فناوری

اثر انگشت مغزی: مطالعه جدید مسیرهای منحصر به فردی را در مغز افراد نابینا نشان می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دیجیاتو: مطالعه ای که توسط دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه جورج تاون انجام شد، نشان داد که بخشی از مغز که اطلاعات بصری را در افراد بینا دریافت و پردازش می کند، در افراد نابینا الگوی ارتباطی منحصر به فردی دارد. این الگو در قشر بینایی اولیه مانند اثر انگشت منحصر به فرد است.

این یافته‌ها پیامدهای عمیقی برای درک رشد مغز دارند و می‌توانند به هدایت توانبخشی شخصی و استراتژی‌های بازیابی بینایی کمک کنند.

ارتباطات مغزی منحصر به فرد افراد نابینا

دانشمندان دهه‌هاست که می‌دانند قشر بینایی در افراد نابینا به محرک‌های بی‌شماری از جمله لمس، بو، مکان با صدا، بازیابی حافظه و پاسخ به زبان پاسخ می‌دهد. با این حال، فقدان یک رشته مشترک که وظایفی را که نواحی کلیدی در قشر بینایی را به هم مرتبط می کند، به هم مرتبط کند، محققان را به بیراهه کشانده است.

یک مطالعه جدید به رهبری لنیا آمارال و استریم آمیت توضیح قانع کننده ای ارائه می دهد: تفاوت در نحوه سازماندهی مغز هر فرد.

استریم آمیت، مدیر آزمایشگاه حسی و حرکتی جورج تاون می گوید: «ما این سطح از تنوع را در ارتباطات عصبی قشر بینایی در بین افراد بینا نمی بینیم. اتصال قشر بینایی در آنها نسبتاً پایدار است. اما الگوی ارتباطات مغزی در افرادی که نابینا به دنیا می آیند در طول زمان متفاوت تر و پایدارتر است. به طوری که می توان یک فرد نابینا را با الگوی ارتباط مغزی اش شناسایی کرد.»

این مطالعه شامل نمونه کوچکی از افراد نابینای مادرزادی بود که در طی یک دوره دو ساله تحت اسکن مکرر MRI قرار گرفتند. محققان از تکنیک های تصویربرداری عصبی برای تجزیه و تحلیل اتصالات عصبی در سراسر مغز استفاده کردند.

آمارال توضیح داد: “قشر بینایی در افرادی که نابینا به دنیا می آیند، ثبات قابل توجهی در الگوهای اتصال خود در طول زمان نشان می دهد.” مطالعه ما نشان داد که این الگوها بر اساس فعالیت‌های فردی تغییر معنی‌داری نداشتند. در عوض، الگوهای ارتباطی هر فرد منحصر به فرد بود و در طول دوره مطالعه دو ساله ثابت باقی ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا