ترندهای روز

اتفاق غافلگیرکننده آب و هوایی در تابستان پیشِ رو

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

آیا این تابستان خنک است؟ آیا بارندگی ها ادامه دارد؟

فعلا ورود این سامانه ها برای تابستان و پاییز پیش بینی نشده است و البته تابستان گرم تری نسبت به میانگین بلندمدت کشور خواهیم داشت. افزایش دما نزدیک به یک تا دو درجه که نشان دهنده آن است که باید منتظر تابستان گرم تری نسبت به سال های دیگر باشیم. به طور کلی دمای هوا یک تا دو درجه گرمتر از میانگین بلند مدت کشور پیش بینی می شود. میانگین دراز مدت دما در ایران نزدیک به ۲۷.۹ درجه سانتیگراد است. این موضوع ممکن است باعث افزایش آتش سوزی در مراتع شود، به خصوص در مناطقی که بارندگی های بهاری خوبی داشته و گیاهان روییده اند، ممکن است افزایش آتش سوزی در مراتع داشته باشیم.

آیا بارندگی های اخیر وضعیت آب کشور را بهبود بخشیده است؟

بارندگی های بهاری امسال بیشتر در جنوب کشور اتفاق افتاد و در نتیجه میانگین بارندگی کشور افزایش یافت، اما باید به این نکته اشاره کرد که این میانگین بارندگی نشان دهنده وضعیت کشور از نظر بارندگی نیست. چرا که توزیع بارندگی های بهاره بسیار نامتناسب بود و بسیاری از استان های شمال کشور مانند تهران و البرز بارندگی های کمتر از نرمال داشتند. برخی از استان ها کمبود بارندگی داشتند و بسیاری از استان ها بیش از حد نرمال بارندگی داشتند. آیا می توان گفت این موضوع (بارش های سه ماه اخیر) می تواند آغاز فصل بارندگی در کشور باشد؟ پاسخ منفی است. آیا این بارندگی ها کسری آب ایران را جبران می کند یا خیر؟ این بارندگی ها را نمی توان وحشتناک نامید و در خوش بینانه ترین حالت می توان گفت از نظر میزان بارندگی سالی نرمال داشتیم. البته در تعریف سال معمولی باید باران های زمستانی هم مناسب باشد اما باران های زمستانی خوبی نداشتیم.

کدام ماه تابستان است و چقدر باران خواهد آمد؟ وضعیت پاییز چگونه خواهد بود؟

حداکثر بارندگی تابستانی در ایران ۴ درصد بارندگی سالانه است و کشور ما از نظر وسعت جغرافیایی بارندگی های تابستانی زیادی ندارد اما می توان سامانه بارشی «موسمی» را در جنوب شرق کشور و در ماه های آخر پیش بینی کرد. تابستان ممکن است فعالیت موسمی در این منطقه آغاز شود و بارندگی داشته باشیم. از سوی دیگر پیش بینی می شود بارندگی های پاییزی دیرتر آغاز شود. در هفته های آینده به سمت افول این سامانه خواهیم رفت و تقریباً می توان گفت که سیستم های آب و هوایی از بهار به تابستان تغییر می کند و الگوهای تابستانی در منطقه ما تقویت می شود.

شمال خشک تر و جنوب مرطوب تر می شود

نیمه شمالی کشور می تواند خشکتر باشد و نیمه جنوبی می تواند افزایش بارندگی داشته باشد، اما مستمر و مناسب و مستعد سیل نیست. تا به امروز، در ۵۰ سال گذشته، زمین حدود یک درجه گرم شده است، اما مناطقی مانند ایران دو برابر گرم شده است. یعنی نزدیک به دو درجه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا