اخبار بورس

اتحادیه اروپا برای خودرو‌های برقی چینی تعرفه‌های اضافی تا ۳۸ درصد وضع می‌کند

بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده؛

کمیسیون اروپا به خودروسازان اعلام کرد که از ماه جولای تعرفه های اضافی تا ۳۸.۱ درصد بر خودروهای الکتریکی وارداتی از چین اعمال خواهد کرد. این اقدام توسط چین محافظه‌کاری اقتصادی خوانده می‌شود، اما صنعت خودروسازی چین آن را رد کرده و می‌گوید که تأثیر عمده‌ای ندارد.

چیزی را گزارش کنید اخبار بورس به گزارش رویترز؛ کمیسیون اروپا به خودروسازان اعلام کرد که از ماه جولای تعرفه های اضافی تا ۳۸.۱ درصد بر خودروهای الکتریکی وارداتی از چین اعمال خواهد کرد. این اقدام توسط چین محافظه‌کاری اقتصادی خوانده می‌شود، اما صنعت خودروسازی چین آن را رد کرده و می‌گوید که تأثیر عمده‌ای ندارد. کمتر از یک ماه پس از اینکه واشنگتن تعرفه خودروهای برقی چینی را به ۱۰۰ درصد افزایش داد، بروکسل تعرفه های اضافی ۱۷.۴ درصدی بر BYD، حدود ۲۰ درصدی برای جیلی و ۳۸.۱ درصدی برای SAIC را به اضافه ۱۰ درصد عوارض گمرکی موجود اعلام کرد. این افزایش تعرفه ها به دلیل یارانه های بی رویه است.

این به معنی میلیاردها دلار هزینه اضافی برای خودروسازان است که رنج آنها را در زمانی که تقاضا کاهش می‌یابد و قیمت‌های داخلی کاهش می‌یابد، تشدید می‌کند. بر اساس محاسبات رویترز بر اساس داده‌های تجاری اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳، این اقدام در زمانی انجام می‌شود که خودروسازان اروپایی با ورود خودروهای الکتریکی ارزان‌تر از رقبای چینی با چالش مواجه شده‌اند. سهام برخی از بزرگ‌ترین خودروسازان اروپا که بخش عمده‌ای از فروش خود را در چین تولید می‌کنند، به دلیل ترس از اقدام تلافی‌جویانه چین سقوط کرد. برخی مانند BMW اکنون باید برای خودروهای الکتریکی خود که در چین ساخته شده و در اروپا به فروش می رسند، تعرفه های اضافی بپردازند.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: این تحقیقات ضد یارانه نمونه ای از محافظه کاری است.

لین جیان افزود: این تعرفه ها بر همکاری اقتصادی و تجاری بین چین و اتحادیه اروپا و همچنین ثبات زنجیره تولید و عرضه خودرو در جهان تأثیر می گذارد. لین گفت که چین از اتحادیه اروپا می خواهد از تجارت آزاد حمایت کند و افزود که پکن تمام اقدامات لازم را برای “حفاظت از حقوق و منافع مشروع خود” انجام خواهد داد.

کوی دونگشو، دبیرکل انجمن خودروهای مسافری چین، گفت: تعرفه های موقت اتحادیه اروپا تا حد زیادی در حد انتظارات ما است و به طور متوسط ​​حدود ۲۰ درصد است که تأثیر عمده ای بر اکثر شرکت های چینی نخواهد داشت.

کوی در ادامه توضیح داد: کسانی که خودروهای برقی ساخت چین از جمله تسلا، جیلی و بی وای دی را صادر می کنند، همچنان پتانسیل توسعه زیادی در اروپا در آینده دارند.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که تحولات را از نزدیک زیر نظر خواهد گرفت و تمام اقدامات لازم را برای حمایت از حقوق قانونی شرکت های چینی انجام خواهد داد. پکن قبلاً تحقیقات ضد دامپینگ را آغاز کرده است که عمدتاً واردات براندی فرانسوی را هدف قرار داده است. این کشور همچنین در ماه آوریل قانونی برای تقویت توانایی خود برای مقابله با تعرفه های اعمال شده توسط ایالات متحده یا اتحادیه اروپا بر صادرات دومین اقتصاد بزرگ جهان تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: تغییرات در رتبه بندی اعتباری بازارهای نوظهور

تعرفه های موقت اتحادیه اروپا قرار است از ۴ ژوئیه اجرایی شود و تحقیقات ضد یارانه ها تا ۲ نوامبر ادامه خواهد داشت. سپس تعرفه های نهایی، در صورت اعمال، معمولاً برای پنج سال ادامه خواهند داشت. کمیسیون اعلام کرد تعرفه‌های ۲۱ درصدی را برای شرکت‌هایی که با تحقیقات همکاری کردند و ۳۸.۱ درصد برای شرکت‌هایی که همکاری نکردند اعمال خواهد کرد. تولیدکنندگان غربی مانند تسلا و بی ام و که خودروهای خود را از چین به اروپا صادر می کنند، شرکت های شریک محسوب می شدند.
مارگاریتیس شیناس، معاون رئیس کمیسیون در یک کنفرانس خبری گفت: خودروهای ساخت چین از یارانه های ناعادلانه بهره می برند و تولیدکنندگان در اتحادیه اروپا را تهدید می کنند. بر این اساس، کمیسیون با مقامات چینی تماس گرفت تا این یافته‌ها را بررسی کند و راه‌های ممکن برای حل مشکلات شناسایی‌شده را بررسی کند.
وی ادامه داد: تعرفه های اعلام شده فراتر از انتظار تحلیلگران است که برای خودروهای برقی چینی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد بوده است. بی وای دی، جیلی، SAIC و تسلا بلافاصله به سوالات رویترز درباره این گزارش پاسخ ندادند.

اتحادیه اروپا تعرفه های اضافی تا 38 درصد بر خودروهای برقی چینی اعمال می کند

به چالش کشیده شد!

برخی از اقتصاددانان گفتند که تأثیر اقتصادی فوری تعرفه های اضافی حداقل خواهد بود، زیرا اتحادیه اروپا در ۱۲ ماه منتهی به آوریل حدود ۴۴۰۰۰۰ وسیله نقلیه الکتریکی به ارزش ۹ میلیارد یورو (۹.۷ میلیارد دلار) از چین وارد کرده است که درصدی از هزینه های خانوار برابر با خودرو است. با این حال، تعرفه های ضد یارانه به جای مسدود کردن تجارت موجود، با هدف محدود کردن رشد آتی در واردات خودروهای الکتریکی است که در غیر این صورت اتفاق می افتد.

اندرو کانینگهام، اقتصاددان ارشد اروپا در کپیتال اکونومیکس، گفت: «این تصمیم نشان‌دهنده یک تغییر بزرگ در سیاست تجاری اتحادیه اروپا است، زیرا اگرچه اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر مرتباً از تدابیر دفاع تجاری از جمله علیه چین استفاده کرده است، اما قبلاً صنعتی از آنها را داشته است. این کار را نکرده بود. و اروپا از محافظه کاری اقتصادی که ایالات متحده از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ نشان داده است دوری می کند.

اتحادیه اروپا تعرفه های اضافی تا 38 درصد بر خودروهای برقی چینی اعمال می کند

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا