اخبار اقتصاد ایران

اتمام شناسایی و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی تا پایان ۱۴۰۲

مدیرکل دفتر امور بنگاه های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از تکمیل شناسایی و انتشار صورت های مالی شرکت های زیر مجموعه دولتی یا دولتی تا پایان سال جاری خبر داد. محمد عنبری مدیرکل دفتر شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی در خصوص آخرین وضعیت انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی گفت: بنگاه های دولتی که […]

مدیرکل دفتر امور بنگاه های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از تکمیل شناسایی و انتشار صورت های مالی شرکت های زیر مجموعه دولتی یا دولتی تا پایان سال جاری خبر داد.
محمد عنبری مدیرکل دفتر بنگاه های دولتی وزارت امور اقتصادی در خصوص آخرین وضعیت انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی گفت: بنگاه های دولتی که در سال ۱۴۰۱ حسابرسی شده اند، اکثر صورت های مالی آنها تا سال ۱۳۹۰ تهیه شده است. در حال حاضر به جز شرکت های محدود مانند شرکت ملی گاز که حسابرسی آنها به دلیل اینکه با تاخیر به حسابرس تحویل داده شده است و البته این شرکت مهلت قانونی خود را برای این منظور زیر پا گذاشته است، هنوز حسابرسی آنها کامل نشده است، اما صورت های مالی سایر شرکت ها منتشر شده یا به زودی منتشر می شود.

شرکت های سودده و زیان ده
وی در خصوص شرکت های سودده و زیان ده توضیح داد: ۲۰ شرکت در لیست شرکت های سودده قرار دارند که عبارتند از ایمیدرو، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت تولید و تهیه مواد معدنی، شرکت ملی نفت، پست بانک و شرکت فرودگاه ها. که در سال ۱۴۰۱ بیشترین سودآوری را در بین شرکت های دولتی داشت. از این رو سازمان هدفمندسازی یارانه ها، شرکت برق حرارتی و شرکت پالایش و نفت آبادان نیز زیان ده ترین شرکت های دولتی هستند.
اعلام شده اند

دلایل زیان و سود شرکت های دولتی
عنبری همچنین با اشاره به اینکه برای اعلام دلایل زیان و سود شرکت های دولتی یا دولتی ملاحظاتی وجود دارد که باید بررسی شود، گفت: به عنوان مثال شرکت ایمیدرو به عنوان سودآورترین شرکت دولتی است. ۴۴ هزار میلیارد سود سال ۱۴۰۱ گزارش کرد. یعنی سود فروش از محل فروش سنگ های معدنی است و در قسمت واگذاری این شرکت حق سهم خود را از این محل دریافت کرده و این مبلغ کلان بدست آمده و اکثریت سود این شرکت بوده است. سرمایه گذاری ها مربوط به شرکت های وابسته است. البته این شرکت درآمدهای دیگری نیز دارد که ناشی از تعدیل نرخ مقطوع مجتمع سنگان است.

دلایل سودآوری شرکت پتروشیمی
مدیرکل دفتر شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی درباره دلایل سودآوری شرکت پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ نیز افزود: این شرکت به دلیل بهره برداری از خط لوله اتیلن غرب و شرکت تولید مواد معدنی در سال ۱۴۰۱ بوده است. طبق بند (ت) ماده ۳۵ رفع موانع تولید محصولات خود از قبیل مس، روی، سرب و شمش طلا در بورس کالا به فروش رسیده است که بر اساس شکل قیمت گذاری و مدل فروش، منجر به افزایش قیمت مجتمع انگوران و موته شد که سود این شرکت را به ۵ هزار میلیارد تومان رساند. افزایش یافته است
وی در ادامه بیان کرد: شرکت ملی نفت نیز به دلیل افزایش خالص فروش محصولات و حواشی ناشی از نرخ ارز سودآور بوده است، پست بانک و سایر شرکت های دولتی نیز به دلایل مختلف سود قابل توجهی داشته اند.
انتشار صورتهای مالی هزار شرکت
وی افزود: تاکنون ۳۴۰ شرکت دولتی علاوه بر شرکت های در حال انحلال یا انحلال هستند که صورت های مالی آنها توسط ما در کدال منتشر شده است. تاکنون برخی از شرکت های تحت کنترل دولت شناسایی و صورت های مالی آنها تهیه شده است و در مجموع ۱۰۰۰ شرکت صورت مالی توسط دفتر شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در کدال منتشر شده است.

انتشار صورتهای مالی جدید تا پایان سال
عنبری همچنین در خصوص برنامه ریزی برای انتشار صورت های مالی جدید تا پایان سال بیان کرد: برنامه و پیش بینی ما این است که تا پایان سال اسفند امسال بار دیگر صورت های مالی سایر شرکت های مالی مشمول قانون بودجه زیر نظر دولت و دولت ها را منتشر خواهیم کرد و در صورت آماده شدن صورت های مالی تعداد این شرکت ها به هزار شرکت دیگر خواهد رسید. خواهد بود و این علاوه بر شرکت های بورسی است که باید صورت های مالی خود را به صورت قانونی و طبیعی منتشر کنند.
وی افزود: در واقع برای اولین بار در کل تاریخ اقتصاد ایران، کل شبکه شرکت‌های تحت کنترل دولت و شرکت‌های دولتی تحت کنترل دولت قرار گرفته و صورت‌های مالی آنها در کدال منتشر شده است. به منظور شفاف بودن

شناسایی جدیدی وجود ندارد
به گزارش میزان؛ مدیرکل دفتر بنگاه های دولتی وزارت امور اقتصادی در پایان تاکید کرد: برای سال ۱۴۰۳ شناخت جدیدی وجود ندارد و به همین تعداد شرکت تا زمان واگذاری اعلام و به روز رسانی می شود که پس از واگذاری باید از لیست خارج شود. فروش یا شرکت جدیدی که توسط دولت تأسیس شده است. بگذارید وارد شویم ، در غیر این صورت ، تا پایان سال جاری ، همه این شرکت ها مورد بررسی قرار می گیرند و صورتهای مالی آنها منتشر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا