بانک و بیمه

آیا هلدینگ تامین اجتماعی بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان سود خواهد داشت؟؟

هادی بهرامی; بازار: در زندگی مدرن، استفاده از وسایل نقلیه و اتومبیل افزایش یافته است. در کوچه ها و خیابان ها شبانه روز شاهد تردد خودروها و موتورسیکلت ها هستیم. علاوه بر خطر تصادفات، رشد روزافزون صنایع مختلف در نقاط مختلف کشور، بیماری های مختلف و وقوع حوادث غیرمترقبه فراوان در هر کشوری، نیاز صنعت بیمه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای انسان به شمار می رود. زندگی با تلاش شرکت های بیمه، اقتصاد فرد و به طور کلی اقتصاد کشور آسیبی نخواهد دید و مانند سایر صنایع، عرضه اولیه سهام شرکت های بیمه به افزایش چرخه نقدینگی و افزایش تقاضا در بازار کمک می کند. بنابراین توجه به تحرکات این صنعت و بررسی سهام شرکت های آن حائز اهمیت است. در زیر شرکت تامین اجتماعی را به طور جامع تحلیل خواهیم کرد تا سرمایه گذاران بتوانند با آگاهی بیشتر سهام شستا را خریداری کنند.

ارائه یک شرکت
شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی متمرکزترین سازمان بیمه گر کشور و یکی از بزرگترین هلدینگ های چند رشته ای در بازار سرمایه محسوب می شود. این شرکت در سال ۱۳۹۹ در بخش هلدینگ صنعتی چند رشته ای بورس پذیرفته شد و به عموم عرضه شد. هدف اصلی شستا مدیریت کارآمد منابع مالی تخصیصی با رویکرد سودآوری و ایجاد حداکثر ارزش در بازار سرمایه داخلی و خارجی از طریق فعالیت های تولیدی، خدماتی و تجاری است. باید در نظر داشت که سازمان تامین اجتماعی ۸۵.۷ درصد از سهام شرکت تامین اجتماعی و سپس شرکت واسطه مالی را در اختیار دارد. مهر با سهم ۲.۷ درصدی در جایگاه دوم بزرگترین سهامدار عمده قرار دارد.

دفتر مرکزی شرکت
پس از ۳۵ سال فعالیت مستمر، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به یکی از بزرگترین شرکت های تجاری در خاورمیانه تبدیل شده است. این شرکت با داشتن ۱۷۵ شرکت مدیریتی و ۹۰ شرکت غیر مدیریتی، نقش ویژه ای در نظام اقتصادی کشور ایفا می کند و طیف وسیعی از بخش های صنعتی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، داروسازی، معدنی و فلزات، کشاورزی و دامپروری را تحت پوشش قرار می دهد. کشتیرانی، سیمان و ارتباطات ارزش بازار تامین اجتماعی در بورس ۱۸۱ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر ارزش معاملاتی ۲۲ میلیارد تومانی را نشان می دهد.

نقد و بررسی شستا
ارزش پرتفوی بازار سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) بر اساس صورت وضعیت پرتفوی دوره ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ که شامل ۱۳ شرکت گروه می شود، ۲۰۱ هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان است و ارزش سبد سهام غیرشرکتی آن ۳۳۰۰۰۴۰۴ میلیارد تومان است. در مجموع ۲۳۴۵۳۰ میلیارد تومان ارزش دارد. اگر آن را به سرمایه ۱۷۸ هزار میلیارد تومانی اضافه کنیم، ارزش ذاتی هر سهم شستا ۲۵۲ تومان برآورد می شود که جالب است بدانید بازدهی قیمت شستا تا ۱۴۴ تومان در یک سال است. ارزش گذاری یک موضوع عمیق و گسترده است که می تواند برای تخمین ارزش ذاتی یک دارایی فیزیکی و غیر فیزیکی برای سرمایه گذاری استفاده شود.

ارزش ذاتی هر سهم شستا ۲۵۲ تومان برآورد شده است. جالب اینجاست که بازدهی قیمت شستا در سال گذشته به ۱۴۴ تومان هم رسیده بود. سود خالص تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۲ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل ۵۵ درصد افزایش داشته است.

تجزیه و تحلیل سود و زیان
مجموع درآمد عملیاتی شرکت برای دوره یکساله ۱۴۰۱ ۳۴۶۱۱ میلیارد تومان، هزینه های اداری ۸۵ میلیارد تومان و در نهایت سود خالص ۳۲۸۷۳ میلیارد تومان است. درآمد کل شرکت نسبت به سال ۱۴۰۰ ۵۵ درصد، هزینه های اداری ۱ درصد و سود خالص ۵۵ درصد افزایش یافت و میزان مالیات نیز از ۱۲ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ به صفر رسید که منعکس کننده مبادلات مالی بین شرکت ها حکایت از دولت دارد. و شستا مستقیماً از طریق آن یک سهام است. مجموع درآمد ۹ ماهه ۱۴۰۲ شرکت بالغ بر ۱۳ هزار و ۱۵۷ میلیارد تومان، هزینه های اداری و عمومی ۲۴۵ میلیارد تومان و سود خالص ۲.۶۹ میلیارد تومان بوده است. کل درآمد شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل ۵۵ درصد افزایش یافته است. در حالی که هزینه های اداری ثابت است و سود خالص نیز رشد ۵۵ درصدی را نشان می دهد، این بدان معناست که عوامل هزینه باعث رقابت برابر بین سود خالص و فروش ناخالص شده است. هزینه های اداری طی ۳ سال ۱۰۰ درصد و در یک سال ۱ درصد افزایش یافته است که نشان می دهد برخلاف سودآوری کلان شرکت، افراد کمی دستمزد پایین دریافت می کنند، اما اگر از منظر مثبت به آن نگاه کنیم، پیگیری مدیریت صحیح هزینه های اداری باعث افزایش سود خالص شستا نسبت به سال قبل ۵۵ درصد افزایش یافته اما نسبت به سال ۱۳۹۸ تغییری نکرده و تنها کاهش سود را جبران کرده است. سودآوری شرکت در وضعیت خوبی قرار دارد و با حفظ این روند صعودی می تواند در سال ۱۴۰۳ سود بیشتری ایجاد کند که البته خرید سهام و موقعیت بنیادی شرکت را جذاب می کند.

نسبت قیمت به درآمد
در پایان سال ۱۴۰۱ شستا به ازای هر سهم ۲۰ تومان سود خالص به سهامداران داد که معادل سود سالانه ۷/۵ سال است. سود خالص هر سهم شرکت در سال ۱۳۹۷ ۲۴۱ تومان، در سال ۱۳۹۸ ۲۱۹ تومان، در سال ۱۴۰۰ ۱۳ تومان، در سال ۱۴۰۱ ۲۰ تومان و در ۹ ماهه ۱۴۰۲ مبلغ منفی ۱ تومان به ثبت رسیده است. تحویل داده شده نسبت قیمت به درآمد امسال نشان می دهد که وضعیت سود تامین اجتماعی کمی آشفته است و اگر به همین منوال ادامه پیدا کند قطعا ضرر خواهد کرد. حتی اگر سبد سرمایه گذاری سود بیاورد! بنابراین باید منابع مالی و سرمایه گذاری ها را با حساسیت بیشتری مدیریت کنند و برخی هزینه های کلان را نیز با درآمد و سود تطبیق دهند تا چرخه به وضعیت مطلوبی برسد.

نسبت قیمت به درآمد امسال نشان می دهد که وضعیت سود تامین اجتماعی کمی آشفته است و اگر به همین منوال پیش برود قطعا با ضرر مواجه خواهد شد. بنابراین باید منابع مالی و سرمایه گذاری ها را با حساسیت بیشتری مدیریت کنند و برخی هزینه های کلان را نیز با درآمد و سود تطبیق دهند تا چرخه به وضعیت مطلوبی برسد.

تحلیل تکنیکال شستا
قیمت سهام شستا در آبان در ماه ۱۴۰۱ به دنبال رشد بازار با افزایش ۱۱۸ درصدی از محدوده ۶۲ تومان به ۱۳۵ تومان و پس از ایجاد نقطه محوری بزرگ در همان نقطه، مجدداً ۲۸ درصد سقوط کرد و پس از ۱۲. درصد رشد هم اکنون در محدوده ۱۱۰ تومان است. با حفظ پشتوانه معتبر ۱۰۰ تومانی که بعید است از بین برود، قیمت می تواند به اهداف ۱۳۵ و ۲۰۰ تومانی برسد. در غیر این صورت در صورت از بین رفتن حمایت ۱۰۰ تومانی، پشتیبانی معتبر ۸۵ تومانی موجود است. با غلبه بر مقاومت، یعنی با عبور از سقف، می توان اهداف بالاتری را برای قیمت در یک روند صعودی تصور کرد که نیازمند تقاضا، حمایت و جذابیت سهام است. به نظر می رسد قیمت همزمان با کاهش نوسان ساز RSI کاهش یافته و به حمایت ۱۰۰ تومان می رسد که با تشکیل فاز انباشت و نوسانات مثبت می توان به آغاز روند صعودی و نقش حمایت به عنوان راه اندازی امیدوار بود. پد البته بازدهی قیمت سهام با توجه به فراکتال های شکل گرفته در گذشته بسیار پایین است و خرید شستا به صورت تک سهمی نمی تواند از افزایش نرخ تورم جلوگیری کند. مگر اینکه سبد ما مختلط باشد و از گزینه های ارزشمند مختلف تشکیل شده باشد.

آیا هلدینگ تامین اجتماعی بیش از 33 میلیارد تومان سود خواهد داشت؟

قیمت در حال حاضر در محدوده ۱۱۰ تومان است و با حفظ حمایت معتبر ۱۰۰ تومانی می تواند تا اهداف ۱۳۵ و ۲۰۰ تومان رشد کند که بعید است از بین برود. در غیر این صورت در صورت از بین رفتن حمایت ۱۰۰ تومانی، پشتیبانی معتبر ۸۵ تومانی موجود است.

آخرین کلمه
شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی هلدینگی چند رشته ای و بسیار بزرگ است که نقش برجسته ای در نوسانات شاخص کل و گردش نقدینگی بورس دارد. زیرمجموعه های این سازمان دارای فعالیت های گسترده ای هستند که بازیگران مهمی در صنعت خود و حتی اقتصاد ایران هستند. افزایش فروش، کاهش هزینه ها، منافع نامشهود و مدیریت صحیح از عوامل مهم رشد کسب و کار هستند. با توجه به خلاصه تحلیل های انجام شده در این مقاله، در حال حاضر وضعیت مالی و بنیادی شستا در سطح خوبی قرار دارد. اما سود ۹ ماهه ۱۴۰۲ زیانده بوده و امید است به زودی حساب های منتشر شده مثبت و رضایت بخش باشد. با توجه به ارزش ذاتی و اهداف فنی، ۱۰۰ تومان منطقه بسیار کم ریسک و ۲۰۰ تومان منطقه پر ریسک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا