اخبار اقتصاد ایران

آیا داروخانه‌ها در خطر ورشکستی هستند؟

داروخانه های سلف سرویس شیک در سرتاسر شهر ظاهر می شوند، و در حالی که به نظر می رسد همه چیز برای آنها خوب پیش می رود، کسب و کار سودآور داروخانه ممکن است به روشی غیرمنتظره و فوق العاده سریع به پایان خط نزدیک شود. طبق گزارش فرارو؛ احتمال ورشکستگی ۴۰ درصد داروخانه ها از اخبار مهم روزهای اخیر […]

داروخانه های سلف سرویس شیک در سرتاسر شهر ظاهر می شوند، و در حالی که به نظر می رسد همه چیز برای آنها خوب پیش می رود، کسب و کار سودآور داروخانه ممکن است به روشی غیرمنتظره و فوق العاده سریع به پایان خط نزدیک شود. طبق گزارش فرارو؛ احتمال ورشکستگی ۴۰ درصد داروخانه ها یکی از اخبار مهم روزهای اخیر است که در اخبار حمله تروریستی کرمان دیده نشد. این خبر را رئیس انجمن داروسازان اعلام کرد. شهرام کلانتری انگشت خود را به سمت «رشد قارچ» داروخانه ها و داروخانه ها گرفت
«خیلی زیاد» مجوز تاسیس داروخانه را گرفته و کمبود نقدینگی را مشکل جدی داروخانه داران می داند. رئیس انجمن داروسازان نیز مانند هر مقام صنفی دیگری، وضعیت را اغراق آمیز دانست و مواردی مانند نگهداری طولانی مدت دارو توسط بیماران، قوانین و مقررات سختگیرانه شرکت های توزیع دارو را از دیگر مشکلات پیش روی صاحبان این دارو خواند. کسب و کار.

داروخانه ها با چه مشکلاتی برخورد می کنند؟
داروخانه ها مانند هر تجارت دیگری تحت تأثیر تورم هستند. شرکت کنندگان در گزارش نظرسنجی بازرگانی آکادمی بانک سامان گفتند: قیمت تجهیزات پزشکی در داروخانه ها از اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت امسال ۹۰ درصد افزایش داشته است. لوازم آرایشی و بهداشتی ۴۵ درصد گران شده و دارو رشد ۸۱ درصدی را تجربه کرده است. متوسط ​​نرخ تورم در سبد کالای داروخانه به طور کلی ۸۰ درصد برآورد شده است. داروخانه ها علاوه بر تورم، بهبود جزئی در رشد اقتصادی، بهبود نسبی رشد مصرف خانوارها، حذف ارز و افزایش نرخ ارز، کاهش قدرت خرید خانوارها، توسعه داروخانه های آنلاین، افزایش واردات دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی از مجاری غیررسمی، تسهیل مقررات اعطای مجوز داروخانه جدید، افزایش هزینه اجاره محل کسب و کار و دستمزد نیروهای متخصص از دیگر دست اندازهاهای بر سر راه کسب و کار آنهاست. از سوی دیگر داروخانه ها روند افزایش سن، اجرای طرح دروار و ثبات نسبی قیمت اجاره پروانه داروخانه را مایه دلگرمی فعالان این حوزه می دانند اما معتقدند مواردی مانند کمبود دارو در بازار ناشی از مشکلات صنعت داروسازی، افزایش سهم بازار غیررسمی در عرضه دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی، افزایش سهم بازار داروخانه های دولتی و غیرخصوصی، کاهش سهم داروهای وارداتی رسمی از ۱.۸ درصد ارزش کل بازار به ۱ درصد و افزایش فروش آنلاین محصولات دارویی و غیر دارویی تجارت آنها را تهدید می کند. ۷۱ درصد از داروخانه ها سودآوری ثابت یا افزایش یافته در سال جاری را گزارش کردند. تنها ۲۹ درصد به دلیل کاهش میزان سود تلخ شده اند. ۴۵ درصد از کارگران داروخانه ها به دلیل تاخیر در پرداخت بیمه ها دچار مشکل شده اند.

دخل و خرج داروخانه ها چقدر است؟
وسعت بازار داروخانه ایران در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۵ هزار میلیارد تومان بوده است. یک سال بعد حجم بازار داروخانه ها به ۱۲۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و پیش بینی ها برای سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که حجم بازار داروخانه ها به عددی معادل ۲۳۸ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. نسبت به سال قبل ۲۶۶ درصد رشد و ۸۵ درصد افزایش داشته است. متوسط ​​درآمد داروخانه ها در سال گذشته ۷۹ درصد رشد داشته است. در سال گذشته متوسط ​​درآمد ماهانه فروش داروخانه ها ۶۹۷ میلیون تومان بوده که ۳۴ درصد آن صرف هزینه های عملیاتی شده و پس از کسر سرمایه با احتساب میانگین حاشیه سود ۲۴ درصدی، مالک داروخانه ماهانه ۱۶۷ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان دریافت می کند. . گرفته است. داروخانه داران سراسر کشور پیش بینی کرده اند با وجود رشد وسعت بازار به ۲۳۸ هزار میلیارد تومان و افزایش میانگین درآمد ماهانه فروش به ۱.۲۴۷ میلیون تومان، در نهایت امسال پس از کسر هزینه ها و پرداخت دستمزد کارکنان، ۱۵.۵ درصد از درآمد سود خالص خواهد بود. برای آنها باقی می ماند که ماهیانه معادل ۱۹۳ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان است. داروخانه تهران رونق بیشتری دارد و صاحب داروخانه نسبت به میانگین کشوری سود بیشتری دارد. دارندگان داروخانه های تهران پیش بینی کرده اند که میانگین درآمد ماهانه آنها در سال جاری از ۸۲۵ میلیون تومان به یک میلیون و ۴۸۷ هزار تومان افزایش یابد. نسبت سود خالص به درآمد فروش ۲۱ درصد را برآورده کرده اند و انتظار دارند در نهایت رقمی معادل ۳۱۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان به دست آورند. سود خالص داروخانه تهران در سال گذشته به طور میانگین ۲۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که تقریباً ۲۸ درصد بیشتر از میانگین کشوری است. داروخانه های تهران سال گذشته ۴۰ درصد از درآمد ۸۲۵ میلیون تومانی خود را از درآمد ناخالص ماهانه خود برای پوشش هزینه های عملیاتی کسر کردند.

داروخانه ها با چه مشکلاتی مواجه هستند؟
صاحبان داروخانه ها می گویند که بزرگترین مشکل آنها در حال حاضر افزایش تعداد رقبا است. علاوه بر این، متقاضیان داروهای کمیاب و کمیاب از دایره مشتریان داروخانه ها خارج شده و اکنون جزو مشتریان بازار آزاد و غیررسمی محسوب می شوند. دارو تاریخ انقضا دارد و به امید افزایش قیمت نمی توان آن را برای مدت طولانی در انبار نگهداری کرد. صاحبان داروخانه ها می گویند که میانگین مدت انتظار برای فروش کالا در داروخانه به ۴۵ روز رسیده است. ۳۶ درصد داروخانه ها برای تامین داروهای مورد نیاز خود با موانع و مشکلات مواجه هستند. نیمی از داروخانه ها می گویند که با کاهش تعداد مشتریان در بخش فروش مواجه شده اند. ۳۵ درصد داروخانه ها مالک محل خود هستند و ۶۵ درصد آنها مستاجر هستند. آمارها حاکی از آن است که ۷۴ درصد فعالان صنفی در بازار دارو و لوازم آرایشی از حاشیه سود ۲۰ تا ۳۵ درصد رضایت دارند و ۲۶ درصد به دنبال حاشیه سود بالای ۳۵ درصد هستند. کاهش حجم فروش دارو برای ۴۴ درصد داروخانه ها مشکل ساز است. درآمد فروش دارو تنها ۳۱ درصد افزایش یافته است، اما درآمد فروش در بخش غیردارویی ۵۶ درصد رشد داشته است. و در شرایطی که به طور میانگین این محصولات ۳۸ درصد از کل سهم فروش را به خود اختصاص داده اند. همین موضوع باعث شده تا ۷۸ درصد داروخانه ها در زمینه فروش محصولات غیر دارویی حساب بیشتری باز کنند. فروش اینترنتی هنوز نتوانسته به داروخانه ها کمک کند. ۳۷ درصد از داروخانه ها آنلاین هستند و آنها می گویند که این امر فروش آنها را تنها ۷ درصد افزایش داده است. ۷۰ درصد فعالان بازار دارو در قالب مدیران داروخانه معتقدند تحریم ها و مشکلات واردات دارو بر کسب و کار آنها سایه انداخته است. ۴۰ درصد از این افراد تایید می کنند که در زمینه تامین دارو با مشکل مواجه هستند. افزایش هزینه ها و اجاره بهای واحدهای صنفی تنها دلیل آن را برای ۷۱ درصد متصدیان داروخانه فراهم کرده است. ۳۱ درصد از کاهش حاشیه سود گلایه دارند و ۸۲ درصد افزایش رقبا را دغدغه اصلی خود عنوان کرده اند. ۳۵ درصد از داروخانه ها گفته اند که امسال کاهش تعداد مشتریان را به صورت محسوس احساس می کنند، اما همیشه نمی توان نیمه خالی لیوان را دید. ۴۴ درصد گفته اند که وضعیت نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است و ۲۱ درصد از دارندگان داروخانه های سری پرشور نیز تایید می کنند که نسبت به سال گذشته با افزایش تعداد مشتریان مواجه هستند. ۲۵ درصد واحدها معتقدند فعالان صنعت آرایشی و بهداشتی، فروشگاه های زنجیره ای و فروشندگان تجهیزات پزشکی بخشی از مشتریان داروخانه ها را از دستشان خارج می کنند. این در حالی است که ۷۵ درصد از داروخانه ها اعلام کرده اند که در فروش محصولات غیر دارویی شاهد افزایش یا ثبات تعداد مشتریان هستند. رفع محدودیت های فروش سایر محصولات بهداشتی و آرایشی، افزایش تقاضا برای محصولات تقویتی و مکمل های پروتئینی، فروش تجهیزات توانبخشی و فروش محصولات بدنسازی و ورزشی نیز به داروخانه ها در این زمینه کمک کرده است. صاحبان داروخانه ها در نهایت وضعیت خود را با وضعیت کلی فروش می سنجند که ۴۵ درصد یعنی تقریباً نیمی از فعالان صنفی اعلام کرده اند که ثبات در فروش و تعداد مشتریان را احساس می کنند. ۲۴ درصد به گزینه افزایش تعداد مشتریان رای داده اند و ۳۱ درصد نیز با ناراحتی فراوان گفته اند که تعداد مشتریانشان کاهش یافته است. کافی است بدانید ۵۳ درصد از دارندگان داروخانه تمایلی به ادامه فعالیت ندارند و یا حداقل در نظرسنجی گفته اند که به ادامه فعالیت خود در این صنعت خوش بین نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا