فرهنگ و هنر

آیا معین، پشت مرز ایستاده و منتظر اجازه ورود است؟! :: ایران تحلیل

بیستم دی ماه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به بازگشت نصرالله معین و احتمال برگزاری کنسرت وی در ایران گفت: معین (خواننده) می تواند به ایران بازگردد و همان روال قانونی را طی خواهد کرد. مانند سایر خوانندگان برای دریافت مجوز.”

به گزارش ایران تحلیل، این سخنان بازتاب های زیادی داشت و ۳۰ دی ماه، سخنگوی قوه قضائیه نیز در واکنشی گفت: به صراحت اعلام می کنیم که نگاه قوه قضائیه استفاده از ظرفیت همه دلسوزان این کشور و بازگشت مردم است. همه کسانی که به وطن علاقه دارند و ما از این موضوع استقبال می کنیم.»

روزنامه شرق نوشت: در این بین عبدالله سهرابی، دستیار وزیر ارشاد و مدیرکل شورای عالی امور ایران نیز از برنامه ریزی برای بازگشت به معین خبر داد و توضیح داد: هیچکس نمی تواند به یک ایرانی بگوید که به معین نیاید. ایران.” ورود هیچکس ممنوع نیست

در این میان نه خبری از تضمین بازگشت بی دردسر است و نه در تفسیر اعمال مجرمانه بازتعریف شده است که آیا خوانندگی در خارج از ایران در تعابیر ساده عناوین مجرمانه مانند رفتار قرار می گیرد یا خیر. علیه منافع ملی یا اقدام علیه امنیت ملی یا نه! ما فقط درباره ممنوعیت ورود هیچ ایرانی صحبت می کنیم که این یک واقعیت قانونی است و هیچ ایرانی را نمی توان ممنوع الورود کرد.

با این حال، این اولین بار نیست که احتمال بازگشت قطعی مطرح می شود. بازگشت او بار دیگر در دوران احمدی نژاد مطرح شد که به گفته خودش بهمن بابازاده گزارشگر موسیقی در آخرین لحظه با معین تماس گرفت و همه چیز لغو شد. چون به معین گفتند اوین مستقیم از هواپیما می روی.

بنابراین انتظار می رفت کم کم این موضوع به فراموشی سپرده شود اما چندی پیش اسماعیلی وزیر ارشاد در تلویزیون درباره بازگشت معین گفت: ما برای هنرمندان احترام زیادی قائل هستیم، بارها به صراحت اعلام کرده ام. هرکس به قانون پایبند باشد با هر سلیقه و جناحی می تواند فعالیت کند، به نظر ما هیچ فردی در چارچوب قانون ممنوع نیست.»

ماجرای بازگشت معین به قول رئیس جمهور و اصولگرایان برای زمینه سازی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری بازمی گردد؛ زمانی که اصولگرایان فکر می کردند جذب سرمایه گذار ایرانی از خارج مانند فشار دادن یک دکمه است و کافی است آنها را دعوت کنند تا با سرمایه خود وارد ایران شوند. اما با گذشت دو سال و اندی، هم آنها و هم مردم متوجه شدند که بیش از هر دوره دیگری با فرار سرمایه مواجه بوده ایم. سرمایه بزدل است و در ناامنی اقتصادی و نبود بسترهای حمایتی و تصویب قوانین و مقررات و همچنین ماندن در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی و ادامه تحریم ها، امکان ایجاد چشم انداز امیدوار کننده برای بازگشت ایرانیان و سرمایه هایشان.

این در حالی است که در یک ماه گذشته احتمال بازگشت حتمی خواننده لس آنجلسی در بین اصولگرایان مطرح شده است که گویی پشت مرزهای ایران ایستاده و درخواست مجوز می کند و انبوهی از تابوهای فرهنگی که باعث شده است. توسط رادیکال های جنبش بنیادگرا برای هنر و هنرمندان ایجاد شده است. ، با آمدنش حل می شود. هنوز مشخص نیست چرا فقط کامبک معین در حال تکرار است و خبری از دیگر هنرمندان خارجی نیست.

این در حالی است که معین در آخرین مصاحبه آن اواسط اسفند من در سال ۱۳۶۰ از ایران به اسپانیا رفتم و بعد از آن دیگر نتوانستم به ایران برگردم و چه خوب است که همه مهاجران به وطن خود برگردند.» مهمترین شایعه ای که برای من ساختند این بود که به ایران می روم که هیچ وقت درست نشد و ای کاش حقیقت داشت و می توانستم به ایران بروم.» حسن شماعی زاده، خواننده و آهنگساز دیماه در توییتر خود نوشت: «دوست دوست داشتنی من. و همکار معین دیشب با من تماس گرفتند، در حین گفتگو درباره دعوت او به ایران صحبت کردیم. گفت بله، چنین صحبت هایی شده است، اما یکی از مسئولان گفته است که طبق این ماده و آن ماده ۲۸ سال باید به زندان بروم.

بنابراین از یک سو در حال حاضر خبری مبنی بر درخواست بازگشت هنرمندان خارجی وجود ندارد چرا که آنها همچنان نگران عواقب قانونی بازگشت خود هستند و هیچ نامه حمایتی یا دعوتنامه رسمی برای تضمین بازگشت این هنرمندان وجود ندارد. افراد سالم و امکان ادامه فعالیت. لازم به ذکر است که کنسرت خوانندگان داخلی همچنان در برخی شهرها با چالش هایی مواجه است که از جمله آنها می توان به لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان به دلیل حضور یک نوازنده زن در گروه نوازندگان اشاره کرد که در نهایت با مداخله معاونت موسیقی این کنسرت حل شد. وزارت آموزش و پرورش با چند روز تاخیر. حالا معلوم نیست اصولگرایان چرا در بازگشت معین نقش دارند و او را برگ برنده ای برای خود می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا