ترندهای روز

ابداع روشی جدید که می‌تواند زوال عقل را تا ۹ سال زودتر پیش‌بینی کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

محققان روش جدیدی را برای پیش بینی زوال عقل با دقت بیش از ۸۰ درصد و تا ۹ سال قبل از شروع علائم ایجاد کرده اند. به گفته محققان، این آزمایش جدید نسبت به دو روش رایج تست حافظه یا اندازه گیری کوچک شدن مغز، روش دقیق تری برای پیش بینی زوال عقل است.

بر اساس گزارش گاردین و مقاله ای که در نیچر منتشر شده است، محققان دانشگاه کوئین مری لندن آزمایشی را برای پیش بینی زوال عقل ۹ سال قبل ساخته اند. با تجزیه و تحلیل اسکن‌های fMRI از «شبکه حالت پیش‌فرض» مغز (DMN)، آن‌ها می‌توانند زوال عقل را با دقت ۸۰ درصد تشخیص دهند. به گفته محققان، در این روش تنها به یک اسکن مغزی ساده که حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد، به همراه آزمایش خون نیاز است.

لازم به ذکر است که شبکه DMN مناطقی از مغز را برای انجام عملکردهای شناختی خاص به هم متصل می کند و اولین شبکه عصبی است که تحت تأثیر بیماری آلزایمر قرار می گیرد.

آزمایش جدید برای تشخیص زودهنگام زوال عقل

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، ۵.۸ میلیون آمریکایی به بیماری آلزایمر و زوال عقل مبتلا هستند و پیش بینی می شود این تعداد تا سال ۲۰۶۰ به ۱۴ میلیون نفر افزایش یابد، به همین دلیل، تشخیص زودهنگام این بیماری می تواند به بسیاری از افراد کمک کند.

البته هیچ آزمایشی نمی تواند زوال عقل را تشخیص دهد. با این حال، محققان دانشگاه کوئین مری لندن می گویند که سیستم آنها از سایر روش های رایج قابل اعتمادتر است. محققان از اسکن fMRI بیش از ۱۱۰۰ داوطلب در پایگاه داده Biobank انگلستان برای بررسی ارتباط بین ۱۰ ناحیه مغزی که شبکه حالت پیش فرض را تشکیل می دهند، استفاده کردند.

در بین داوطلبان، ۸۱ نفر به زوال عقل مبتلا شدند. محققان از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی تغییرات در DMN استفاده کردند تا افراد را به دسته‌های در معرض خطر یا سالم طبقه‌بندی کنند. مدل به دست آمده اکنون می تواند افراد در معرض خطر را با دقت ۸۰ درصد تا ۹ سال قبل شناسایی کند.

تغییرات در ارتباطات مغزی نیز با عوامل خطر شناخته شده مانند عوامل ژنتیکی بیماری آلزایمر و انزوای اجتماعی مرتبط است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا