فناوری

ابداع یک ابزار هوش مصنوعی که می‌تواند زمان مرگ افراد را پیش‌بینی کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

مرگ و مالیات شاید تنها چیزهای معین در زندگی باشند. با این حال، اکنون پیشرفت‌ها در زمینه هوش مصنوعی ممکن است ما را یک قدم به اولین پیش‌بینی نزدیک‌تر کرده باشد.

این مطالعه جدید نشان داده است که با استفاده از زبان یادگیری ماشینی می توان به طور دقیق زمان مرگ یک فرد را پیش بینی کرد.

برای این مطالعه، محققان دانشگاه های کپنهاگ، دانمارک و شمال شرقی ایالات متحده، داده های روزانه از زندگی بیش از ۶ میلیون ساکن دانمارک را بین سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ جمع آوری کردند.

این مجموعه شامل سوابق سلامتی، حقوق، ساعات کار، محل سکونت و سایر جنبه های زندگی فرد بود. سپس این داده ها به یک مدل یادگیری زبان ماشین عمیق به نام “Life2vec” داده شد تا یک توالی دقیق از رویدادهای زندگی یک فرد بر اساس آن داده ها ایجاد کند.

محققان برای آزمایش این مدل، با توجه به داده‌های موجود، از خود پرسیدند که آیا می‌توانند پیش‌بینی کنند که آیا یک فرد در چهار سال پس از سال ۲۰۱۶ زنده خواهد بود یا خیر. محققان پاسخ را می‌دانستند، اما الگوریتم نمی‌دانست.

Sven Lehmann، استاد دانشگاه فنی دانمارک و سرپرست این مطالعه، می‌گوید: «برای آزمایش اینکه این مدل ماشین چقدر خوب است، ما یک گروه ۱۰۰۰۰۰ نفری را ایران تحلیل کردیم که نیمی از آنها زنده می‌مانند و نیمی دیگر می‌میرند.

آنها افرادی را ایران تحلیل کردند که بین ۳۰ تا ۵۵ سال سن داشتند. زمانی که پیش بینی مرگ و میر دشوارتر است. نتایج نشان داد که «Lifetwok» در حدود ۷۸ درصد مواقع به درستی حدس زده است.

تجزیه و تحلیل داده‌ها همچنین تأیید کرد که افراد با درآمد بالا یا افرادی که در پست‌های مدیریتی قرار دارند بیشتر احتمال دارد زنده بمانند. همچنین، مردان، کارگران ماهر، یا افرادی که مبتلا به اختلالات سلامت روان تشخیص داده شده اند، بیشتر در معرض مرگ هستند.

نویسندگان این مطالعه می گویند که این مدل حدود ۱۱ درصد از «بهترین فناوری های روز» بهتر عمل کرد.

محققان همچنین از این مدل برای پیش‌بینی جزئیات ذهنی بیشتر انسان‌ها، مانند ویژگی‌های شخصیتی که معمولاً از طریق پرسشنامه جمع‌آوری می‌شوند، استفاده کردند و نشان داده شد که مدل ابداعی قادر به پیش‌بینی تعدادی از ویژگی‌های شخصیتی انسان (از عزت نفس تا جامعه‌پذیری) است. .

دکتر Lehmann می‌گوید: در وضعیت کنونی، مدل آماده انجام هیچ «وظیفه‌ای در دنیای واقعی» نیست، اما در تئوری «ما می‌توانیم هر نوع پیش‌بینی را انجام دهیم».

او افزود که این مدل هوش مصنوعی ممکن است “شوم و دیوانه کننده” به نظر برسد، اما در واقع چیزی است که روی آن بسیار کار می شود، به خصوص توسط شرکت های بیمه.

دکتر آرتور کاپلان، رئیس دپارتمان اخلاق پزشکی در دانشگاه نیویورک، موافق است که بیمه‌گران مشتاق خواهند بود که روزی مدل‌های تجاری بیشتری از چنین ابزارهایی اتخاذ کنند و آنها را به مشتریان سوق دهند.

وی در توضیح این مطلب گفت: وجود چنین مدل هایی کار فروش بیمه به مردم را دشوارتر می کند، در واقع اگر همه دقیقا بدانند چه خطراتی دارد دیگر نمی توان در مقابل ریسک بیمه کرد.

نتایج تحقیقات محققان در حالی منتشر شده است که گوگل نیز وارد این عرصه شده و در حال کار بر روی فناوری هوش مصنوعی است که می تواند با تجزیه و تحلیل سوابق سلامتی افراد، مرگ آنها را پیش بینی کند.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی “Nature Computational Science” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا