اخبار بورس

آینده تحت رهبری ترامپ چگونه خواهد بود؟

به گزارش RBC Capital Markets؛

تغییرات در سیاست خارجی در صورت انتخاب مجدد دونالد ترامپ می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر بازارهای انرژی، به‌ویژه در مورد روسیه و ایران داشته باشد.

گزارش کردن اخبار بورس به گزارش یورونیوز؛ استراتژیست های کالا در RBC با اشاره به دیدارهای اخیر در واشنگتن با مقامات ارشد دولت قبلی ترامپ گفتند که دولت ترامپ در سال ۲۰۲۵ می تواند کاهش تحریم ها علیه روسیه را به عنوان انگیزه ای برای پایان دادن به جاه طلبی های ارضی بیشتر ارائه دهد.

به گفته استراتژیست ها، این رویکرد نشان دهنده تغییر در حمایت فعلی از اوکراین است و برخی از مشاوران این سوال را مطرح کرده اند که “تا چه اندازه سرمایه گذاری در جنگی که آنها غیرقابل پیروزی می دانند، موثر است.”

این مشاوران اصرار دارند که یکی از اولویت‌های اصلی ترامپ ۲.۰ دستیابی به توافق صلح در سریع‌ترین زمان ممکن است، حتی اگر به روسیه اجازه دهد تا دستاوردهای ارضی خود را تحکیم کند.

در حالی که تحریم های اروپا بخش اصلی اقدامات تنبیهی در بخش انرژی بوده است، RBC اشاره می کند که برخی از تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده در دوران ترامپ ممکن است کاهش یابد، از جمله تحریم هایی که بر سرمایه گذاری های صنعت انرژی و صادرات فناوری و همچنین اقدامات تنبیهی علیه طرف های درگیر تاثیر می گذارد. در تجارت انرژی روسیه

ما همچنین فکر می کنیم مهم است که ببینیم آیا شکاف هایی در تعهد جمعی اروپا برای حمایت از اوکراین وجود دارد و آیا تغییر آشکاری در سیاست ایالات متحده در مورد جنگ وجود دارد یا خیر.

از سوی دیگر، ایران ممکن است با تشدید تحریم‌های آمریکا مواجه شود و مشاوران ترامپ به بازگشت به سیاست‌های فشار حداکثری اشاره کنند. هدف کاهش درآمدهای نفتی ایران خواهد بود، اقدامی که بعید است با مقاومت حزب جمهوری خواه مواجه شود.

RBC خاطرنشان می کند که اجرای سختگیرانه تحریم های موجود، به ویژه تحریم های ثانویه که دسترسی به بازارهای سرمایه ایالات متحده را محدود می کند، می تواند برای محدود کردن صادرات نفت ایران و توانمندسازی مخالفان رژیم ایران استفاده شود.

ایالات متحده ممکن است آزادی عمل بیشتری در سیاست نفتی خود در قبال ایران داشته باشد تا روسیه، جایی که مشارکت اروپا در تحریم ها قابل توجه است.

استراتژیست ها بر این باورند که یک مانع کلیدی برای ایالات متحده یافتن عرضه نفت اضافی برای جبران هرگونه اختلال ناشی از تحریم های ایران است. آنها اشاره می کنند که اعضای اوپک ممکن است تمایلی به افزایش سریع تولید نداشته باشند و ترجیح می دهند از تکرار سناریوی ۲۰۱۸ که نتایج منفی به همراه داشت، اجتناب کنند.

اوپک احتمالاً قبل از باز کردن شیرها برای کمک به واشنگتن به دنبال شواهد واضحی از شکست خواهد بود.

RBC همچنین در مورد پویایی سیاسی پیرامون حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران اظهار نظر کرد. این شرکت خاطرنشان کرد که برخی از مقامات سابق آمریکایی بر این باورند که نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با “فرصتی تاریخی برای کاهش تهدید هسته ای ایران و تغییر موقعیت صفحه شطرنج خاورمیانه” مواجه است، به ویژه پس از تضعیف رهبری حزب الله و حماس.

علاوه بر این، این گزارش بیان می‌کند که اگر اسرائیل در دوران دولت بایدن اقدامی نکند، ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۵ این کار را انجام دهد، به‌ویژه اگر ترامپ، رئیس‌جمهور سابق به قدرت بازگردد.

این استراتژیست ها ادامه دادند: رئیس جمهور ترامپ در دوره قبلی ریاست جمهوری خود هیچ تمایلی برای شرکت در درگیری های نظامی در خارج از کشور نشان نداده است.

با این حال، با توجه به نظرات برخی از نزدیک ترین مشاوران وی و همچنین موضع گسترده تر حزب جمهوری خواه در این زمینه، احتمال حمایت وی از اقدامات تهاجمی تر اسرائیل از جمله هدف قرار دادن تاسیسات هسته ای را به طور جدی بررسی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا