ترندهای روز

آیا فروش قرص برنج جرم است؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

عباس مومین آبادی وکیل پایه یک دادگستری و پژوهشگر جنایی و جرم شناسی در پاسخ به این سوال به همشهری گفت: این موضوع را باید در ۲ قسمت بررسی کنیم. در مورد قرص برنج نیز باید گفت که در سال ۱۳۹۲ قرص برنج جزو کالاهای قاچاق و سمی محسوب و عرضه و فروش آن ممنوع شد. بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا، فروش کالاهای ممنوعه مشمول مجازات خواهد بود.

وی می افزاید: بنابراین اگر فردی قرص برنج بفروشد تحت تعقیب و مجازات قرار می گیرد.

این وکیل دادگستری می گوید: شخصی که قرص برنج می فروشد، صرف نظر از اینکه طبق قانون قاچاق کالا و ارز به منظور عرضه ممنوعه مجازات می شود، ممکن است با مجازات دیگری نیز مواجه شود. اگر این شخص بداند که خریدار قصد جنایت یا خودکشی با قرص دارد، تحت عنوان معاونت و در شرایط خاص مشارکت در ارتکاب آن جنایت عمدی مجازات می شود.

مومن آبادی ادامه می دهد: مثلاً اگر بداند شخصی برای کشتن دیگری از او قرص می خرد، در اینجا تحت عنوان معاون قتل و اگر خریدار و خریدار قصد قتل دیگری را داشته باشند، قابل تعقیب است. با هماهنگی یکدیگر این اقدام تحت عنوان مشارکت در قتل عمد قابل بررسی است. البته باید شرایط پرونده را دید و با توجه به وضعیت پرونده به موضوع مشارکت پرداخت که آیا مشمول این اتهام می شود یا خیر.

این وکیل پایه یک دادگستری به خرید و فروش اسیدی که ممکن است در ارتکاب جرم استفاده شود نیز اشاره می کند و می گوید: خرید و فروش اسید به خودی خود مجازات دارد، طبق قوانین ما و با توجه به اینکه اسید کالایی است. صنعتي است كه كاربرد زيادي دارد و چون فروش آن در فروشگاه ها آزاد است و منعي ندارد، امكان مجازات فروشنده وجود ندارد، مگر اينكه مشخص شود كه فروشنده با علم و علم به ارتكاب آن را فروخته است. جرم. این است که این موضوع به تفکیک معاونت و مشارکت در ارتکاب جرم قابل پیگیری است. بنابراین فروش اسید فی نفسه جرم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا