بازار خودرو را به یک بازار سودآور و بدون اجاره تبدیل کرده است.

صنعت خودروسازی ایران بیشتر تحریم ها و فقدان یک قانون تعریف شده از چاه را که مصونیت خود را در پشت سکته های سیاسی و اقتصادی از دست نداده است ، تضعیف کرده است. در زمانی که تورم هر روز به آسمان سوار می شد ، افرادی که قبلاً در شرکت ها شرکت نکرده بودند ، برای حفظ ارزش سرمایه خود به بازار خودرو مراجعه کردند.

در چنین شرایطی ، این خودرو به جای حفظ مصرف خود به سرمایه تبدیل شد. این طبیعت که علی رغم تمرکز تولید کنندگان اتومبیل داخلی بر خودکشی ، تابعی از نوسانات دلار و قوانین محترم بازار خودروهای ایرانی در جهان بود.

تحریم ها ، تفکر سوداگرانه ، طراحی نادرست سیاسی و فساد ساختاری در صنعت خودرو به تدریج واجد شرایط بودند. نتیجه این بود که صنعت خودرو با جدیدترین فناوری ، بدهی خودرو در مقایسه با زنجیره های تأمین ، نقدینگی خودرو و بازار خودرو که حتی یک بار از دلار فراتر رفته بود ، در دلار بود.

در این مرحله ، تولید کنندگان خودروها شروع به زنده ماندن کردند و برای ایجاد مدل هایی از محصولات قبلی خود برای افزایش قیمت محصولات خود ، به سیاست اشتباه نرسیدند. اما در حالی که تولید کنندگان خودرو آزمایش و خطا بودند ، روش های مختلفی برای افزایش محصولات آنها و در امان ماندن از سیاست دولت وجود داشت ، خریداران بازار خودرو بیش از گذشته تضعیف می شدند.

در حقیقت ، افزایش قیمت روزانه خودرو و دستمزد سود تورم ، بازار خودرو را به رکود شدید رساند. در آن زمان ، تمام اخبار سیاسی و اقتصادی به جای شوکه شدن ، رکود اقتصادی را به بدن بی جان بازار خودرو آورد.

تا سال گذشته ، عواملی مانند خرابی عملکرد که منجر به کاهش عرضه یا افزایش تقاضا برای فصلی شد ، توانستند این خودرو را به معادلات نوسان ساز وارد کنند ، اما تا پایان سال گذشته و افزایش بی سابقه تورم ، رکود بازار خودرو بیش از هر زمان دیگری و شوک های بازار رها شد.

ماه گذشته ، بی ثباتی سیاسی و جنگ اسرائیل ایران معادلات جدیدی را به بازار خودرو آورد. برخی از کارشناسان وضعیت بازار خودرو و خودرو را به دو دوره قبل از جنگ و بعد از جنگ تقسیم می کنند. اما در دوره پس از جنگ وضعیت در بازار خودرو است؟

بازار پست

کارشناسان بازارهای خودرو ، رکود تورم را می بینند و قدرت خرید مصرف کنندگان را علت سکوت طولانی و سکوت بازار خودرو می دانند. پس از جنگ ایران ، خطرات اقتصادی و سیاسی نیز به متغیرهای تأثیرگذار در بازار خودرو اضافه شد و به طور جدی در ایمنی مواد اولیه مانند خودرو شک کرده اند.

در این شرایط ، کاهش مصرف خودرو و مشکلات تحویل قطعات باعث کاهش جذابیت بازار خودرو به عنوان تقاضا و افزایش تقاضا در وسط جنگ علیه خودروهای خانگی می شود.

بازار خودرو در شرایط فعلی مشتاق بود ، اگرچه قیمت تولید کنندگان خودرو حتی هیچ تأثیر عمده ای در بازار خودرو نداشت. علاوه بر این عامل ، اعلان متغیر تعرفه از طریق واردات خودرو نیز برخی از خریداران دهک های فوق را در موقعیت مشاهده نشان داده و از ورود آنها به مرحله تصمیم گیری جلوگیری می کند.

بازار خودرو شوک جنگی را صرف می کند. در چنین شرایطی ، دو گروه فعال بازار خودرو ، مانند سرمایه گذاران و مصرف کنندگان ، ناظر بیشتری هستند و تصمیم به ایجاد گروه های فردی به عوامل مهمی مانند ثبات سیاسی و اقتصادی ، نرخ دلار و تصمیم گیری حاکمان صنعت خودرو بستگی دارد.

فعالان بازار خودرو در یک وضعیت رکود در بازار نیشکر / ماشین رفتار می کنند

مورتزا مصطفی ، متخصص در بازار خودرو ، در مصاحبه ای با اخبار تجاری با توجه به این ، وی گفت: “وضعیت فعلی اقتصاد و سیاست ایران هنوز در شوک و عدم اطمینان است.” مشخص نیست که آیا تنش های سیاسی افزایش می یابد یا به سمت پذیرش حرکت می کند و به پایان می رسد. این امر باعث شد تا شرکت کنندگان در بازار با احتیاط زیادی رفتار کنند و به این ترتیب “دست -به -دست” خوانده شوند.

مصطفیوی ادامه داد: در ماه آینده ، ضمن فرض کاهش نسبی این عدم اطمینان ، بازار خودرو در حالت رکود باقی مانده است ، مگر اینکه در همان دوره تغییر جدی در تنش ایجاد شود.

دلار هنوز هم تأثیرگذارترین عامل در بازار خودرو است

مصطفیوی گفت: مهمترین عاملی که بر بازار خودرو تأثیر می گذارد ، قیمت دلار بیش از هر عامل دیگری است. مصرف کننده و سرمایه گذاران بیش از همه نظارت بر نرخ ارز دارند و سایر عوامل در اولویت های بعدی قرار دارند.

وی گفت: “تولید کنندگان خودرو به تازگی از تعطیلات بازگشتند و آنها شوکه شده اند.” علاوه بر این ، شرکت های خودرو با مشکلات جدی نقدینگی روبرو هستند و تمایل به افزایش قیمت محصولات خود دارند.

احتمال کاهش قیمت خودرو در زمان کوتاه

این فعال خودرو اظهار داشت که خلاصه سه عدم اطمینان سیاسی ، تمرکز دلار بر بازار خودرو و وضعیت ناپایدار تولید کنندگان ، احتمال یک قیمت کوتاه مدت ماشین بسیار بد و حداقل وارد مرحله ثبات می شود. البته در صورت بروز یک رویداد خاص نیز می تواند نوسانات وجود داشته باشد ، اما کاهش جدی قیمت غیر منتظره است.

افزایش یا کاهش تنش های سیاسی بر بازار خودرو تأثیر می گذارد

مصطفی گفت: “اگر دلار افزایش یابد ، معمولاً دلار افزایش می یابد.” البته این تحلیل در مورد روندها است ، اما در پایان همه چیز به شدت و ماهیت تنش سیاسی بستگی دارد.

این متخصص گفت: “اگر تنش های سیاسی بسیار برتر و بالاتر باشند ، این می تواند منجر به ثبات و حتی کاهش نرخ ارز شود ، زیرا چنین وضعیتی نشانه قدرت سیاسی و ثبات کشور است.” با این حال ، اگر دست برتر با طرف مقابل باشد ، نتیجه افزایش تنش و افزایش زیر در دلار است که مستقیماً بر بازار خودرو تأثیر می گذارد.

اگر شرکت کننده در بازار خودرو کاهش قیمت دلار داشته باشد ، آنها هنوز شک دارند که این دلیل این شک است که ثبات مداوم در ثبات میان مدت و طولانی مدت ثبات مداوم است.

مصطفیوی توضیح داد: اگر تنش ها کاهش یابد ، دلار می تواند کاهش یابد ، اما نه به سرعت به عنوان تنش ها. در چنین شرایطی ، بازار خودرو احتمالاً روند پایداری را انجام می دهد ، اما حتی اگر شرکت کنندگان در بازار خودرو شاهد کاهش دلار باشند ، آنها هنوز هم شک دارند. دلیل این شک ، عدم اطمینان در ادامه ثبات در ثبات میان مدت و طولانی است.

وی افزود: به طور متوسط ​​، همه این سناریوها احتمالاً با ثبات نسبی روبرو هستند و کاهش قیمت غیر منتظره است. ” افزایش قیمت همچنین به وضعیت تنش های سیاسی بستگی دارد.

تغییرات تأیید شده در خودرو هیچ تاثیری در بازار ندارد

مصطفی معتقد است: پیشرفت های اتومبیل به نفع دهه های برتر جامعه است. حدود چهار تا پنج دکل جامعه نمی توانند اتومبیل بخرند و مصرف کننده اصلی بازار خودرو پنجمین دهک است.

وی متوجه شد که به جای واکنش به مقامات ، به جای واکنش به نیازهای واقعی مردم ، احتمالاً در خدمت تنوع فزاینده ای برای خیریه جامعه هستند. بر این اساس ، تغییر در وضوح واردات وسیله نقلیه هیچ تاثیری در روند کلی بازار خودرو ندارد و با توجه به قیمت فعلی دلار و تورم ، اتومبیل های وارداتی نمی توانند به بازار بیایند ، نه بخش های پایین جامعه و نه طبقه متوسط ​​نمی توانند خریداری کنند.

اکنون زمان مناسبی برای خرید ماشین است

مصطفی گفت: اگر شما یک مصرف کننده واقعی هستید و به ماشین احتیاج دارید ، اکنون زمان خوبی برای خرید ماشین است. از آنجا که از منظر سیاسی ، ایدئولوژیک و اقتصادی ، هیچ چشم انداز مثبتی برای کاهش تنش های سیاسی وجود ندارد.

وی توضیح داد: تنش های ایران با جبهه غربی و اسرائیل ، حتی اگر به نظر می رسد تنش ها کاهش می یابد ، در فضای داخلی پایدار نخواهد بود و در دیگری ادامه خواهد یافت.

مصطفی در پایان گفت: “تنها راه برای ایجاد یک رویداد اقتصادی خارق العاده مانند حذف دلار توسط گروه Brex می تواند به عنوان یک عامل مؤثر برای تغییر معادلات تلقی شود ، اما حتی چنین سناریویی در مدت کوتاهی امکان پذیر نیست.”

گزارش را بخوانید: “خطرات اقتصادی و سیاسی بازار خودرو چیست؟” در اخبار تجاری تحصیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا