بانک و بیمه

ابلاغ دستورالعمل افزایش سقف وام کمک ودیعه مسکن به ۲۰ بانک عامل

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی بخشنامه ای در خصوص تصویب شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام بیمه سپرده املاک مسکونی صادر کرد که در تهران ۲۰۰ میلیون تومان و در مراکز استان ها ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده است. ۱۰۰ میلیون تومان در سایر شهرها و ۴۰ میلیون تومان برای روستاها. به ۲۰ بانک عامل اطلاع داده شد. متقاضیان مشمول این دستورالعمل پس از ارائه درخواست و ثبت نام در سامانه طرح های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به نشانی، بر اساس ضوابط و سهمیه های تعیین شده توسط این سامانه به بانک های عامل معرفی می شوند. .

دستورالعمل اجرایی تسهیلات حمایتی سپرده مسکن در پی افزایش سقف تسهیلات اعطایی با نامه شماره ۲۶۶۷۰۳/۰۲ مورخ ۱ بهمن ۱۴۰۲ به ملت، ملی، مسکن، صادرات، بانک رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصاد نوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل. اسامی بانک های مسئول پرداخت تسهیلات فاش شد.

بر اساس این بخشنامه بانک مرکزی، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید حداکثر ۶ ماه قبل از ثبت درخواست متقاضی در سامانه، دارای قرارداد رسمی اجاره یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و کد رهگیری باشند. متقاضی موظف است مشخصات سکونت و ملک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نماید.

ضمناً کلیه متقاضیان و همسرانشان متعهد می شوند که در زمان ثبت نام هیچ گونه فضای مسکونی و یا زمین مسکونی نداشته باشند. اگر سابقه مالکیت آنها در هر زمان کشف شود، از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف خواهند شد. در صورت دريافت تسهيلات، موظفند كليه تسهيلات دريافتي را مسترد و نسبت به جبران ضرر و زيان و تخلفات مربوط به آن اقدام نمايند.

در این بخشنامه آمده است: «به استناد ماده (۴) قانون جهش تولید در ساخت و ساز مسکن مصوب ۹ خرداد ۱۴۰۰ شورای اسلامی و مصوبات ۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ و ۷ شهریور ۱۴۰۱. /۱۴۰۲ شورای پول و اعتبار و در راستای حمایت از مستاجران کم درآمد، دستورالعمل اجرایی تسهیلات حمایتی سپرده مسکن در پی افزایش سقف تسهیلات اعطایی به بانک‌های عامل ابلاغ شد.

به موجب نامه های شماره ۸۴۷۴۳/۰۱ مورخ ۰۴/۰۶/۱۴۰۱ و شماره ۲۴۰۸۸۸/۰۲ مورخ ۰۴/۱۰/۱۴۰۲ در خصوص تسهیلات حمایتی ودیعه مسکن از منابع موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن، اصلاحیه به. دستورالعمل دای برای امکانات ذکر شده به شرح زیر است:

ماده ۱ – متقاضیان مشمول این سیاست براساس ضوابط مربوطه در سهمیه‌های تعیین شده توسط سامانه طرح‌های حمایتی مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک‌های عملیاتی معرفی می‌شوند.

ماده ۲ – حداکثر سقف تسهیلات اعطایی به مشمولین این بخشنامه منوط به درخواست متقاضی و شرایط اعطای تسهیلات بانکی به شرح جدول زیر است:

ابلاغ دستورالعمل افزایش سقف وام سپرده مسکن به ۲۰ بانک عامل/متقاضی ثبت نام در سامانه طرح های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی.

تبصره- مبالغ در نظر گرفته شده برای معافیت این ماده ممکن است با دریافت مدارک لازم و استعلام بانک/موسسه اعتباری غیربانکی و بر اساس توافق متقاضی و بانک/غیربانک کمتر از آن باشد. -مؤسسه اعتباری بانکی سقف های تعیین شده کاهش می یابد در این صورت متقاضی موظف است سقف بالای تسهیلات درخواستی را در سامانه تغییر دهد.

ماده ۳ – بانک/موسسه اعتباری غیربانکی موظف است کمبود تسهیلات جاری در بخش مسکن اعم از ساخت و ساز، خرید، نظافت و تسهیلات سپرده مسکن را از سامانه صمت بانک مرکزی پیشاپیش استعلام نماید. همسرش پرداخت تسهیلات. در صورت مثبت بودن این استعلام، درخواست متقاضی را در سامانه با ذکر دلایل رد کنید.

ماده ۴ – تسهیلات قراردادی در قالب قرارداد مرابحه برای خرید کالا و خدمات از طریق بانک/موسسه اعتباری غیربانکی به مستاجر پرداخت می شود.

ماده ۵- تسهیلات فوق با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و حداکثر مدت بازپرداخت ۵ سال قابل اعطا می باشد.

ماده ۶ – اسناد و مدارک مربوط به اشخاص موضوع این بخشنامه مطابق دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد ابلاغی در بخشنامه شماره ۲۴۷۹۲/۰۱ مورخ ۰۲/۰۴/۱۴۰۱ اداره کل مقررات بانک مرکزی می باشد. مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی

ماده ۷ – شرایط اخذ تسهیلات موضوع این بخشنامه به شرح زیر است:

۷-۱ متقاضیان باید حداکثر ۶ ماه قبل از ثبت درخواست متقاضی در سامانه دارای قرارداد رسمی اجاره یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و کد رهگیری باشند. متقاضی موظف است مشخصات سکونت و ملک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نماید.

تبصره: بانک/موسسه اعتباری غیربانکی موظف است کد رهگیری و شهر درج شده در سامانه را با اجاره نامه دریافتی مطابقت دهد.

۷-۲ کلیه متقاضیان و همسران آنها متعهد می شوند در زمان ثبت نام مالکیت مسکن و یا ملک مسکونی نداشته باشند. اگر سابقه مالکیت آنها در هر زمان کشف شود، از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف خواهند شد. در صورت دريافت تسهيلات، موظفند كليه تسهيلات دريافتي را مسترد و نسبت به جبران ضرر و زيان و تخلفات مربوط به آن اقدام نمايند.

۳-۷ متقاضی باید متاهل باشد. اگر متقاضی مجرد باشد، برای خانم ها باید بالای ۳۵ سال و برای آقایان بالای ۴۵ سال سن داشته باشد.

۴-۷ اولویت بندی متقاضیان بر اساس تصویب نامه شماره ۷۱۵۵۳/ت ۶۰۰۶۹ ح مورخ ۵۰ دی ماه ۱۴۰۱ هیات وزیران با موضوع “ساماندهی بازار مسکن و اجاره” می باشد.

ماده ۸ – چنانچه متقاضی ظرف مدت ۱۵ روز کاری از تاریخ معرفی به شعب، مدارک و ضامنین خود را تکمیل ننماید، بانک/موسسه اعتباری غیربانکی موظف است درخواست متقاضی را در سامانه رد نماید.

ماده ۹ – چنانچه بانک/موسسه اعتباری غیربانکی نسبت به اعطای معافیت‌های موضوع این دستورالعمل به متقاضیان اقدام کند، مبالغ سود این معافیت‌ها جزء تحقق ماده (( ۴) قانون جهش تولید مسکن و موارد مندرج در تبصره (۵) جرایم مالیاتی موضوع ماده (۴) این قانون شامل موارد فوق نمی شود.

تبصره: بانک های عامل/موسسات اعتباری غیربانکی موظفند تا رسیدن به سهمیه اعلام شده از سوی بانک مرکزی، روند پرداخت تسهیلات به متقاضیان را ادامه دهند.

لذا بانک‌های عامل فورا مراتب را به دستگاه‌های مسئول اطلاع دهند و اعطای تسهیلات فوق را اهمیت دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا