اثر مثبت اصلاح قیمت بر تقاضای واقعی در بازار خودرو
رفع اختلاف قیمت، مهم ترین موضوع صنعت خودرو کشور؛
در شرایط کنونی تنها اقدام موثر، واقعی سازی تقاضا است که از طریق اصلاح قیمت ها امکان پذیر خواهد بود. به این ترتیب دست واسطه ها و دلال ها کوتاه شده و مصرف کننده واقعی وارد بازار می شود. سیاست قیمت گذاری تجویزی با هدف تخریب صنعت و جلوگیری از رشد تولید است. این تخریب هدفی بود که آمریکا از طریق تحریم ها نتوانست به آن دست یابد، اما سیاست گذاران داخلی با اقدامات فعلی به سمت آن هدف حرکت خواهند کرد.
محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن قطعه سازان همگن کشور در گفتگو با اخبار بورس وی یادآور شد: اولین صنعتی که آمریکا تحریم کرد، صنعت خودرو بود. اگرچه تحریمهای اعمالشده نتیجهای نداشت، اما اکنون به تخریب صنعت خودرو از منابع داخلی روی آوردهاند. به این ترتیب با اقداماتی که منجر به از دست دادن بازار خودرو می شود، این صنعت را به سمت انقراض سوق خواهند داد.
وی با بیان لزوم جلوگیری از رکود صنعت خودرو، گفت: همانطور که دولت ها پیشنهاد داده و بارها تاکید کرده اند، دولت باید قیمت گذاری را متوقف کند و ثانیاً در صورت اجرایی شدن این اقدام، صنعت خودرو می تواند به روال عادی خود ادامه دهد فرآیند
نجفی منش تاکید کرد: در حال حاضر فشار زیادی برای تعطیلی صنعت خودرو و روی آوردن به واردات خودروهای تمام شده وجود دارد که این امر به ضرر کل کشور است و باید با این معضل مقابله کرد.
رئیس انجمن همگن قطعه سازان کشور افزود: اگر قیمت خودرو در ایران از کارخانه اصلاح شود و به جایی برسد که خودروساز داخلی بتواند با خودروهای وارداتی رقابت کند، بازار خودرو تحت تاثیر قرار می گیرد تا تولید عادی را انجام دهد و پاسخگو باشد. نیازهای داخلی حتی اگر قیمت ها اصلاح شود، شاهد تقاضای کاذب نخواهیم بود. زیرا در حال حاضر بسیاری از ادعاها اشتباه است و می بینیم که خودروها به جای ناچاری بر اساس تفاوت قیمت خریداری می شوند.
وی تاکید کرد: با حذف اختلاف قیمت، خریدار واقعی وارد بازار می شود و به این ترتیب صنعت خودرو روال عادی خود را طی خواهد کرد.
نجفی منش تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین موضوع در بازار خودرو اصلاح قیمت است، زیرا تقاضا در بازار اشتباه است و خریدار تنها بر اساس تفاوت قیمت خودرو و کارخانه در دهه هفتاد وارد بازار می شود و اوایل دهه هشتاد ما این تجربه را داشتیم که قیمت خودرو به مدت ۱۳ سال ثابت ماند زیرا با وجود محدود بودن تولید، اختلاف قیمت از بین رفته بود و حتی به وضعیتی رسیدیم که قیمت خودرو کمتر از قیمت خودروساز بود نشانه ها توانایی مدیریت بازار خودرو
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تنها اقدام موثر واقعیسازی تقاضا است که با اصلاح قیمتها میسر میشود و به این ترتیب دست دلالها کوتاه میشود و مصرفکننده واقعی وارد بازار میشود. سیاست قیمت گذاری تجویزی با هدف تخریب صنعت و جلوگیری از رشد تولید است. این تخریب هدفی بود که آمریکا از طریق تحریم ها نتوانست به آن دست یابد، اما سیاست گذاران داخلی با اقدامات فعلی به سمت آن هدف حرکت خواهند کرد.