ترندهای روز

آیا هوش مصنوعی می‌تواند روزی برنده جایزه نوبل شود؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

هوش مصنوعی در حال حاضر صنایع مختلف از بانکداری و مالی گرفته تا فیلم و روزنامه نگاری را تحت تاثیر قرار داده است و دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ممکن است علم را متحول کند یا حتی برنده جایزه نوبل شود. .

در سال ۲۰۲۱، هیرواکی کیتانو، دانشمند ژاپنی، آنچه را «چالش نوبل تورینگ» نامید، پیشنهاد داد و از محققان دعوت کرد تا یک «دانشمند هوش مصنوعی» ایجاد کنند که بتواند به طور مستقل تحقیقات علمی شایسته جایزه نوبل را انجام دهد. این کار را در سال ۲۰۵۰ انجام دهید.

در حالی که قرار است برندگان جایزه نوبل امسال بین ۷ تا ۱۴ اکتبر معرفی شوند، برخی از دانشمندان در حال حاضر به طور جدی به دنبال ایجاد یک همتای شایسته هوش مصنوعی هستند.

در واقع، به گفته راس کینگ، استاد هوش ماشینی در دانشگاه چالمرز سوئد، در حال حاضر حدود ۱۰۰ “دانشمند ربات” در جهان وجود دارد.

در سال ۲۰۰۹، کینگ مقاله ای را منتشر کرد که در آن او و گروهی از همکارانش “روبات دانشمند آدام” را معرفی کردند، اولین ماشینی که به طور مستقل اکتشافات علمی انجام داد.

کینگ به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما روباتی ساختیم که به تنهایی علم جدیدی را کشف کرد، ایده های علمی جدیدی تولید کرد، آنها را آزمایش کرد و سپس تأیید کرد که این ایده ها درست است.

این ربات طوری طراحی شده بود که به طور مستقل فرضیه ها را تشکیل دهد و سپس آزمایش هایی را برای آزمایش آنها طراحی کند. این ربات حتی آزمایشگاه‌های رباتیک را برای انجام آن آزمایش‌ها برنامه‌ریزی کرد، سپس از این فرآیند آموخت و آن را تکرار کرد.

“این بی اهمیت نیست”

آدام وظیفه بررسی عملکرد درونی مخمر را بر عهده داشت و عملکرد ژن هایی را که قبلاً در این موجودات ناشناخته بود کشف کرد. در مقاله ای که توسط خالقان این دانشمند روبات منتشر شد، اشاره شد که این اکتشافات “محدود” بودند، اما “بی اهمیت” نبودند.

بعدها، دانشمند روبات دیگری به نام ایو برای مطالعه داروهای احتمالی برای مالاریا و سایر بیماری های گرمسیری طراحی شد.

به گفته کینگ، دانشمندان روباتی در حال حاضر چندین مزیت نسبت به دانشمندان انسانی معمولی دارند. او توضیح داد: «انجام این تحقیق هزینه کمتری دارد زیرا روبات‌ها ۲۴/۷ کار می‌کنند» و افزود که آنها همچنین در ثبت جزئیات هر مرحله از فرآیند دقیق‌تر هستند.

در همان زمان، کینگ اذعان کرد که هوش مصنوعی هنوز تا تبدیل شدن به یک دانشمند در سطح نوبل فاصله زیادی دارد و گفت که برای رسیدن به آن سطح، آنها باید «بسیار باهوش‌تر» شوند و بتوانند «تصویر بزرگ‌تر» را درک کنند.

“هنوز راه درازی در پیش است”

اینگا استرومکه، دانشیار دانشگاه علم و صنعت نروژ، گفت که اکنون حرفه علمی امن است. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «سنت علمی به این زودی توسط ماشین ها تسخیر نخواهد شد.

با این حال، Stromke اضافه کرد که این بدان معنا نیست که “غیرممکن” است، و اضافه کرد که واضح است که هوش مصنوعی بر روش انجام علم تأثیر می گذارد و این کار را ادامه خواهد داد.

یکی از نمونه‌های استفاده کنونی آن AlphaFold است، یک مدل هوش مصنوعی که توسط شرکت DeepMind وابسته به گوگل توسعه یافته و برای پیش‌بینی ساختار سه‌بعدی پروتئین‌های مبتنی بر اسیدهای آمینه استفاده شده است.

استرومک گفت: “ما می دانستیم که رابطه ای بین اسیدهای آمینه و شکل سه بعدی نهایی پروتئین ها وجود دارد… و سپس از یادگیری ماشینی برای یافتن آن استفاده کردیم.”

او توضیح داد که پیچیدگی چنین محاسباتی برای انسان بسیار طاقت فرسا خواهد بود و گفت: “ما ماشینی داریم که کاری انجام داده است که هیچ انسانی نمی تواند انجام دهد.”

در عین حال، به گفته استرومکه، مورد Alphafold نیز یکی از نقاط ضعف مدل‌های هوش مصنوعی فعلی مانند شبکه‌های عصبی را نشان می‌دهد. این مدل ها در پردازش حجم زیادی از اطلاعات و ارائه پاسخ بسیار خوب هستند، اما در توضیح اینکه چرا پاسخی که می دهند درست است، خیلی خوب نیستند.

بنابراین در حالی که بیش از ۲۰۰ میلیون ساختار پروتئینی پیش بینی شده توسط AlphaFold “بسیار مفید” هستند، Stromke می گوید این دستگاه “چیزی در مورد میکروبیولوژی به ما نمی آموزد.”

کمک به توسعه هوش مصنوعی

به گفته این محقق، علم به دنبال درک جهان است نه صرفاً «حدس زدن درست». با این حال، کار پیشگامانه انجام شده توسط Alphafold باعث شده است تا کارشناسان از ذهن های پشت سر آن به عنوان برندگان جایزه نوبل نام ببرند.

جان جامپر، مدیر DeepMind گوگل، و Demis Hessabis، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران این شرکت، جایزه معتبر لاسکر را در سال ۲۰۲۳ دریافت کردند.

گروه تحلیلی Clarivit که نامزدهای احتمالی نوبل در علم را رصد می کند، این دو را در میان برترین برگزیدگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴ معرفی کرده است که برنده یا برندگان آن در ۹ اکتبر اعلام می شود.

دیوید پندلبری، رئیس گروه تحقیقاتی، اذعان کرد که در حالی که مقاله منتشر شده در سال ۲۰۲۱ توسط Jumper and Hessabis هزاران بار مورد استناد قرار گرفته است، برای هیئت داوران نوبل غیرعادی است که کارهای علمی را پس از قدردانی به این سرعت بررسی کنند. زیرا بیشتر اکتشافاتی که افتخار دریافت جایزه را به دست می آورند مربوط به دهه های گذشته است.

در عین حال، او اطمینان دارد که تا روزی که تحقیقات انجام شده با کمک هوش مصنوعی موفق به کسب معتبرترین جوایز علمی شود، فاصله زیادی نیست.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: “من مطمئن هستم که در دهه آینده جوایز نوبل اعطا خواهد شد که به نوعی با کمک محاسبات به دست می آیند و این روزها محاسبات بیشتر و بیشتری توسط هوش مصنوعی انجام می شود.”

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا