فناوری

اتریش به رومانی و بلغارستان برای پیوستن به حوزه شنگن از طریق هوا و دریا چراغ سبز نشان داد

پایگاه خبری تحلیلی میهن تجارت (mihantejarat.com):

یورو نیوز: این توافقنامه که الحاق نسبی دو کشور مذکور به منطقه شینگن را تنها از طریق دریا و هوا پیش بینی می کند، پیش از این با وتوی اتریش مسدود شده بود.

به گفته منابع آگاه، مذاکرات برای ورود رومانی و بلغارستان به منطقه حرکت آزاد اروپا از طریق سفر زمینی قرار است در سال ۲۰۲۴ انجام شود.

مارسل کولاکو نخست وزیر رومانی در فیس بوک نوشت: پس از ۱۳ سال بالاخره رومانی به شینگن پیوست! ما به یک توافق سیاسی در این زمینه دست یافتیم.»

وزارت کشور رومانی همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که «توافق سیاسی» (با اتریش) در مورد گسترش منطقه شینگن تا مرزهای هوایی و دریایی رومانی و بلغارستان از مارس ۲۰۲۴ به بعد حاصل شده است.

بازگشایی مرزهای زمینی منطقه حرکت آزاد شینگن به دو کشور مذکور موضوع مذاکرات فشرده سال آینده خواهد بود.

اتریش که یک سال پیش الحاق رومانی و بلغارستان به شینگن را وتو کرد، اخیراً اعلام کرد که مایل است موضع خود را در این مورد ملایم کند، تغییری که بروکسل از آن استقبال کرد.

در همین راستا در اوایل آذرماه، مقامات اتریش پیشنهادی را تحت عنوان «ایر شنگن» به شرط احراز شرایط بازگشایی مرزهای هوایی اتحادیه به دو کشور مذکور ارائه کردند.

وین تاکید کرد که اگر بروکسل مرزهای خارجی اتحادیه اروپا را تقویت کند، آماده است مقررات حمل و نقل هوایی با دو کشور بلغارستان و رومانی را تسهیل کند.

رومانی و بلغارستان که هر دو عضو اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۷ هستند، اواخر سال گذشته از ورود به منطقه وسیع تردد آزاد منع شدند، جایی که بیش از ۴۰۰ میلیون نفر می توانند بدون کنترل مرزهای داخلی تردد کنند.

با وتوی اتریش به درخواست دو کشور مذکور برای پیوستن به شینگن، ورود آنها به منطقه حرکت آزاد اروپا عملاً مسدود شد.

اتریش بارها از حمایت نامتناسب از مهاجرت غیرقانونی شکایت کرده است که وین معتقد است به دلیل ضعف مرزهای خارجی منطقه شنگن و “بی تفاوتی بروکسل” است.

منطقه رفت و آمد آزاد افراد و کالاها در اروپا که در سال ۱۹۸۵ بر اساس معاهده ای به نام شینگن ایجاد شد، شامل ۲۳ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و همسایگان مرتبط آنها، یعنی سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا