ترندهای روز

ابراز نگرانی‌ از وقوع یک تنش شدید در تهران

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

روزنامه اعتماد در گزارشی از نگرانی از تنش شدید آب در تهران خبر داد.

این روزنامه به نقل از احد تعزیف؛ رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی ایران نوشت:

اینکه مداخلات و تصمیمات غیر کارشناسی مسئولان در دهه های اخیر و تا به امروز باعث بدتر شدن شرایط اقلیمی منطقه و تخریب جنگل ها و پوشش گیاهی و احداث بی رویه سدها شده است که مثلاً باعث سیل و مرگ مردم شده است. در جاده های اطراف تهران و به دلیل برداشت بی رویه. آب از منابع زیرزمینی، تعداد زیادی از جمعیت کشور از نعمت آب شرب بهداشتی محروم می شوند و میزان فرونشست در دشت های ما رکورد جهانی را می شکند و فرونشست به سطح شهرها و بزرگراه های شهری می رسد. و در استان و شهر تهران از مرز «تنش آبی» عبور کرده و وارد مرحله بحرانی «تنش شدید» می‌شویم، به‌گونه‌ای که میزان آب موجود حتی برای سرانه سالیانه آب قابل دسترس نباشد. جمعیت استان

در حالی که نرخ فرونشست در ایران چندین برابر استاندارد جهانی است، با توجه به تراکم ۱۰ میلیون نفر جمعیت ثابت و تردد ۴ میلیون نفر جمعیت سیار در شهر تهران، شرایط پایتخت را از نظر طبیعی چگونه تحلیل می کنید. خطرات؟

تهران با تراکم جمعیت بسیار بالایی مواجه است. کل جمعیت استان های تهران و البرز حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور است. بنابراین در استان تهران با جمعیتی متراکم در محدوده بسیار محدودی مواجه هستیم. امروزه تهران و کرج به هم پیوسته اند و می توان تهران و کرج را یک شهر فرض کرد، زیرا فاصله تهران تا کرج با شهرهای اقماری زیادی پر شده است و تهران تا قلعه حسن خان، شهریار، فردیس، گرمدره و … گسترش یافته است. بزرگراه تهران-کرج دیگر یک بزرگراه بین شهری نیست، بلکه یک بزرگراه درون شهری است. علاوه بر این که مهاجران افغانستانی جمعیت زیادی در شهرهای اطراف تهران دارند.

این تراکم جمعیت با اقلیم طبیعی تهران همخوانی ندارد. میانگین بارندگی سالانه در استان تهران ۲۸۰ میلی متر است و با ضرب این عدد در سطح تهران به حدود ۴ میلیارد مترمکعب می رسیم که از این میزان حدود ۳ میلیارد متر مکعب تبخیر و حدود ۱ میلیارد متر مکعب آن تبخیر می شود. ظرفیت آبیاری، اما با توجه به سهم صنعت و کشاورزی، طبیعت و دریاچه ها، می بینیم که منابع آبی استان تهران بسیار محدود است و سرانه آب در استان تهران حتی کمتر از آستانه تنش است.

طبق استاندارد جهانی اگر سرانه آب سالانه برای هر نفر کمتر از ۱۱۰۰ متر مکعب باشد وارد آستانه تنش می شود و اگر این سرانه به ۵۰۰ مترمکعب در سال برسد وارد تنش آبی شدید می شود. امروز در استان تهران سرانه آب برای هر نفر کمتر از ۵۰۰ متر مکعب است. با چنین شرایطی مدیریت منابع آب به عنوان یکی از مهمترین منابع طبیعی برای انسان در این کره خاکی بسیار حائز اهمیت است. در استان تهران بیش از ۵۰ درصد مصرف آب شرب است در حالی که در کل کشور کمتر از ۱۰ درصد آب شرب مصرف می شود. در استان و شهرستان تهران با تنش شدید آبی مواجه هستیم.

اگر بخواهیم همان رفتار قبلی را ادامه دهیم، بله تنش آبی ترسناک است. اما ما می توانیم هوشمندانه فرآیند مدیریت آینده خود را به روشی متفاوت شکل دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا