بانک و بیمه

اثر مثبت سیاست‌های بانک مرکزی زیر سایه تنش‌های منطقه‌ای

بازار؛ گروه تبادل: نرخ بهره و اوراق قرضه بر معاملات بازار سهام تأثیر می گذارد. زیرا روند ورود و خروج پول به بازار دارای نوسان است. به همین دلیل بانک مرکزی سیاست کاهش نرخ سود را در پیش گرفته تا نقدینگی به سمت بازارهای مولد سرازیر شود. اما در حال حاضر تاثیر سیاست های بانک مرکزی تحت الشعاع تنش های منطقه ای قرار خواهد گرفت.

نرخ بهره به قیمت سرمایه در بازار پول اشاره دارد. نرخ بهره در بسیاری از فرآیندهای انتقال پول و تامین مالی نقش موثری دارد. سیاست اخیر بانک مرکزی برای حمایت از تامین مالی کاهش نرخ سود بوده است. این بدان معناست که نرخ بهره اوراق قرضه از حدود ۳۸ درصد به زیر ۳۸ درصد کاهش یافته است.

علیرضا سادات معتقد است که نرخ سود و سپرده تاثیر مستقیمی بر بازار سرمایه دارد. افزایش این نرخ‌ها نشان می‌دهد که این سیاست در جهت کنترل تورم است. علاوه بر این، بانک ها در جذب نقدینگی شکست خورده اند. در بازار سرمایه، حجم بالای معاملات نشانه جذب نقدینگی است. در مرحله فعلی کاهش حجم معاملات به دلیل ریسک های دیگری است

نرخ سود بین بانکی تاثیر غیرمستقیم بر بازار سرمایه دارد. به همین دلیل سرمایه داران و صرافی ها نوسانات این نرخ سود را رصد می کنند چرا که بازار بین بانکی ابزاری است که می تواند نقدینگی بازار را جذب کند یا سرمایه را به بازار بفرستد. اقدامات اخیر بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود اوراق قرضه و بین بانکی باعث معکوس شدن جریان پول به سمت بازار سهام شد. اما با توجه به جو منفی ناشی از تنش های منطقه ای، بورس به این سیگنال پاسخ نداد.

علیرضا سادات، کارشناس بازار سرمایه گفت: نرخ سود و نرخ سپرده تاثیر مستقیمی بر بازار سرمایه دارد. افزایش این نرخ‌ها نشان می‌دهد که این سیاست در جهت کنترل تورم است. علاوه بر این، بانک ها در جذب نقدینگی شکست خورده اند. در بازار سرمایه، حجم بالای معاملات نشانه جذب نقدینگی است. در مرحله فعلی کاهش حجم معاملات به دلیل ریسک های دیگری است.
وی تاکید کرد: کاهش نرخ سود بین بانکی نشان دهنده آغاز سیاست انبساطی در اقتصاد کشور خواهد بود. از سوی دیگر افزایش نرخ سود بین بانکی بر بازار سرمایه اثر روانی دارد. به همین دلیل اخیراً بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی و نرخ سود اوراق را کنترل کرد.

نرخ بهره یکی از ابزارهایی است که برای پیشبرد سیاست پولی مورد استفاده قرار می گیرد

نرخ بهره یکی از ابزارهای عملی دولت ها برای پیشبرد سیاست های پولی است. دولت ها در سراسر جهان از نرخ بهره به عنوان اهرمی قدرتمند برای کنترل و مدیریت تورم، نقدینگی و جریان سرمایه گذاری در سطح کلان استفاده می کنند.
بنابراین با افزایش نرخ سود بانکی، حجم گردش پول در صنایع و شرکت ها کاهش می یابد. این امر در کوتاه مدت منجر به کاهش تورم خواهد شد. همزمان با این کاهش، وام و استقراض از بانک ها نیز گران می شود. زمانی که هزینه ها افزایش می یابد و تمایل مردم به مصرف کاهش می یابد، درآمد شرکت ها و صنایع نیز کاهش می یابد. نتیجه غیرمستقیم این تغییر کاهش تمایل مردم و سرمایه داران به کار در بورس است. زیرا صاحبان سرمایه ترجیح می دهند سرمایه خود را به گونه ای سرمایه گذاری کنند که منجر به سود بیشتر و ریسک کمتر شود.
به طور کلی با توجه به تاثیری که افزایش نرخ سود بر بازار سهام می گذارد، می توان گفت که روند کاهش نرخ سود به نفع بورس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا