اخبار اقتصاد ایران

ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و مسکن در سال ۱۴۰۳

بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور اعلام کرد:

بانک مرکزی بندهای مربوط به قانون بودجه سال ۱۴۰۳ را در خصوص پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و سپرده گذاری، خرید یا ساخت مسکن (خانواده های فاقد مسکن که فرزند سوم یا بیشتر آنها متولد شده است) به شبکه بانکی ابلاغ کرد. ابتدای سال ۲۰۱۹). .

ایران تحلیل، بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور، بر اساس بند (ج) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، مقرر شد:

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به رعایت قانون حمایت از خانواده و جوانان و قوانین مربوط به ایثارگران، قانون حمایت از حقوق معلولان (مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۲۰) قانون ارتقای تولید دانش بنیان، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل و تسهیلات خانگی موضوع ماده (۷۷) قانون الحاق چند ماده به آیین نامه بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و ستاد مردمی رسیدگی به امور پولی و کمک به زندانیان نیازمند از محل سپرده های قرض الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه های بانکی پس از کسر حداقل دو میلیون میلیارد ریال سپرده قانونی بابت وام ازدواج، فرزندآوری و سپرده گذاری، خرید یا ساخت مسکن و سایر موارد مندرج در قوانین فوق و پرداخت از طریق بانک های عامل (با تشخیص هیأت عالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران).

در صورت کمبود منابع، اولویت بندی و ترتیب اعطای تسهیلات به اقلام مذکور در این بند از جمله؛ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری، تسهیلات قرض الحسنه برای سپرده گذاری یا خرید یا ساخت مسکن به شرح زیر است:

تسهیلات وام ازدواج:

قسمت (۱): تسهیلات قرض الحسنه ازدواج (موضوع ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانان):

۱-۱- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجینی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۳۹۲/۰۱/۰۱ بوده است: مبلغ سه میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) و با مدت بازپرداخت ۱۰ سال.

۲-۱- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوجین زیر ۲۵ سال و همسران زیر ۲۳ سال: مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون ریال (۳۵۰ میلیون تومان).

بند (۶): بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و کلیه مدیران و کارکنان ذیربط مسئول حسن اجرای این بند خواهند بود. عدم اجرای هر یک از بندهای این تبصره (از جمله تاخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت نامه بیش از حدود این قانون) تخلف تلقی و در مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

بند (۸): موسسات اعتباری موظفند پس از احراز اعتبار متقاضیان، در صورت عدم تامین اعتبار، جهت تامین ضامن، نسبت به صحت حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه یک آنان یا سایر آنان اقدام نمایند. دارایی های مالی یا فقط یک سفته و یک ضامن برای پرداخت تسهیلات دریافت می کند.

قسمت (۹): تسهیلات این بند از حکم ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۹/۷/۱۳۶۳ مستثنی است.

لازم به ذکر است بر این اساس سهمیه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج فروردین ماه ۱۴۰۳ به بانک ها ارسال شده است. بدیهی است پس از نهایی شدن سهمیه سالانه پرداخت تسهیلات مذکور، مراتب به همراه دستورالعمل مربوطه به آن بانک اعلام خواهد شد.

لازم به ذکر است متقاضیانی که قبلا در سامانه مربوطه ثبت نام کرده اند، اولویت پرداخت تسهیلات مذکور را دارند و تسهیلات مذکور برای کلیه افراد در نوبت با توجه به مبالغ مقرر در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ پرداخت خواهد شد. کل کشور با توجه به شرایط متقاضی. .

تسهیلات استقراضی برای بچه دار شدن:

قسمت (۲): تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری (موضوع ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده و جوانان):

برای کودکانی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد شده اند (۱ فروردین ۱۴۰۰) به دنیا آمدند که با رعایت شرایط مقرر در قانون حمایت از خانواده و جوانان، تسهیلات فرزندآوری قرض‌الحسنه به شرح زیر پرداخت می‌شود:

۱-۲- ۴۰۰ میلیون ریال (۴۰ میلیون تومان) برای فرزند اول

۲-۲- فرزند دوم ۸۰۰ میلیون ریال (۸۰ میلیون تومان)

۲-۳- یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال (۱۲۰ میلیون تومان) برای فرزند سوم

۴-۲- یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان) برای فرزند چهارم.

۲-۵- دو میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) برای فرزند پنجم و بیشتر

بند (۶): بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و کلیه مدیران و کارکنان ذیربط مسؤول حسن اجرای این بند هستند. عدم اجرای هر یک از بندهای این تبصره (از جمله تاخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت نامه بیش از حدود این قانون) تخلف تلقی و در مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

بند (۸): موسسات اعتباری موظفند پس از احراز اعتبار متقاضیان و در صورت کمبود اعتبار، به منظور تامین ضامن، نسبت به صحت حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه یک آنان یا سایر آنان اقدام نمایند. دارایی های مالی یا فقط یک سفته و یک ضامن برای پرداخت تسهیلات دریافت می کند.

قسمت (۹): تسهیلات این بند از حکم ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۹/۷/۱۳۶۳ مستثنی است.

بر این اساس سهمیه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزند فروردین در ماه ۱۴۰۳ به بانک ها ارسال شده است بدیهی است پس از نهایی شدن سهمیه سالانه پرداخت تسهیلات مذکور دستور به همراه دستورالعمل مربوطه به آن بانک ارسال خواهد شد.

لازم به ذکر است متقاضیانی که قبلاً در سامانه مربوطه ثبت نام کرده اند در اولویت پرداخت تسهیلات مذکور خواهند بود و تسهیلات مذکور برای کلیه افراد در نوبت طبق مبالغ مقرر در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ پرداخت خواهد شد. کل کشور با توجه به شرایط متقاضی. .

تسهیلات قرض الحسنه، ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن

بند سوم: تسهیلات قرض الحسنه برای سپرده گذاری یا خرید یا ساخت مسکن (با رعایت قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت):

این تسهیلات برای خانواده های بی سرپرست دارای فرزند سوم و بیشتر از تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ به بعد مبلغ سه میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) می باشد.

بند (۶): بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و کلیه مدیران و کارکنان ذیربط مسئول حسن اجرای این بند می باشند. عدم اجرای هر یک از بندهای این تبصره (از جمله تاخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت نامه بیش از حدود این قانون) تخلف تلقی و در مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

بند (۸): موسسات اعتباری موظفند پس از احراز اعتبار متقاضیان و در صورت کمبود اعتبار، به منظور تامین ضامن، نسبت به صحت حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه یک آنان یا سایر آنان اقدام نمایند. دارایی های مالی یا فقط یک سفته و یک ضامن برای پرداخت تسهیلات دریافت می کند.

قسمت (۹): تسهیلات این بند از حکم ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۹/۷/۱۳۶۳ مستثنی است.

بر این اساس سهمیه بانک، توزیع استانی و دستورالعمل مربوطه متعاقباً به بانک ها ارسال می شود.

لازم به ذکر است که بانک مرکزی هفتم فروردین ماه گذشته دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری قرض الحسنه بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت در بودجه ۱۴۰۲ برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ شده بود. متن این دستورالعمل از این لینک قابل مشاهده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا