بانک و بیمه

ابلاغ بخشنامه قانون جدید نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای

به گزارش ایران تحلیل، بخشنامه قانون جدید انتقال اسناد بیمه ای یا کسورات بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی و تجمیع اسناد بیمه ای افراد در تاریخ یازدهم به تصویب رسید. اردیبهشت سال ۱۴۰۲ شوراي اسلامي و آيين نامه اجرايي قانون مزبور تصويب ۲۷ دی در سال ۱۴۰۲ هیئت وزیران به شعب و واحدهای اجرایی سازمان بیمه اجتماعی ابلاغ شد. با آغاز اجرای قانون جدید، قانون انتقال حق بیمه یا مستمری بیمه مصوب ۲۷/۳/۶۵ و ماده ۱ قانون تعدیل نیروی انسانی دستگاه های دولتی مصوب ۱/۱/. ۲۷/۶۵، به تصویب رسید. ۶۶ شورای اسلامی لغو و تغییراتی در نحوه نقل و انتقال سوابق بین صندوق های بازنشستگی ایجاد شده است.

مقایسه قانون جدید با قانون قبلی؛ شایان ذکر است در گذشته حق بیمه متقاضیان مربوط به سنوات گذشته در صندوق مبدأ مستقیماً به صندوق هدف واریز می شد در حالی که در قانون جدید وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی اساساً بر اساس آخرین موارد اعلام شده است. توسط بانک مرکزی در زمان ارائه درخواست، نرخ سود اوراق مشارکت توسط صندوق مبدأ محاسبه و به‌روزرسانی می‌شود و به همراه اصل حق بیمه و مبلغ مابه‌التفاوت متعلقه (مطابق … .) مبلغی که باید توسط متقاضی پرداخت شود طبق مفاد صندوق هدف کاهش می یابد و متقاضی می تواند مابه التفاوت را نیز به صورت اقساطی پرداخت کند.

بر اساس بخشنامه انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی سایر صندوق ها به مؤسسه بیمه اجتماعی که به شعب و واحدهای اجرایی این مؤسسه ابلاغ شده است، بیمه شدگان فعال (که پرداخت کنندگان بیمه مؤسسه به نشانی زمان ارائه درخواست) و مستمری بگیران (شامل مستمری بگیران، ازکارافتاده کلی و بازماندگان مشمول) که به دلیل انتقال، استعفا، انفصال از خدمت، اخراج، انفصال و همچنین تغییرات ساختاری از طریق شخص مربوطه به رابطه کاری خود پایان می دهند. ادغام، انحلال و نقل و انتقالات کارفرما خاتمه یافته و در نتیجه از عضویت در صندوق بازنشستگی مربوطه محروم و با موسسه بیمه اجتماعی مشترک شده است یا می تواند برای ارائه درخواست انتقال مدارک با شعبه مربوطه تماس بگیرد. به دستور قطع رابطه استخدامی یا دستور تغییر نظام بیمه.

لازم به توضیح است که بر اساس قانون تأثیر سوابق انتقالی بر سازمان تأمین اجتماعی برای استفاده از مزایای مقرر در قانون تأمین اجتماعی مورخ ۸۰/۹/۰۲ و قانون تحقیق و تفحص مورخ ۱۳۸۱/۹/۱۱ قانون مذکور. . ۸۳/۰۷ شورای اسلامی سوابق منتقل شده برای اشخاصی که تاریخ تصویب قانون فوق (۰۲/۰۹/۸۰) پس از عضویت در صندوق قبلی و متعاقباً متعلق به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در صورتی که بیمه شده باشد. اگر شما برای مستمری با حداقل ده سال سابقه پرداخت درخواست دهید، این مورد در هنگام برآورده کردن شرایط مستمری سالمندی در نظر گرفته می شود. حق بیمه در قانون تامین اجتماعی تعیین شده است. ضمنا مدارک ارائه شده توسط سایر صندوق ها به موسسه بیمه اجتماعی مبنای محاسبه شرایط و میزان مستمری از کارافتادگی و بازماندگان قرار می گیرد.

بر اساس این گزارش، نحوه انتقال حق بیمه از سازمان تامین اجتماعی به سایر صندوق‌های بازنشستگی در خصوص درخواست‌های واصله به صندوق هدف از زمان اجرای مفاد اجرایی قانون (۲۸ آذرماه ۱۳۹۸) در این بخشنامه مشخص شده است. ) (۱۴۰۲) هنگام انتقال حق بیمه از موسسه تامین اجتماعی به صندوق های دیگر، وجوه حق بیمه سنوات قابل انتقال بر اساس نرخ سود اوراق یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی در زمان مقرر به صندوق هدف واریز شود. درخواست برای محاسبه و به روز رسانی، همراه با حق بیمه قابل انتقال. با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی نیز به بیمه شدگان خود خدمات درمانی و تعهدات کوتاه مدت ارائه می کند، طبق تبصره ۲ ماده ۳ قانون فوق الذکر، قبل از به روز رسانی، سهم درمان (۲۷/۹) و سهم تعهدات کوتاه مدت محاسبه شده – بدهی های مدت دار (۲۷/۱) از مبلغ حق بیمه قابل انتقال کسر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا