اخبار اقتصاد ایران

ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده پس از ۱۳ ماه!

پس از انتشار آیین نامه واردات خودروهای فرسوده و اعلام شرایط جالب آن، پس از گذشت بیش از ۱۳ ماه از تصویب واردات خودروهای فرسوده توسط مجلس به دولت؛ سوال اینجاست که با ابلاغ این آیین نامه در روزهای پایانی دولت سیزدهم به یکباره چه اتفاقی افتاد؟

افق میهن به نقل از ایسنا، چهارشنبه گذشته (۲۷ تیر ماه)، سرانجام پس از گذشت بیش از ۱۳ ماه از ارائه مجوز واردات خودروهای فرسوده از سوی مجلس به دولت، در شرایطی که طبق اظهارنظرها و اخبار غیررسمی وزارت اسرار، به نظر می رسید واردات خودروهای فرسوده انجام شده است. خودرو منتفی شد، دولت سیزدهم در آخرین روزهای فعالیت خود تصمیم گرفت حرکتی غرور آفرین انجام دهد و به نفع مردم به کار خود پایان دهد. بنابراین پس از بلاتکلیفی مقررات واردات خودروهای فرسوده، پس از گذشت تقریباً چندین ماه از تصویب مجلس و حدود یک سال پس از ابلاغ تصویب آیین نامه واردات خودروهای فرسوده بر اساس قانون سازمان. صنعت خودرو برای اجرا ابلاغ شد.

ایسنا، حدود دو ماه و نیم پیش با عنوان بررسی یک تصمیم: مشکل واردات خودروهای فرسوده کجاست، این موضوع را به طور کامل بررسی کرد. و از صفر تا صد این موضوع را به تفصیل بیان کرده است.

طی چند روز گذشته پس از ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای فرسوده از سوی سخنگوی دولت سیزدهم، بحث های مختلفی پیرامون این موضوع مطرح شد؛ در حالی که این موضوع در دستور کار قرار گرفت. زیرا مفاد این آیین نامه بسیار جالب است و در واقع «امتیازی به مردم عادی» داده است که بر خلاف آنچه در قانون آمده، واردات خودرو و ترخیص بدون آن ممنوع است. ثبت سفارش؛ اما مردم می توانند بدون نیاز به ثبت سفارش و صرفاً با ثبت اطلاعات آماری و پرداخت هزینه واردات و گمرک، خودروی حداکثر پنج سال را تنها با کد ملی خود وارد کنند. البته این یک دستگاه فعلی است و ممکن است هر سال یا بیشتر به یک دستگاه برسد. چرا که احمد آقایی – سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت – در گفت و گوی خبری تلویزیونی به صراحت اعلام کرد: طبق آنچه در آیین نامه واردات خودروهای فرسوده آمده است، عموم مردم می توانند برای استفاده شخصی خود با کد ملی و ثبت نام اطلاعات آماری و پرداخت حقوق ورودی و گمرکی، واردات خودرو. به نظر می رسد هر کسی می تواند یک دستگاه را در حال حاضر وارد کند، اما یک دستگاه در سال یا یک دستگاه به طور کلی هنوز مشخص نیست. به این ترتیب شاید مردم بتوانند سالی یک خودرو وارد کنند.

مقررات واردات خودروهای فرسوده چه مفاد دارد؟

بر اساس آیین نامه ابلاغی دولت سیزدهم، اشخاص حقوقی از جمله شرکت ها با ثبت سفارش و اشخاص حقیقی مانند مردم می توانند بدون نیاز به کارت بازرگانی، خودروهای سه تا پنج ساله (۱۳۹۸-۱۳۹۸) وارد کنند. با ثبت آنها؛ البته واردات این خودروها به شرطی است که سال ساخت ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ باشد و از استانداردهای جهانی لازم برخوردار باشد.

یکی از نکات مهم این آیین نامه این است که به مدت پنج سال حق واگذاری و فروش خودرو وجود ندارد.

حجم موتور باید زیر ۲۵۰۰ سی سی باشد اما سقف قیمتی برای آن تعیین نشده است.

واردات خودروهای فرمان راست ممنوع خواهد بود.

امکان واردات خودروهایی وجود دارد که خدمات پس از فروش دارند و یک شرکت داخلی باید پاسخگوی سرویس باشد.

برای واردات این خودروها گواهی اسقاط نیز ضروری است.

در میان ابهامات آیین نامه، منبع تامین ارز مشخص نیست و عنوان شده است که منبع تامین ارز باید به تایید بانک مرکزی برسد.

با وجود این بلاتکلیفی در ابتدای ابلاغ آیین نامه، گمانه زنی ها مبنی بر نیاز به تایید بانک مرکزی برای تعیین مبدا ارز واردات خودروهای فرسوده و شرایط آن، ممکن است امکان تامین ارز از بازار آزاد؛ اما پس از آن احمد آقایی – رئیس صنایع حمل و نقل وزارت حراست – در این خصوص تصریح کرد: ارز از محل صادرات یا سرمایه گذاری خارجی یا منابع مورد تایید بانک مرکزی خواهد بود.

این در حالی است که طی چند هفته گذشته مشکل ارزی در خصوص ثبت سفارش برخی خودروهای صفر کیلومتر (نو) از نظر ارزی وجود داشت و ثبت سفارش با مشکل مواجه شد، اما این امکان فراهم شده است. واردات خودروهای فرسوده ضمن اینکه اگر قرار باشد همه مردم بدون محدودیت خاصی اقدام به واردات خودرو کنند، قطعا فشار ارزی قابل توجهی به کشور وارد می شود.

آیا واردات خودروهای فرسوده به بازار داخلی کمک می کند؟

در خصوص تاثیر واردات خودرو بر بازار، برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند واردات نه تنها بازار را متعادل می کند، بلکه علاوه بر بازار خودروهای مونتاژی، در کاهش قیمت خودروهای داخلی نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت، اما برخی دیگر از فعالان این حوزه معتقدند این مصوبه مرهمی بر زخم بازار آشفته نخواهد بود و بدون سیاست مشخص و در صورت نبود سیستم حمایتی لوازم یدکی خودروهای فرسوده، کشور با بحران مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا