ترندهای روز

ابتکار پژوهشگران آمریکایی برای تولید شیر طلایی

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

شیر طلایی که به آن لاته طلایی یا لاته زردچوبه نیز می گویند از شیر، زردچوبه و سایر ادویه ها تهیه می شود و برای افرادی که می خواهند از کافئین یا قهوه دوری کنند و در عین حال از طعم بی نظیری برخوردار باشند گزینه خوبی است.

به گفته فیض، شیر زردچوبه در منوی برخی از کافه ها به عنوان جایگزینی سالم و بدون کافئین برای قهوه تبلیغ می شود، اما این نوشیدنی در واقع نسخه ای از نوشیدنی سنتی هندی haldi doodh است که اغلب به عنوان درمان استفاده می شود. در خانه برای سرماخوردگی استفاده می شود.

اکنون، محققان روشی کارآمد برای ساختن یک نسخه گیاهی فوری ایجاد کرده اند که خواص مفید مواد را حفظ کرده و عمر مفید آن را افزایش می دهد.

“Anthony Suryamiharja” (Anthony Suryamiharja)، یک دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه جورجیا، گفت: “این یک نوشیدنی بسیار خوب است؛ به خصوص اگر هوا سرد است یا بیمار هستید. زردچوبه حاوی ترکیب فعال زیستی کورکومین است. کورکومین یک نوع است. اگر بتوانیم ترکیبات زیست فعالی مانند کورکومین را به شیرهای گیاهی اضافه کنیم تا آنها را به سطح تغذیه ای مشابه با شیر گاو برسانیم؟

با این حال، جداسازی کورکومین از زردچوبه دشوار است و معمولاً به روش‌های استخراج پیچیده شامل حلال‌های آلی، چندین روز زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. به علاوه این ترکیب به مرور زمان تجزیه می شود و عمر مفید آن کاهش می یابد.

بنابراین با الهام از شیر طلایی، Suryamiharja و همکارانش تصمیم گرفتند تا بررسی کنند که آیا راهی برای استخراج کورکومین و ذخیره آن در شیر گیاهی وجود دارد یا خیر. آنها ابتدا پودر زردچوبه را به محلول قلیایی اضافه کردند که PH بالای آن باعث حل شدن بیشتر کورکومین و استخراج آسانتر آن شد. سپس این محلول قرمز تیره به نمونه شیر سویا اضافه شد و به رنگ زرد تیره در آمد. Suryamiharja و همکارانش محلول را روی pH خنثی حدود هفت تنظیم کردند.

ابتکار محققان آمریکایی برای تولید شیر طلایی

درست مانند اسیدهای با pH پایین، بازهای با pH بالا مصرف آن خوشایند نیست. شیر شبه طلایی خنثی شده را می توان همانطور که هست مصرف کرد، اما برای حفظ بیشتر آن، محققان آب را از محلول از طریق خشک کردن انجمادی حذف کردند و یک پودر شیر طلایی فوری تولید کردند.

این روش نه تنها کورکومین را از زردچوبه کارآمدتر از روش های موجود استخراج می کند، بلکه کورکومین را در قطرات روغن داخل شیر سویا نیز محصور می کند. این بدان معنی است که وقتی کورکومین مصرف می شود، بدن ما آن را به عنوان یک چربی می شناسد و هضم می کند. همچنین، کپسوله کردن کورکومین از آن در برابر هوا و آب محافظت می کند و عمر مفید آن را افزایش می دهد.

اگرچه این تحقیق به دلیل محتوای اسید آمینه بالای آن به طور خاص بر روی شیر سویا متمرکز شده است، محققان می گویند که می توان آن را برای سایر شیرهای گیاهی نیز به کار برد تا گزینه هایی برای کسانی که به سویا آلرژی دارند ارائه دهد. علاوه بر این، روش استخراج مبتنی بر pH را می توان بر روی ترکیبات مختلف گیاهی با سهولت و کارایی مشابه استفاده کرد. به عنوان مثال، زغال اخته سرشار از آنتوسیانین است که یکی دیگر از پلی فنول های محلول در آب است.

اگرچه قبل از عرضه شیر طلایی در فروشگاه ها باید تحقیقات بیشتری انجام شود، نتایج اولیه امیدوارکننده است. Suryamiharja گزارش داد که شیر طلایی این تحقیق طعم خوبی داشت.

این گروه تحقیقاتی امیدوار است که نتایج تحقیقات آنها بتواند شیمی پشت نوشیدنی طلایی را توضیح دهد و ارزش غذایی نوشیدنی را برای کسانی که از آن لذت می برند بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا