اخبار اقتصاد ایران

اتصال به شبکه ریلی باعث توسعه و تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی و ترانزیتی شد

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه اتصال به شبکه ریلی سراسری و بهره برداری از اسکله رورو، مجتمع بندری کاسپین زمینه توسعه و تنوع صادرات و صادرات را فراهم کرده است، گفت: بازارهای ترانزیتی این منطقه

افق میهن، محمد سجاد سیاهکارزاده رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه اتصال به شبکه ریلی سراسری و بهره برداری از اسکله رورو، مجتمع بندری کاسپین زمینه را فراهم کرده است، گفت: برای توسعه و تنوع بخشی به بازارهای صادراتی و ترانزیتی این منطقه. ، تصریح کرد: یکی از ویژگی های بارز مجتمع بندری کاسپین، قابلیت نقش آفرینی در معادلات حمل و نقل بین المللی کالا در بستر کریدورهای بین المللی به صورت ترکیبی است.

وی سرویس اسکله رورو را مکمل زیرساخت ترانزیتی مختلط و چندوجهی توسط منطقه آزاد انزلی اعلام کرد و افزود: با بهره برداری از اسکله رورو می توان به عملیات تخلیه و بارگیری سرعت بخشیده و حجم ترانزیت را افزایش داد. محموله های ترانزیتی در بستر کریدورهای بین المللی که از منطقه آزاد عبور می کنند. انزلی فراهم شده است، موضوعی که مورد استقبال شرکت های داخلی و کشورهای منطقه قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اقدامات سازمان متبوع خود برای استفاده حداکثری از زیرساخت های بسیار مهم اتصال به خطوط ریلی کشور که امکان اتصال به مسیرهای مختلف ریلی داخلی و بین المللی را فراهم می کند، تصریح کرد: این تفاهم نامه با برخی از کارخانه های تولید داخلی برای صادرات محصول به بازارهای اوراسیا منعقد شده است که می توان به صادرات بیش از ۱۳ هزار تن سیمان تولید شده در سه ماه اخیر اشاره کرد.

سیاهکارزاده مهمترین ظرفیت ایجاد شده در قالب اتصال به خطوط ریلی را فعال سازی کریدور شمال – جنوب، انتقال کالا بین کشورهای حاشیه دریای خزر و جنوب خلیج فارس و اتصال خطوط ریلی اعلام کرد. دریای شمال به دریاهای جنوبی کشورمان گفت: در این راستا علاوه بر برنامه ریزی و رایزنی مستمر برای افزایش فعالیت های زیرمجموعه طرح یک کمربند یک جاده جمهوری خلق چین در قالب در کریدور چین – قزاقستان – ایران، ترانزیت کالا بین کشورهای آسیای مرکزی و اوراسیا با جنوب و غرب آسیا نیز در دستور کار قرار دارد.

وی از ترانزیت ۲۵ هزار تن اوره بین یکی از کشورهای منطقه و غرب آسیا خبر داد و گفت: حضور در نشست های بین المللی در روسیه و اوراسیا به منظور معرفی مزایا و معافیت های قانونی و بسته های حمایتی – مشوقی برای جلب توجه اقتصادی است. فعالان آن مناطق برای ترانزیت کالا از طریق اولین منطقه آزاد شمال کشور مهمترین برنامه کاری بین المللی این منطقه محسوب می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه هم اکنون مجتمع بندری کاسپین با شش اسکله فعال آماده خدمت رسانی به تمامی کشتی های باری تجاری دریای خزر است، افزود: یکی از این اسکله ها همزمان با راه اندازی خط ریلی است. برای تسریع و تسهیل در انتقال کالا و چهار پست اسکله باری و عمومی و آخرین اسکله دلفین تخلیه و بارگیری روغن های خوراکی و صنعتی است.

لازم به ذکر است مجتمع بندری کاسپین در شش ماهه نخست سال جاری میزبان ۱۲۶ کشتی بوده و شاهد تخلیه و بارگیری بیش از ۳۴۶ هزار تن کالا بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا