ترندهای روز

آیا می‌توان داروها را با قهوه مصرف کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

قهوه به دلیل دارا بودن کافئین بر عملکرد بسیاری از داروها تأثیر منفی می گذارد و می تواند جذب آنها توسط بدن را کاهش دهد.

نوشیدن قهوه در صبح یک عادت رایج برای بسیاری از افراد است. با این حال دانشمندان می گویند که نوشیدن قهوه همزمان با مصرف داروها می تواند بر عملکرد آنها در بدن تأثیر منفی بگذارد.

گروهی از متخصصان مصرف همزمان داروها و قهوه را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که قهوه به طور قابل توجهی بر جذب، توزیع، دفع و متابولیسم بسیاری از داروها تأثیر می گذارد.

در زیر برخی از داروهای متداول استفاده شده که هنگام مصرف همزمان با قهوه مضر هستند، آورده شده است:

داروی تیروئید

اگر کم کاری تیروئید دارید، ممکن است از لووتیروکسین یا سایر داروهای تیروئیدی برای کمک به تعادل هورمون های خود استفاده کنید.

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن قهوه در حین مصرف داروهای تیروئید می تواند میزان جذب دارو توسط بدن را تا بیش از نصف کاهش دهد و اثربخشی دارو را برای شما کاهش دهد.

داروی دیابت

اگر قهوه خود را با شکر یا شیر مخلوط کنید، می تواند باعث افزایش قند خون شود و بر عملکرد داروهای دیابت شما تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، طبق یک مطالعه منتشر شده توسط انجمن دیابت آمریکا، نوشیدن هر چیزی که حاوی کافئین باشد (مانند قهوه) ممکن است سطح انسولین و قند خون را افزایش دهد و علائم را برای افراد مبتلا به دیابت بدتر کند.

داروهای ضد افسردگی

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، از هر ۱۰ نوجوان و بزرگسال در این کشور، یک نفر روزانه داروهای ضد افسردگی مصرف می کند. این در حالی است که تجویز این داروها در چند دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

با این حال، قهوه می تواند بر نحوه عملکرد این داروهای ضد افسردگی در بدن تأثیر بگذارد. برخی داروها مانند فلووکسامین، آمی تریپتیلین، اسیتالوپرام و ایمی پرامین می توانند به طور متفاوتی متابولیزه شوند و در صورت مصرف همزمان قهوه به خصوص مقادیر زیاد، جذب آنها توسط بدن کاهش می یابد.

مطالعات نشان می دهد که فلووکسامین، به عنوان مثال، به طور خاص عوارض جانبی رایج کافئین را افزایش می دهد و باعث علائمی مانند بی خوابی و تپش قلب می شود. بنابراین بهتر است داروهای خود را مصرف کرده و برای مدتی از نوشیدن قهوه خودداری کنید.

داروی فشار خون

میلیون ها نفر در جهان با فشار خون بالا زندگی می کنند. این بیماری شایع اما اغلب خاموش به ندرت علائمی را نشان می دهد، اما در عین حال خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد.

بسیاری از افراد از داروهای فشار خون مانند وراپامیل یا پروپرانولول استفاده می کنند که با کاهش ضربان قلب کار می کنند. نوشیدن قهوه همزمان با مصرف داروهای فشار خون مانند “فلودیپین” می تواند منجر به جذب کمتر دارو توسط بدن شود و باعث شود از مزایای کامل دارو بهره مند نشوید.

داروی خواب یا ملاتونین

ملاتونین یک هورمون طبیعی در بدن است که به شما کمک می کند در شب احساس خواب آلودگی کنید. این هورمون با غروب خورشید تحریک می شود و به مغز شما سیگنال می دهد که زمان استراحت فرا رسیده است. ملاتونین نیز بدون نسخه به صورت مکمل به فروش می رسد و به عنوان کمک کننده خواب استفاده می شود.

در مقابل، قهوه به عنوان یک محرک عمل می کند و باعث می شود احساس بیداری بیشتری کنید. در واقع، کافئین موجود در قهوه دقیقا برعکس ملاتونین عمل می کند و می تواند شما را هوشیارتر کند و خوابیدن را سخت تر کند.

نوشیدن قهوه می تواند تولید ملاتونین را در بدن شما مهار کرده و میزان این هورمون را کاهش دهد. در واقع، اگر ملاتونین را همزمان با نوشیدن قهوه مصرف کنید، می توانند یکدیگر را خنثی کنند.

در مجموع، اگر هر یک از داروهای فوق را مصرف می کنید، و به خصوص اگر برای صبح توصیه می شوند، سعی کنید اولین فنجان قهوه خود را به تاخیر بیندازید. همچنین در مورد میزان قهوه مصرفی یا زمان آن با پزشک مجرب خود مشورت کنید.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا