فرهنگ و هنر

آیا روند ریزشی شدن بورس رو به پایان است؟


ایران تحلیلی –

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: علیرغم ارزش بازار سهام و عقب افتادن آن از سایر بازارهای موازی، اعمال برخی سیاست ها از جمله اختصاص اجاره ۵۰ درصدی به برخی املاک از طریق دلار نیما و عدم تعیین تکلیف بند ج تبصره ۶ باعث شده است جهت بازار مشخص نشود. زیرا از یک سو به دلیل ارزش بازار تمایلی به کاهش وجود ندارد; اما از سوی دیگر به دلیل چنین تصمیماتی تمایلی به رشد وجود ندارد.

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل اصلی افت ۲ درصدی شاخص کل در هفته گذشته گفت: دلایل متعددی وجود دارد که نه تنها هفته گذشته، بلکه آینده بازار را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به حدی که پیش بینی هفته آینده بازار تقریباً دشوار است.

وی ادامه داد: انتشار ۳۰ تن اوراق قرضه دولتی در این برهه از زمان باعث شده است که تمرکز حقوقدانان و تشکل ها به سمت خود معطوف شود و بدیهی است بورس در مقطع فعلی بلاتکلیف است. ضمناً تعیین تکلیف بند ج تبصره ۶ موضوعی است که به شدت شاخص های بورس را تحت تأثیر قرار می دهد که متأسفانه هنوز نتیجه آن مشخص نیست.

عمیدی ​​دلایل دیگر ریزش بازار را برشمرد و گفت: حقوق دانان نیز هر بازار مثبتی را فرصتی برای نوسان می دانند و به محض اینکه چندین نکته مثبت پشت سر هم وجود داشته باشد، سرشان در سمت فروش تابلو ظاهر می شود. ارزش معاملات نیز نشان می دهد که بازار دچار مشکل است و نه انگیزه ای برای فروش وجود دارد و نه تمایلی برای خرید.

عمیدی ​​بیان کرد: به نظر می رسد تمرکز اصلی سازمان بر روی صندوق ها و اوراق منتشر شده باشد و به طور کلی بورس رها شده است. رها شدن بازار در مقطع فعلی که نیاز به حمایت دارد جای سوال دارد و امیدواریم مسئولان سازمان پاسخگو باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیرات سیاست های اتخاذ شده بر بازار سرمایه گفت: نرخ تامین مالی شرکت ها به ۳۶ تا ۳۷ درصد رسیده است که عملا در حد توان شرکت ها نیست. از طرفی با یک بررسی ساده مشخص می شود که حاشیه سود اکثر شرکت ها در حال کاهش است. چرا که سیاست ها فقط در جهت رسیدن به جیب شرکت ها است.

وی ادامه داد: با رصد درآمدهای مالیاتی دولت متوجه می شویم که بیشترین مالیات پرداختی متعلق به شرکت های بورسی است. این در حالی است که طلافروشان که منابع درآمدی فراوانی دارند و بازدهی آنها به دلیل تورم کاهش نمی یابد، در مقابل قانون مالیات بر عایدی سرمایه ایستاده اند و همه دست به اعتصاب زدند. اما از سوی دیگر بازار با قیمت سال ۹۸ معامله می شود اما به وضوح از نرخ تورم فاصله زیادی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می رود فعالان بازار سرمایه نیز از این جاه طلبی استفاده کنند و در مقابل دست دولت در جیب شرکت ها و مصوبات موردی بایستند چرا که اراده ای در سازمان برای حمایت از شرکت ها و سهامداران وجود ندارد.



آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا