فناوری

آیا شارژ سریع یا فست شارژ به باتری گوشی آسیب می‌زند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

Zoomit: شارژ سریع قابلیتی است که به شما امکان می دهد دستگاه خود را در کسری از زمان معمول شارژ کنید. اینکه گوشی یا سایر دستگاه‌های شما از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند به مدار شارژ آن‌ها بستگی دارد. هر دستگاهی فقط می تواند مقدار انرژی را جذب کند که مدار شارژ آن برای تحمل آن طراحی شده است. بنابراین، اتصال دستگاه به شارژر فست شارژ لزوماً باعث افزایش سرعت شارژ آن نمی شود.

امروزه با توجه به نیازها و افزایش زمانی که صرف کار با دستگاه های هوشمند خود می کنیم، شارژ سریع بیش از هر زمان دیگری ضروری است. به همین دلیل تولید محصولات با این قابلیت رو به افزایش است و تقاضای زیادی دارد.

با توجه به افزایش حساسیت کاربران آیفون در مورد سلامت باتری، افزایش سلامت باتری آیفون و جلوگیری از کاهش سلامت باتری آیفون اهمیت بیشتری پیدا کرده است که ممکن است برای کاربران گوشی های اندرویدی حساسیت چندانی نداشته باشد. بنابراین، برای هر کاربر مهم است که بداند آیا شارژ سریع مضر است یا خیر. بیایید در این مقاله ببینیم، آیا شارژ سریع مضر است؟ آیا شارژ سریع به باتری آسیب می رساند؟ و آیا شارژرهای سریع برای گوشی شما مضر هستند؟

آیا شارژ سریع برای باتری مضر است؟

همانطور که می دانید گرما برای باتری مضر است. به خصوص برای باتری های لیتیوم یونی که امروزه اکثر گوشی های هوشمند از آن ها استفاده می کنند. بنابراین، سیستم های شارژ سریع سعی می کنند ضمن افزایش خروجی، حرارت را تا حد ممکن کاهش دهند. به دلیل فرآیند شارژ سریع، احتمالا برای همه این سوال پیش می آید که آیا شارژ سریع مضر است؟ برای اینکه در ابتدا خیالتان راحت شود، باید بگوییم که پاسخ منفی است.

باتری های فست شارژ دارای دو فاز شارژ هستند. فاز اول تا آنجا که ممکن است توان و ولتاژ بیشتری را به یک باتری خالی یا تقریباً خالی اعمال می کند. در این مرحله باتری در دقایق اولیه اتصال به شارژر به میزان قابل توجهی شارژ می شود. در مرحله اول شارژ، باتری ها می توانند به سرعت شارژ را جذب کنند بدون اینکه تاثیر منفی بر طول عمرشان داشته باشد.

در فاز دوم، به محض اینکه ظرفیت باتری به مقدار مشخص شده برسد، سرعت شارژ کاهش می یابد تا از استرس و گرما که می تواند به عمر باتری آسیب برساند، جلوگیری شود. حتما تا به حال متوجه شده اید که گوشی شما تا درصد مشخصی سریعتر شارژ می شود. اما پس از آن زمان بیشتری برای شارژ باتری نیاز است

در حین شارژ، معمولاً اگر دمای دستگاه از حد معینی فراتر رود، ممکن است گوشی به طور خودکار شارژ سریع را متوقف کند، که معمولاً در مورد گوشی های برتر بازار و بهترین گوشی های شیائومی از نظر باتری وجود دارد.

برای درک بهتر، باتری را به عنوان یک اسفنج در نظر بگیرید. وقتی برای اولین بار روی یک اسفنج خشک آب می ریزید، اسفنج به سرعت مایع را جذب می کند. برای باتری، این مرحله شارژ سریع (فاز اول) است. حالا تصور کنید که با همان سرعت اولیه به ریختن آب روی اسفنجی که به طور فزاینده ای خیس می شود، ادامه می دهید. مایع روی سطح اسفنج چکه می کند و در تلاش است تا در اسفنج اشباع شده جذب شود. این شارژ جذب نشده در باتری می تواند منجر به مشکلاتی شود که به طور بالقوه می تواند به باتری آسیب برساند.

اگر همه چیز به خوبی مدیریت شود، باتری به ندرت آسیب می بیند. سیستم مدیریت باتری دو فاز به دقت فرآیند شارژ را زیر نظر دارد و در فاز دوم سرعت را کاهش می دهد تا به باتری زمان دهد تا شارژ را جذب کند و از بروز مشکل جلوگیری کند. به همین دلیل است که چند درصد اخیر برای شارژ کامل زمان بیشتری نیاز دارد.

سازندگان چند کار مهم را برای کمک به محافظت از باتری در برابر گرما انجام می دهند، که علت اصلی آسیب باتری است، چه در شارژ سریع و چه در موارد دیگر:

۱. همانطور که خواندید کاهش ولتاژ در فاز دوم شارژ سریع به کاهش حرارت کمک می کند.

۲. در فرآیند شارژ سریع از طریق شارژ موازی، باتری به دو سلول هم اندازه تقسیم می شود تا توان ورودی به طور مساوی بین دو قسمت تقسیم شود.

۳. افزودن سخت افزار و سیستم خنک کننده به گوشی یکی از راهکارهای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد باتری دستگاه است.

۴. برخی از سازندگان ممکن است از فناوری استفاده کنند که در صورت داغ شدن بیش از حد تلفن و باتری، شارژ سریع را متوقف می کند.

گنجاندن ویژگی های صرفه جویی در انرژی و استفاده از قطعات و اجزایی که از باتری به طور بهینه استفاده می کنند، به محافظت از باتری کمک می کند. چنین ترکیبی به ماندگاری باتری کمک می کند. یعنی نیاز به شارژ کمتری دارد. علاوه بر این، در بسیاری از گوشی ها، نرم افزار مدیریت باتری و شارژ، چرخه شارژ را به دقت مدیریت می کند. اگر گوشی خود را در شب شارژ می کنید، تلفن های جدید می توانند روال شارژ شما را یاد بگیرند و منتظر بمانند تا آخرین ۱۰ درصد شارژ درست قبل از بیدار شدن شما تمام شود. با این حال، همه ما به عنوان مصرف کنندگان فناوری باید بدانیم چگونه از باتری تلفن محافظت کنیم.

در نهایت برای جمع بندی باید دوباره اشاره کنیم که شارژ سریع به تنهایی نمی تواند به باتری آسیب برساند. گرمای تولید شده عامل اصلی آسیب و کاهش عمر باتری است که برای کاهش آن اجرا شده است.

هر روز شاهد دستگاه های بیشتری هستیم که به شارژ سریع مجهز هستند. حتی رقابت داغی بین شرکت‌ها برای تولید باتری‌هایی با فناوری سریع‌تر برای شارژ سریع وجود دارد. می توانید مطمئن باشید که اگر فناوری شارژ سریع مضر یا مضر بود، شرکت های بزرگ از آن استقبال نمی کردند.

همانطور که در مقاله ذکر شد، این گرما است که در نهایت می تواند به باتری آسیب برساند. سیستم مدیریت شارژ از باتری مراقبت می کند تا از این نوع آسیب جلوگیری کند. واضح است که این احتمال وجود دارد که عمر باتری تحت تأثیر قرار گیرد، اما نه به میزان قابل توجهی که هشدار دهنده باشد.

اگر مقاله را مطالعه کرده باشید، می دانید که شارژ سریع برای گوشی ضرری ندارد و برای موارد جزئی و احتمالی، منطقی نیست که خود را از آن محروم کنید. اگر می خواهید مدت زمانی را که صرف اتصال تلفن خود به کابل شارژ می کنید محدود کنید، شارژ سریع یک راه حل ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا