اخبار بورس

آیا خرید سهام سایر صنایع توسط صندوق های سرمایه گذاری بخشی تخلف است؟

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامیکی از موضوعاتی که بارها در بازار سرمایه مطرح می شود، بحث خرید سهام سایر بخش ها از طریق صندوق های سرمایه گذاری است. به این موضوع به گونه ای پرداخته می شود که گویی تخلفی در این زمینه صورت گرفته است. قانون در این مورد چه می گوید؟

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

قبل از پاسخ به سوال بالا بد نیست با صندوق های سرمایه گذاری مشترک آشنا شوید.

صندوق های سرمایه گذاری بخشی به جای سرمایه گذاری در بخش های مختلف. روی یک صنعت خاص تمرکز کنید و به سرمایه گذاران این امکان را می دهند که به طور کامل از بازده یک صنعت بهره مند شوند. به به عنوان مثال، یک صندوق بخش فلزات دارایی های خود را در سهام شرکت های فعال در بخش فلزات اساسی سرمایه گذاری می کند. علاوه بر این، صندوق بخش خودرو بر سرمایه گذاری در سهام شرکت های مرتبط با صنعت خودرو و تولید قطعات خودرو تمرکز دارد.

هدف صندوق های صنعت دستیابی به بازدهی بالاتر از کل بازار با سرمایه گذاری در سهام شرکت های همان صنعت است. این شرکت ها می توانند شرکت های تولیدی و سرمایه گذاری باشند.

آیا خرید سهام سایر صنایع از طریق صندوق های سرمایه گذاری تخلف است؟

نمونه فعلی که این سوال را دوباره در بازار سرمایه مطرح کرده است، بحث ورود به بازار است صندوق سرمایه گذاری بخشی کیمیا متالز به نماد ثوارس است. همانطور که می دانید صندوق سرمایه گذاری بخش فلزات کیمیا، صندوقی است که می تواند دارایی های خود را در فلزات اساسی سرمایه گذاری کند. اما در این مورد اشاره می شود که بخشی از سهام متعلق به تفارس است که با گروه مرتبط است تجمیع، املاک و مستغلات همچنین خرید و یکی از سهامداران درصدی آن شد.

قانون در این مورد چه می گوید؟

همانطور که در اساسنامه این صندوق ها آمده است باید این کار را انجام دهند حداقل ۷۰% از کل دارایی او در یک صنعت سرمایه گذاری آیا صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز می توانند این کار را انجام دهند تا ۱۰٪ از کل دارایی خود را در سهام سایر بخش ها سرمایه گذاری کنید انجام دادن

بنابراین با توجه به شکل زیر که به حد ترکیب دارایی های یک صندوق سرمایه گذاری بخشی اشاره دارد، وجوه بخشی مجاز است. تا ۱۰٪ از کل دارایی خود را در سهام سایر بخش ها سرمایه گذاری کنید انجام دادن بنابراین طبق قانون، صندوق سرمایه گذاری فلزات کیمیا تخلفی در این زمینه مرتکب نشده و طبق قانون حق خرید سهام تفارس را داشته است.

منبع: ایران تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا