اخبار بورس

ابزار سازمان بورس شفاف است/ صنعت پتروشیمی به کمک سازمان بورس بیاید

افشار سرکانیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در گفتگو با ایران تحلیلوی درباره تامین مالی پروژه ها در پتروشیمی گفت: از این دست پروژه ها در کشور زیاد داریم. این پروژه برای شرکت نفت و صنعت پتروشیمی خلیج فارس ۱.۲ میلیارد دلار سود به همراه خواهد داشت. همچنین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کشور ایجاد می کند. پروژه ای که قبلاً فقط مردم را تحت تأثیر قرار می داد و یک میلیارد دلار هزینه داشت، می تواند پیشرفتی در فضای اقتصادی فعلی باشد.

وی افزود: بحث های کلان و متغیرهای دائما در حال تغییر ورود سرمایه گذاران به صنعت را کند کرده است. زیرا فرمول خوراک ثابتی نداریم که سرمایه گذار به مدت ۲۰ سال از آن راضی باشد یا مبانی قیمت گذاری، نرخ ارز و نرخ خوراک مسائلی است که قبل از تامین مالی باید شفاف سازی شود.

سرکانیان ادامه داد: ما بخشی از بازار سرمایه هستیم و بازار سرمایه به دو صورت تامین مالی می کند یکی ابزار بدهی و دیگری ابزار سرمایه است. ابزار بدهی همان کاغذ بر اساس عقود اسلامی است که ابزار بسیار خوبی است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت توضیح داد: اگر پروژه ای در چارچوب یک شرکت پروژه ای تعریف شود، شرکت پروژه ساختار مالی یا سودآوری مناسبی ندارد، حسابرس معتمد بورس ساختار مالی مناسبی می خواهد. همه این مسائل نشان دهنده موانعی است که شرکت ها را از استفاده درست از بدهی باز می دارد. در دو تا سه سال گذشته ابزارهای سرمایه خوبی مانند «صندوق پروژه» و «شرکت سهامی پروژه» تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال «شگستر» دو پروژه را تامین مالی کرده است. شرکت صبا فولاد نیز برای موضوع پیش خرید تامین مالی کرد و حجم آن قابل توجه بود. اما این نوع تامین مالی باید تکرار شود. باید اطلاعات کافی در اختیار مردم قرار گیرد، پروژه ها شفاف باشند، برنامه پیشرفت و زمان اجرای پروژه ها اعلام شود. اگر واقعاً هلدینگ ها و بخش صنعتی به سهامداران اطمینان بدهد، فکر می کنم می توانند یکی از ابزارهایی باشند که ظرفیت دارند.

سرکانیان گفت: با توجه به اینکه شرکت به صورت پروژه ای عرضه می شود، سهامداران انتظار پیشرفت متناسب با سودآوری دارند. این مشکل باعث می‌شود دیدگاه‌ها از کوتاه‌مدت به بلندمدت تغییر کند و به پروژه‌های ما اجازه استفاده از اهرم را می‌دهد. سازمان بورس اقدامات موثری انجام داده است اما صنعت پتروشیمی نیز باید به کمک سازمان بورس بیاید.

مدیرعامل شرکت تامل تصریح کرد: صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاری‌ها که مالک و کارفرمای اصلی این پروژه‌ها هستند، نیاز به نقدینگی زیادی دارند. اگر سیاست تقسیم سود شرکت های پتروشیمی بورسی در سه سال اخیر را بررسی کنید، متوجه می شوید که آنها از سیاست سود ۸۵ درصدی پیروی کرده اند. بر اساس این اقدام، شرکت برای تکمیل طرح های توسعه و پروژه های در دست اجرا چه نقدینگی خواهد داشت؟ این مشکل یک ضربه و یک آسیب است. صنعت پتروشیمی یک صنعت چند نسلی است. ما باید کمک کنیم که هر ساله بخشی از منابع دریافتی از صنعت صرف خود صنعت شود.

وی در خصوص مشوق های مالیاتی برای افزایش سرمایه گفت: در مورد افزایش سرمایه مشوق های مالیاتی خوبی در بازار سرمایه دیده می شود. با این حال، نیازهای نقدینگی فوری صندوق های بازنشستگی بر این مشکل تأثیر گذاشته است. موضوع مدت زمان پروسه تدارکات سرمایه، به ویژه با توجه به مکان، استفاده یا ابطال حق تقدم نیز بیش از ۶ ماه طول می کشد. بازار به دنبال گام های کوتاه تر است.

سرکانیان در خصوص بازگشت اعتماد سهامداران به بازار سرمایه و تامین نقدینگی افزود: شفاف ترین سازمان در حوزه اطلاع رسانی سازمان بورس است. با این حال، از آنجایی که تمام اطلاعات در کدال گزارش می شود، این برای کسانی که می خواهند در پروژه ها سرمایه گذاری کنند کافی نیست. ابتدا باید اولویت و مزیت اصلی صنعت و کشور را نشان دهند تا مردم و سهامداران بتوانند در کوتاه مدت این مشکل را تشخیص دهند. پروژه‌هایی را به مردم تحویل داده‌ایم، اما این پروژه‌ها همچنان در محل هستند و زمان اجرا و راه‌اندازی آن‌ها مشخص نیست.

مدیرعامل شرکت تامل گفت: به نظر من صنعت باید در این باره شفاف سازی کند. متصدیان صنعت پتروشیمی باید پروژه های عمومی را با زمان ساخت کوتاه تر، شفافیت بیشتر و توجیه اقتصادی بالاتر به مردم عرضه کنند و از این ظرفیت بزرگ بهره ببرند. ابزار سازمان بورس مشخص است اما صنعت هم می تواند به سازمان بورس کمک کند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا