اخبار بورس

اثربخشی تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف

در حوزه ارزش گذاری، دو رویکرد دارایی محور و جریان نقدی وجود دارد.

شرکت های فولاد مبارکه، مودن، وبسادر، تاپیکو، ذوب آهن و شفا از جمله شرکت هایی بودند که با اعلام و خبر تجدید ارزیابی، رشد کوتاه مدت این نمادها را به همراه داشتند.

اثربخشی تجدید ارزیابی دارایی ها نیازمند اطلاعات شفاف است

«اخبار بورسا»:

ندا کریمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران تحلیلوی در خصوص حرکت بازار سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها توضیح داد: دارایی های ثابت اصلی شرکت ها بر مبنای دلار، ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان و حتی کمتر است، اما; وقتی نرخ دلار افزایش می‌یابد، ارزش دفتری دارایی‌ها نه تنها واقعی نیست، بلکه نزدیک به واقعی هم نیست. همچنین در مورد شرکت های سرمایه گذاری قیمت تمام شده سهام خریداری شده بر اساس شاخص کمتر از یکصد هزار واحد است. این بدان معناست که صورت های مالی شرکت ها بر اساس شماره دفترها قابل اعتماد نیست.

وی ادامه داد: با پیگیری های سازمان بورس، جلسه همفکری با حضور شرکت های بزرگ، هلدینگ ها و بانک ها برگزار شد. در نتیجه این نشست، علاقه زیادی به نمادهایی که پتانسیل ارزیابی مجدد دارند، ایجاد شد. شرکت های فولاد مبارکه، مودن، وبسادر، تاپیکو، ذوب آهن و شفا از جمله شرکت هایی بودند که با اعلام و خبر تجدید ارزیابی، رشد کوتاه مدت این نمادها را به همراه داشتند.

این شرکت ها تجدید ارزیابی دارایی های غیرقابل استهلاک اعم از زمین و سرمایه گذاری را در دستور کار خود قرار دادند. در حوزه ارزش گذاری، دو رویکرد دارایی محور و جریان نقد محور وجود دارد. بسته به نوع شرکت، ارزیابی شرکت ها بر اساس ترکیبی از این روش ها انجام می شود، بنابراین تحقق ارزش فعلی دارایی ها از طریق تجدید ارزیابی می تواند وزن رویکرد مبتنی بر دارایی را افزایش داده و قیمت سهم را افزایش دهد. علاوه بر این، تجدید ارزیابی عدم تقارن اطلاعاتی در مورد ارزش واقعی دارایی های شرکت را بین سهامداران بزرگ، مدیران و سهامداران خرد و همچنین فعالان بازار کاهش می دهد.

کریمی افزود: اگرچه روش‌های ارزش‌گذاری بر مبنای جریان‌های نقدی است، تجدید ارزیابی تأثیری بر جریان‌های نقدی دریافتی ندارد. از نظر مالی رفتاری تاثیر موثر و قابل توجهی بر قیمت سهام شرکت خواهد داشت. برای بسیاری از نمادهای فوق و بسیاری از نمادهای دیگر، قیمت تئوریک سهام پس از تجدید ارزیابی حدود ۴۰ تا ۷۰ تومان است، البته با توجه به انحراف ذهنی به قیمت اسمی، می توان انتظار داشت که قیمت سهام تا حدودی افزایش یابد. ۱۰۰ تومان و به یک نتیجه بازدهی غیرعادی برای سرمایه گذاران تبدیل می شود.

این کارشناس ادامه داد: برای شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ قیمت هر کشتی سال ها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بوده است و تجربه شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ که از طریق تجدید ارزیابی سرمایه را افزایش داده اند می تواند از این محدوده به بالای ۸۰ درصد برسد. حتی به ۱۰۰% رسیده است. در شرکت های تولیدی، افزایش سرمایه از زمین، بخشی از دارایی شرکت را شفاف می کند، اما; خطوط تولید دارایی مهم و با ارزش تری هستند که تجدید ارزیابی آن می تواند به شفافیت تمامی دارایی های ثابت منجر شود.

اکثر شرکت های بازار سرمایه دارایی محور هستند و نقش دارایی های نامشهود در آنها کم است. به دلایل مختلف از جمله استانداردهای حسابداری، دارایی های نامشهود مانند قدرت کارکنان، دانش فنی و برند ثبت نمی شود. با وجود اینکه فرآیند کارشناسی و دستورالعمل دارایی های نامشهود اعلام شده است، اما؛ ارزیابی مجدد آنها پیچیده است.

اثربخشی تجدید ارزیابی دارایی ها در بازار سرمایه مستلزم اطلاعات شفاف و اراده مدیران شرکت ها و تسریع در فرآیند تجدید ارزیابی توسط شرکت ها و تسریع در آن مستلزم تسهیل قوانین مالیاتی مربوطه و دستورالعمل های سازمان بورس است. در این منطقه.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا