ترندهای روز

آیا کشیدن یک تا دو نخ سیگار در روز «بی‌ضرر» است؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

کمیته ملی مبارزه با دخانیات به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات که هر ساله در ۳۱ ماه مه تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی و به منظور افزایش آگاهی در مورد مضرات سیگار برگزار می شود، به سوالاتی در این باره پاسخ داد.

فرانسوا توپارت، رئیس کمیته ملی مبارزه با استعمال دخانیات در جمع دانشجویان چند دانشگاه فرانسه حضور یافت و به سوالات آنها در مورد مضرات دخانیات و سیگارهای الکترونیکی پاسخ داد.

آیا مصرف سیگار در بین جوانان کاهش یافته است؟

طبق آمار، در سال ۲۰۲۳، دوازده میلیون فرانسوی سیگار می کشیدند. فرانسوا توپارت، رئیس کمیته ملی مبارزه با استعمال دخانیات، آمار ۲۴.۵ درصد از بزرگسالان فرانسوی سیگاری را اعلام کرد و گفت: «اما خبر خوب این است که استعمال دخانیات در بین جوانان به میزان قابل توجهی کاهش یافته و کمتر از ۷ درصد افراد ۱۷ ساله هستند. سالمندان در سال ۲۰۲۲ روزانه سیگار می کشند، که نسبت به ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۷ کاهش قابل توجهی داشته است.

آیا سیگار عامل اصلی سرطان ریه در اروپا است؟

طبق آمار، «سیگار باعث ۸۲ درصد سرطان‌های ریه در اروپا می‌شود». فرانسوا توپارت با تایید این مطلب گفت: مصرف دخانیات عامل بیش از هشت مورد از هر ده سرطان ریه است، اما متاسفانه این تنها سرطانی نیست که سیگار ایجاد می کند، بلکه دخانیات نیز خطر ابتلا به سرطان حنجره، دهان را افزایش می دهد. ، مری، کبد و حتی لوزالمعده را افزایش می دهد. در مجموع ۱۷ نوع سرطان وجود دارد که ناشی از سیگار کشیدن است.

آیا استنشاق دود سیگار از اطرافیان می تواند باعث مرگ شود؟

بودن در کنار افراد سیگاری نیز برای ما مضر است. به گفته فرانسوا توپارت، “در سطح جهانی تخمین زده می شود که از هشت میلیون مرگ سالانه ناشی از دخانیات در جهان، یک میلیون مرگ مربوط به افراد غیر سیگاری است که نگران کننده است.”

به همین دلیل تدابیری برای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی اتخاذ شده است. در همین راستا «در فرانسه قانونی برای محدود کردن دخانیات وجود دارد و یکی از این اقدامات کلیدی افزایش فضاهای عاری از دود به ویژه در سواحل و پارک های عمومی است».

قانونی که در سال های اخیر منجر به افزایش چند برابری قیمت سیگار شده و هدف آن منصرف کردن سیگاری ها به ویژه جوانان از خرید آن است. قبل از این قانون قیمت یک بسته ۲۰ نخی برای اکثر برندها به ۱۱ یورو می رسید و با این قانون باید هر بسته را در سال ۲۰۲۴ به قیمت ۱۲ یورو و در سال ۲۰۲۷ به قیمت ۱۳ یورو خریداری کرد.

کشیدن یک یا دو نخ سیگار در روز چقدر خطرناک است؟

آیا مصرف دخانیات، حتی در مقادیر بسیار کم، می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت جسم و روان داشته باشد؟

فرانسوا تاپارت پاسخ می دهد: بله، زیرا ما معمولاً معتقدیم کشیدن یک یا دو نخ سیگار در روز خیلی خطرناک نیست، اما این اشتباه است، زیرا آنچه تعیین کننده است مدت زمانی است که ما سیگاری می شویم. به عبارت دیگر، هر چه بیشتر سیگار بکشید، مثلاً ده یا ۲۰ سال، بیشتر خود را در معرض خطرات بالایی قرار می دهید.

آیا استفاده از سیگارهای الکترونیکی افزایش یافته است؟

طبق آمار، «بیش از ۴۰ درصد جوانان از سیگار الکترونیکی استفاده کرده اند و ۱۵ درصد نیز تجربه استفاده از سیگار الکترونیکی «پفکی» یا یکبار مصرف را داشته اند.

فرانسوا توپارت درباره این آمار خاطرنشان می کند که «استفاده از سیگارهای الکترونیکی در بین جوانان افزایش یافته است، به طوری که تقریباً از هر چهار دانش آموز دبیرستانی، یک نفر حداقل یک بار در ماه از سیگار الکترونیکی استفاده می کند». این در حالی است که در سال ۲۰۲۲، تنها ۱۶.۶ درصد از آنها سیگار الکترونیکی را تجربه کرده بودند.

لازم به ذکر است که نیمی از این افراد قبلا هرگز نیکوتین مصرف نکرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا