بانک و بیمه

آیا نداشتن معاینه‌ فنی در پرداخت خسارت بیمه موثر است؟

به گزارش افق میهن، سید محمدمهدی میرزایی قمی در تشریح این خبر گفت: طرح معاینه راه ها برای پایش وضعیت آلایندگی خودروها از ابتدای مردادماه آغاز شده و قبل از تشدید آلودگی هوای شهر تهران ناوگان عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس های شهر تهران آغاز شده است. شرکت فردی بررسی و بازرسی می شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: در این طرح با هماهنگی های انجام شده با پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، چهار دسته از خودروها رصد می شوند. اول؛ وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین بررسی می شود.

ناوگان سنگین به دلیل فرسودگی و عدم ثبات در رعایت شرایط مصوب در مراکز تست فنی که حدود آلایندگی آنها توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده است، نیازمند کنترل مضاعف است.

دوم؛ وسایل نقلیه سیگاری با دود قابل مشاهده ارزیابی می شوند.

سوم؛ ناوگان حمل و نقل عمومی که به دلیل تردد این خودروها در سطح شهر دارای شرایط تایید شده در خصوص آلایندگی این خودروها است، برای مدیریت شهری حائز اهمیت است و چهارم. وضعیت آلایندگی وسایل نقلیه غیر مستثنی نظارت می شود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح علاوه بر اهداف زیست محیطی، کاهش آلودگی هوا و توقف خودروهای آلاینده، جمع آوری اطلاعات در سطح زمین را نیز شامل می شود، تصریح کرد: البته برنامه ریزی و پیش بینی هر اقدامی مستلزم ارزیابی اطلاعات و تحلیل صحیح شرایط موجود.”

میرزایی قمی ادامه داد: در این طرح خودروهایی که در سطح شهر تردد می کنند به صورت تصادفی متوقف و میزان آلایندگی آنها با استفاده از دستگاه ها اندازه گیری می شود. در این بازرسی خودروهای آلاینده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه می شوند و هنگام بررسی آنلاین تست فنی آنها در صورت صحت و عدم قبولی در تست، تست فنی لغو می شود. خودروهایی که دود دارند نیز جریمه و مهر خواهند شد.

اکثر اتوبوس های بدون معاینه فنی متعلق به بخش خصوصی است

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران افزود: بر اساس آمار تست جاده ای اتوبوس های تحت نظارت در این طرح، بیش از ۵۰ درصد این خودروها فاقد معاینه فنی بوده و ۶۷ درصد اتوبوس های دارای معاینه فنی دارای چنین خودرویی معاینه شده اند. خارج از تهران البته لازم به ذکر است که با وجود نسبت بالای اتوبوس های فاقد تست فنی، حدود ۹۰ درصد آنها حداقل تست آلایندگی را گذرانده اند. البته لازم به ذکر است که اکثر اتوبوس های فاقد معاینه فنی متعلق به بخش خصوصی است.

میرزایی قمی همچنین گفت: در این طرح تاکسی ها نیز به دلیل شرایط خاص خود رصد شدند و اکثر آنها فرسوده هستند. ۳۵ درصد تاکسی های ارزیابی شده در این طرح فاقد معاینه فنی بودند و بیش از ۹۰ درصد خودروهای دارای معاینه فنی در خارج از تهران معاینه فنی داشتند. نتایج ارزیابی همچنین نشان می دهد که ۴۲ درصد از خودروها در تست آلایندگی مردود شده اند. همچنین حدود ۳۰ درصد خودروهای دارای معاینه فنی در تست آلایندگی مردود شدند و در این طرح معاینه فنی آنها از سوی پلیس باطل اعلام شد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز گفت: بر اساس آیین نامه تعیین حد بیمه مسئولیت با وجود گذشت هفت سال به این موضوع توجه نشده است. وی با اشاره به اینکه موضوع بیمه از جمله موارد قانونی است که هنوز اجرایی نشده است، گفت: اعدادی که بیمه مسئولیت یا بیمه بدنه را تعیین می کند بر اساس ریسک تصادفات رانندگی است و ممیزی فنی بخشی از آن است. ” که خطر تصادفات رانندگی را کاهش می دهد.

میرزایی قمی تصریح کرد: بر اساس آیین نامه تعیین سقف بیمه مسئولیت در صورت عدم معاینه فنی ۵ درصد به قیمت پایه بیمه وسایل نقلیه موتوری اضافه می شود که متاسفانه با وجود تصویب هفت سال این قیمت رعایت نشد.

دوربین های قدیمی را تجهیز کنید

وی با اعلام اینکه تمامی تخلفات با تخصیص کد تخلف به دوربین های راهنمایی قابل اجرا است، افزود: بحث بررسی سامانه سیمفا موضوعی است که تعداد جرائم و اعمال قانون در تخلفات را محدود می کند و در واقع دوربین ها عکس پلاک خودرو را ضبط می کنند و از شماره VIN برای استعلام انجام شده یا نبودن معاینه فنی استفاده می شود.

وی ادامه داد: متأسفانه برای شهر تهران محدوده تحقیق گذاشته اند. به عنوان مثال روزانه برای حدود ۱۳۰۰۰۰۰ وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتور سیکلت پرس و جو وجود دارد اما در عمل پرس و جو بیشتر از ۳۰۰۰۰۰ نیست.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران افزود: بحث های مالی در این زمینه وجود دارد و اگر تعداد درخواست ها بیشتر از این تعداد باشد، در واقع باید برای هر استعلام VIN مبلغی پرداخت شود پرداخت معامله

این مسئول خاطرنشان کرد: در این زمینه شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران و فاوا نیز خواستار خرید دوربین های جدید، تعویض قطعات و تجهیز دوربین های قدیمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا