بانک و بیمه

آینده درخشان قیمت قیمت نقره در بازارهای جهانی+ تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

بازار؛ گروه بین المللی: روند نوسانی قیمت فلزات گرانبها معمولا رفتار مشابهی با یکدیگر نشان می دهد. البته این درجه از هماهنگی بین دو فلز گرانبهای مهم بازار یعنی طلا و نقره بیشتر است و قوی ترین هماهنگی در نوسانات قیمت این دو فلز در بازار مشهود است. اما تفاوت در کاربردهای متفاوت این دو فلز باعث شده است که قیمت یکی از آنها گاهی بیشتر از دیگری افزایش یا کاهش یابد.

با وجود رکود شدید در بازار نقره تا پایان فروردین ماه، قیمت این فلز گرانبها از ابتدای اردیبهشت روند صعودی محسوسی را آغاز کرد و وارد کانال صعودی شد. اما سوال اینجاست که با وجود رکود چند روز اخیر در بازار طلا، چرا قیمت نقره همچنان در حال افزایش است و در محدوده ۲۸ دلار در هر اونس معامله می شود؟

تحلیل بنیادی قیمت نقره

قبل از هر چیز باید بدانیم که نقره برخلاف طلا در صنایع مختلف به ویژه در ساخت دستگاه های مرتبط با انرژی های تجدیدپذیر مانند باتری های خورشیدی کاربرد وسیعی دارد. همین کاربرد در کنار توجه و تقاضای روزافزون برای انرژی های تجدیدپذیر، باعث افزایش شدید تقاضا برای نقره و همچنین مس شده است. این اولین عامل تأثیرگذار برای روند صعودی قیمت نقره در نظر گرفته می شود. بر اساس آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، اندازه بازار باتری های خورشیدی تا پایان سال ۲۰۲۳ به بیش از ۸۰ میلیارد دلار افزایش یافته است که نشان دهنده رشد ۱۰۰ درصدی در یک سال است. بنابراین می توان فرض کرد که نقره آینده روشنی در این زمینه دارد.

یکی دیگر از کاربردهای نقره در صنعت مخابرات به ویژه در دستگاه های مرتبط با اینترنت است. با توجه به افزایش روزانه و بسیار قابل توجه تقاضا برای اینترنت ۵G، می توان تصور کرد که چقدر نقره مصرف می شود. این اهمیت زمانی دوچندان می شود که بدانیم تنها در کشوری مانند هند با جمعیت ۱.۵ میلیارد نفری، تا پایان سال ۲۰۲۴ دکل های اینترنت ۵G در سراسر کشور نصب خواهند شد.

در واقع، استفاده گسترده از نقره در صنایع مختلف منجر به افزایش خرید شمش این فلز گرانبها توسط بانک های مرکزی بزرگ جهان شده است. از سوی دیگر، نقره دومین فلز امن برای سرمایه گذاری محسوب می شود و با توجه به افزایش تنش های ژئوپلیتیکی در اروپا و خاورمیانه، ماهیت این فلز به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری رنگارنگ تر شده و تقاضا برای خرید آن همچنان ادامه دارد. افزایش دادن

تحلیل تکنیکال قیمت نقره

قیمت نقره در چند روز اخیر افزایش چشمگیری داشته است و در زمان نگارش این مطلب، قیمت هر اونس نقره در بازارهای جهانی ۲۸.۱۳ دلار است. پس از برنامه نامشخص فدرال رزرو آمریکا برای آغاز روند کاهش نرخ سود بانکی، به نظر می رسد قیمت نقره در میان مدت به روند صعودی خود ادامه دهد و در محدوده ۲۶ تا ۲۹ دلار تثبیت شود.

پس از رسیدن به پایین ترین حد ماهانه خود در اوایل ماه مه، قیمت نقره روند صعودی خود را آغاز کرد و از SMA50 200 روزه و SMA 200 روزه فراتر رفت. نمودار قیمت از اواسط آوریل چندین الگوی سر و شانه را تشکیل داده است و در حال حاضر مقاومت کلیدی در مقابل نقره در ۲۸.۸ دلار است. البته اگر قیمت از این حد بالاتر برود، می‌توان انتظار داشت که قیمت در بلندمدت تا محدوده ۳۰ دلار در هر اونس افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا