ترندهای روز

ابداع پژوهشگران سوئدی: «خاکی» که سرعت رشد گیاهان را تا 50 درصد افزایش می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

محققان محیط رشد جدیدی را توسعه داده اند که سرعت رشد گیاهان را تا ۵۰ درصد افزایش می دهد. این بستر، که محققان آن را eSoil می نامند، رسانای الکتریکی است و با تحریک الکتریکی به رشد گیاهان کمک می کند و به طور خاص برای کشاورزی هیدروپونیک طراحی شده است. به طور کلی در کشت هیدروپونیک گیاهان بدون خاک رشد می کنند و فقط به آب، مواد غذایی و بستری برای رشد ریشه نیاز دارند.

بر اساس مقاله ای که در PNAS منتشر شده است، محققان دانشگاه لینشوپینگ سوئد نشان داده اند که رشد نهال های جو در خاک الکترونیکی تا ۵۰ درصد بیشتر است. محققان ریشه این نهال ها را به مدت ۱۵ روز با برق تحریک کردند.

مزایای خاک الکترونیکی نسبت به روش های معمولی

جمعیت جهان در حال افزایش است و تغییرات آب و هوایی گاهی بر کشاورزان تأثیر می گذارد. بنابراین تنها با روش های کشاورزی موجود نمی توان نیازهای غذایی کره زمین را تامین کرد. با روش هیدروپونیک می توان بدون نیاز به خاک و زمین های وسیع در شهرها غذا پرورش داد.

در کشت آبی یا هیدروپونیک مصرف آب به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و تمام مواد مغذی ضروری در اختیار گیاه قرار می گیرد. این کشت یک سیستم بسته است که اجازه می دهد آب به گردش درآید تا هر گیاه دقیقاً مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند. بنابراین آب بسیار کمی مصرف می شود.

هیدروپونیک همچنین امکان کشت عمودی در برج های بزرگ را برای حداکثر استفاده از فضا فراهم می کند. محصولاتی که در حال حاضر به این روش کشت می شود بیشتر سبزیجات است. غلات معمولاً به صورت هیدروپونیک برای استفاده در علوفه کشت نمی شوند. در این مطالعه محققان نشان دادند که نهال جو را می توان با استفاده از هیدروپونیک کشت و به لطف تحریک الکتریکی سرعت رشد بهتری داشت.

یکی دیگر از مزایای خاک های الکترونیکی عدم استفاده از پشم معدنی است. پشم معدنی معمولاً به عنوان یک محیط رشد در هیدروپونیک استفاده می شود. این مواد نه تنها تجزیه ناپذیرند، بلکه طی فرآیندی تولید می شوند که به انرژی بالایی نیاز دارد. محیط رشد الکترونیکی eSoil از سلولز، فراوان ترین پلیمر زیستی، ترکیب شده با پلیمری رسانا به نام PEDOT ساخته شده است. اگرچه این ترکیب جدید نیست، اما اولین بار است که برای پرورش گیاهان به این روش استفاده می شود.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا