ترندهای روز

آیا نروژی‌ها «بابت خوشبختی زیاد عذاب وجدان دارند»؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بی بی سی: یک استاد دانشگاه نروژی می گوید این روزها بسیاری از مردم این کشور «احساس گناه» می کنند.

به گفته الیزابت آکسفلد، استاد ادبیات اسکاندیناوی در دانشگاه اسلو، بسیاری از نروژی ها نسبت به افرادی که در سایر نقاط جهان زندگی سخت و دردناکی دارند، از داشتن زندگی با استانداردهای بالا و افزایش ثروت احساس گناه می کنند.

نروژ به دلیل ذخایر قابل توجه نفت خود یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است که پس از روسیه بزرگترین در اروپاست.

صندوق اصلی سرمایه گذاری دولتی این کشور که به «صندوق نفت» نیز معروف است، دارای ذخایری بالغ بر ۱.۷ تریلیون دلار است.

اگر قدرت اقتصاد نروژ به ازای هر فرد در جامعه آن سنجیده شود، رفاه در این کشور تقریباً دو برابر بریتانیای کبیر و حتی بیشتر از ایالات متحده است، زیرا جمعیت این کشور تنها پنج و نیم میلیون نفر است. مردم.

پروفسور آکسفلد به طور حرفه ای تأثیر فیلم ها، کتاب ها، ادبیات و برنامه های تلویزیونی اسکاندیناوی را بر فرهنگ جامعه مطالعه می کند و معتقد است که این احساس گناه ثروتمندان به طور چشمگیری در حال افزایش است.

برخی از سریال های تلویزیونی اخیر نروژی به زندگی طبقه مرفه می پردازد که به خدمات کارگران مهاجری که متعلق به لایه های پایین جامعه هستند و در زیرزمین می خوابند تکیه می کنند. یا زنانی که متکی به استخدام پرستار کودک از کشورهای فقیر و دریافت حقوق کم هستند، موقعیت خوبی در محل کار خود با مردان به دست آورده اند.

خانم آکسفلد می گوید: «با نگاهی به این آثار متوجه شدم که تضاد بین احساس شادی، خوشبختی و امتیاز در کنار رنج «دیگری» باعث شرم و گناه می شود. این احساس نه برای همه، بلکه برای بسیاری دیده شده است.

طبق آمار «گزارش جهانی شادی»، نروژ سال هاست که یکی از کشورهای برتر در این آمار بوده و در حال حاضر در رتبه هفتم قرار دارد.

درآمد صادرات نفت نروژ در سال ۲۰۲۲ پس از جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافت. منتقدان ادعا کردند که این کشور از جنگ سود می برد، یا حداقل نتوانسته است به اندازه کافی از درآمد بادآورده خود برای کمک به قربانیان جنگ تامین کند.

نروژ برای افزایش ثروت این کشور همواره به اقیانوس ها چشم دوخته است. برای قرن ها، دریاها منبع غذا و انرژی، محل کار و مولد ثروت بوده اند. با این حال، تنها در اواخر دهه ۱۹۶۰ بود که اکتشافات نفت و گاز به افزایش چشمگیر ثروت این کشور نسبتاً توسعه نیافته کمک کرد.

نروژ همچنین از نظر کمک های بشردوستانه در خارج از کشور بسیار بالا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا