ترندهای روز

آیا پروانه‌ها به خاطر دارند که روزی کرم بودند؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

پروانه ها و پروانه ها چرخه زندگی بسیار غیرعادی دارند. در ابتدا لاروهای ریز، هفته‌ها در پیله خود باقی می‌مانند تا اینکه به‌عنوان یک پروانه زیبا ظاهر شوند.

تبدیل اسرارآمیز این حشرات از حالت شفیرگی به ظاهر پروانه ای و روند بیولوژیکی آنچه در پیله اتفاق می افتد موضوع کار بسیاری از دانشمندان در سال های اخیر بوده است. سوالی که ذهن آنها را به خود مشغول کرده این است که آیا پروانه ها به یاد دارند که زمانی لاروهای کرم مانند بوده اند؟

انسان ها معمولاً از سه یا چهار سال اول زندگی خود خاطره ای ندارند. با این حال، همانطور که محققان دانشگاه جورج تاون در مطالعه ای دریافتند، پروانه ها و پروانه ها می توانند خاطرات روزهای کرم خود را حفظ کنند.

این نشان می دهد که سیستم عصبی این حشرات در هنگام دگردیسی و تبدیل شدن به پروانه حفظ شده و باقی می ماند. این تعجب آور است زیرا کرم ها هنگامی که در داخل پیله قرار می گیرند به مایع سوپ تبدیل می شوند و سپس از آن بیرون می آیند و پروانه ای تشکیل می دهند. روندی که در ظاهر، احتمالاً باید باعث نابودی خاطرات شود.

پروفسور مارتا وایس، زیست شناس دانشگاهی که در مورد حافظه شفیره پروانه تحقیق می کند، می گوید: «آنچه من آموخته ام این است که شفیره به مایعی سوپ تبدیل می شود و آن ماده به پروانه تبدیل می شود.

برای مطالعه در این زمینه، محققان اتیل استات را که یک حلال بی رنگ است، در محیط شفیره منتشر کردند. این ماده بویی دارد که احتمالا از لاک پاک کن ها می شناسید.

اگرچه کرم‌ها از این بو آزار نمی‌دهند، اما با جفت کردن آن با شوک‌های الکتریکی خفیف، محققان توانستند شفیره‌ها را طوری تربیت کنند که این بو مضر است.

پس از آموزش، محققان از حشرات خواستند بین هوای حاوی اتیل استات و هوای معمولی یکی را ایران تحلیل کنند. ۷۸ درصد کرم ها از اتیل استات اجتناب کردند.

یک ماه بعد و بعد از اینکه پروانه شدند، همین آزمایش تکرار شد. دانشمندان می گویند که نتیجه تکان دهنده بود، زیرا مشخص شد که ۷۷ درصد از پروانه ها از اتیل استات اجتناب کرده اند، که نشان می دهد پروانه ها حافظه مرحله لاروی خود را حفظ کرده اند.

تیم تحقیقاتی در این مطالعه نوشت: «این رفتار بیانگر یادگیری واقعی تداعی است، نه چیزی که ناشی از وراثت شیمیایی است. این مقاله نشان می دهد که حافظه تداعی در فرآیند دگردیسی در پیله حفظ می شود.

تیم تحقیقاتی افزود: با کمک این آزمایش متوجه شدیم که بخش‌های بزرگی از سیستم عصبی در طول دگردیسی حفظ می‌شود. این به پروانه ها و پروانه ها اجازه می دهد تا خاطرات مرحله لاروی خود را حفظ کنند.”

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا