ترندهای روز

ابرثروتمندان از هواپیمای خصوصی «مثل تاکسی» استفاده می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

فعالان محیط زیست هشدار داده اند که افراد ثروتمند از جت های شخصی مانند تاکسی استفاده می کنند. این کارشناسان با بررسی سفرهای هوایی و گازهای منتشر شده توسط موتور هواپیما به این نتیجه رسیده اند که این پروازها تاثیر زیادی در افزایش گرمایش زمین دارند.

محاسبه کرده اند که میزان انتشار دی دی اکسید کربن که یکی از عوامل تغییر اقلیم است، بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ نزدیک به ۴۶ درصد افزایش یافته است.

گروهی از محققان پروازهای جت خصوصی را در سراسر جهان دنبال کردند، از جمله سفرهای آخر هفته تابستان به ایبیزا، اسپانیا، و سفر برای تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال و شرکت در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در دبی.

به گفته این گروه، دی اکسید تولید شده در یک ساعت پرواز در یک جت خصوصی می تواند از کل بیشتر شود دی اکسید تولید شده توسط یک فرد در طول سال.

پروفسور استفان گاسلینگ، محقق دانشگاه Linnaeus در سوئد، که این تحقیق را رهبری می‌کند، می‌گوید: «بسیاری از مردم از این هواپیماها به عنوان تاکسی استفاده می‌کنند و صرفاً به این دلیل که سفر با آن‌ها راحت‌تر است، از آن برای طی کردن هر مسافتی استفاده می‌کنند تا شغلی پیدا کنند. “

وی می افزاید: اگر پرواز یک نفر در یک ساعت را در نظر بگیریم، به اندازه یک انسان عادی در یک سال گاز. دی انتشار دی اکسید کربن در جو – برای مثال فقط برای تماشای یک بازی فوتبال – نشان می دهد که شاید این افراد فکر می کنند که باید خارج از قوانینی باشند که ما به عنوان یک جامعه جهانی باید از آنها پیروی کنیم.

بر اساس این تحقیقات، در سال ۲۰۲۳، پروازهای خصوصی حدود ۱۵.۶ میلیون تن خواهد بود دی مونوکسید کربن تولید کرد. این مقدار معادل تولید گاز است دی دی اکسید کربن توسط ۳.۷ میلیون خودروی بنزینی در سال تولید می شود.

البته این میزان گاز در مقایسه با کل گاز تولید شده در سطح جهان ناچیز است. این میزان معادل حدود ۱.۸ درصد گاز تولیدی سفرهای هوایی در جهان است که حدود ۴ درصد از کل گاز تولید شده از منابع مختلف در جهان را شامل می شود.

پروفسور گاسلینگ می‌گوید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای «ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما این افراد بخش کوچکی از جمعیت انسانی را تشکیل می‌دهند، و هر فردی که با جت‌های شخصی سفر می‌کند، بیشتر از یک شهر کوچک در آفریقا در سال انتشار می‌دهد.»

هر انسان به طور متوسط ​​سالانه حدود ۳.۴ تن است دی دی اکسید کربن تولید می کند، اما این مقدار برای ساکنان آفریقای مرکزی بیش از ۰.۱ تن نیست.

در حال حاضر، افزایش ۴۶ درصدی در انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط جت‌های خصوصی احتمالاً به دلیل افزایش تقاضا و محدودیت‌های سفرهای تجاری به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کووید است.

افرادی که با جت های شخصی پرواز می کنند معمولا جزو ثروتمندترین افراد جهان هستند.

محققان تعداد افراد این گروه را حدود ۲۵۶۰۰۰ نفر تخمین می زنند که نزدیک به ۰.۰۰۳ درصد از جمعیت بزرگسال جهان را تشکیل می دهد و میانگین ثروت هر یک از آنها ۱۲۳ میلیون دلار است.

این تیم تحقیقاتی مسیر پرواز تعدادی از چهره های شناخته شده بین المللی را ترسیم کردند که در این گزارش تنها به عنوان «بازیگران، خوانندگان و مدیران مشهور» از آنها یاد شده است.

تنها در سال ۲۰۲۳، یکی از آنها ۱۶۹ بار با جت شخصی و حدود ۲۴۰۰ تن سفر کرده است. دی این دی اکسید کربن معادل رانندگی با ۵۷۱ خودروی بنزینی به مدت یک سال منتشر کرد.

دست اندرکاران این تحقیق تصمیم گرفتند نامی از این افراد نبرند و اعلام کردند که نمی خواهند انگشت اتهام را به سمت افراد دراز کنند.

بیشترین تعداد هواپیماهای خصوصی در ایالات متحده (۶۹ درصد) ثبت شده است و پس از آن برزیل، کانادا، آلمان، مکزیک و بریتانیا قرار دارند.

به گفته محققان، بسیاری از این پروازها برای تفریح ​​یا حضور در رویدادهایی مانند جشنواره های فیلم و مسابقات فوتبال انجام شده است.

و مسافت ۴۷.۴ درصد از این سفرها کمتر از ۵۰۰ کیلومتر بوده است.

پروازهای خصوصی به ایبیزا در اسپانیا و نیس در فرانسه در تابستان به اوج خود رسید و بیشتر این پروازها نیز در آخر هفته ها انجام می شد.

این گروه در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ ورود ۱۸۴۶ جت به قطر را به ثبت رساند که مجموعاً حدود ۱۴۷۰۰ تن بود. دی مونوکسید کربن تولید کرد.

این گروه تحقیقاتی همچنین ۲۹۱ هواپیمای خصوصی را که در جریان کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ در دبی در امارات متحده عربی فرود آمدند و ۱۵۰۰ نفر شناسایی کردند. دی مونوکسید کربن تولید کرد.

پروفسور گاسلینگ می گوید که این پروازها احتمالاً تاجران و صنعتگران بسیار ثروتمندی را حمل می کردند که برای شرکت در کنفرانس به دبی سفر می کردند.

این تحقیق شامل سفرهای سران کشورها یا سیاستمدارانی نمی شود که بیشتر با هواپیماهای اجاره ای پرواز می کنند تا با جت های شخصی.

محققان با بررسی زمان پرواز و میانگین مصرف سوخت مدل های هواپیمای مورد استفاده، میزان انتشار گازهای ناشی از ۱۸۶۵۷۸۹ پرواز را محاسبه کردند.

اطلاعات ردیابی هوایی در صرافی ردیابی پرواز پرتالدیS-B موجود است. پروفسور گاسلینگ آن را قابل اعتمادترین ردیاب برای این نوع داده ها می داند.

پروفسور گاسلینگ می‌گوید: «در ۱۰ سال آینده مردم آرزو می‌کنند کاش امروز کارهای بیشتری برای توقف تغییرات آب و هوایی انجام می‌دادیم.

وی می افزاید: ما باید فعالیت های خاصی را کاهش دهیم و باید از بالا شروع کنیم تا بتوانیم بگوییم همه مردم در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مشارکت دارند.

گزارش اخیر سازمان ملل نشان می دهد که بدون اقدامات مؤثر، هوای جهان ممکن است تا پایان این قرن ۱.۳ درجه سانتیگراد گرم شود. دمای جهان در حال حاضر ۱.۲ درجه سانتیگراد بالاتر از دمای قبل از انقلاب صنعتی است.

و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۵۰، انتشار گازهای ناشی از سفرهای تجاری به بیش از ۲.۵ برابر میزان آن در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد.

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی متعهد شده است تا سال ۲۰۵۰ انتشار خالص صفر در صنعت هوانوردی جهانی را به صفر برساند.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا