ترندهای روز

ابداع یک روش تولید لباس که می‌تواند بدن را در گرما ۸ درجه سانتیگراد خنک کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

گذراندن وقت در خارج از خانه در گرما می تواند باعث تعریق بیش از حد، ناراحتی و حتی مشکلات سلامتی شود. اکنون دانشمندان می گویند راهی پیدا کرده اند که می تواند راه حلی برای آن باشد: لباس هایی که بدن را خنک می کند.

محققان دانشگاه ماساچوست یک پوشش انعطاف پذیر مبتنی بر گچ ایجاد کرده اند که می تواند به پارچه ها اضافه شود تا در برابر حرارت مقاوم شوند.

نتایج آزمایش های انجام شده در گرمای شدید نشان می دهد که این نوآوری می تواند دمای سطح زیر لباس را ۸ درجه نسبت به هوای بیرون و ۱۵ درجه نسبت به پارچه های معمولی کاهش دهد.

محققان می گویند ماده ای که برای خنک کردن پارچه استفاده می شود برای محیط زیست بی خطر است. برای ساختن این ماده، از گچ‌های سنتی مبتنی بر سنگ آهک (که برای خنک کردن خانه‌ها در مناطق گرم استفاده می‌شد) الهام گرفتند و نقاط مختلف پارچه را با ذرات کربنات کلسیم، ترکیبات اصلی سنگ آهک و گچ پوشاندند.

به گفته آنها، این پوشش می تواند انرژی خورشید را به جو منعکس کند و اجازه دهد گرمای طبیعی بدن خارج شود.

دانشمندان می گویند که این پوشش را می توان تقریباً روی هر پارچه ای که به صورت تجاری در دسترس است اعمال کرد. همچنین لباس های به دست آمده از این روش را می توان به طور مرتب با ماشین لباسشویی شستشو داد بدون اینکه از کارایی آن کاسته شود.

تریشا ال اندروز، شیمیدان و دانشمند مواد در دانشگاه ماساچوست، می گوید: «این را می توان روی یک یا هر دو طرف یک تی شرت نخی اعمال کرد. روکش کاملا سطحی است و به الیاف پنبه نفوذ نمی کند و تغییری در آن ایجاد نمی کند.

ایوان پاتمیا، شیمیدان دانشگاه ماساچوست که روی این نوآوری کار کرده است، می گوید: «بدون هیچ ورودی الکتریکی، می توانیم احساس گرما را در یک فرد کاهش دهیم.

پارچه های خنک کننده اختراع جدیدی نیستند، اما طرح های گذشته اغلب شامل ساختارهای سفت و سخت، فرآیندهای تولید پیچیده و اجزای الکتریکی بوده است.

بر اساس بررسی علمی منتشر شده در سال ۲۰۲۳، پارچه های خنک کننده اغلب گران هستند و پوشیدن آنها ناراحت کننده است.

یک شرکت دانش بنیان قرار است به زودی تولید آزمایشی این پارچه را آغاز کند. محققان می گویند که هزینه مواد خام برای پوشش “تا حدودی قابل کنترل است”، اگرچه باید اذعان کرد که قیمت کلی به دلیل پرداخت پارچه کمی افزایش می یابد.

پروفسور ژائوپینگ ژانگ، استاد گرما-رطوبت در دانشگاه دونگ‌هوا در چین، می‌گوید: «منسوجات خنک‌کننده شخصی برای مقابله با تأثیرات تغییرات آب و هوایی ناشی از گرما، نویدبخش آینده هستند.

وی با ابراز خوش بینی نسبت به آینده این محصولات گفت: به زودی با پیشرفت مواد و تکنولوژی، منسوجات خنک کننده شخصی برای استفاده عموم عرضه می شود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا