فرهنگ و هنر

اثر ۲ سیاست پولی و ارزی وزیر اقتصاد بر بورس/ پیش‌بینی‌پذیر شدن نرخ ارز زیان سهامداران را متوقف می‌کند/ افزایش نرخ سود اثرگذارترین عامل رکود بازار سرمایه بوده است

حمید میرمعینی مدرس دانشگاه در گفت و گو با «سنا» این موضوع را بررسی می کند:

تاکید وزیر اقتصاد بر لزوم کاهش فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد و همچنین اصلاح افزایش نرخ سود در بازار پول، امیدهای زیادی را در بازار سرمایه ایجاد کرده است. به گفته حمید میرمئینی، یکی از کارشناسان بازار سرمایه، افزایش شکاف نرخ دلار در سامانه نیما با بازار آزاد و همچنین افزایش نرخ سود بانکی دو عاملی بود که بر بورس تاثیر گذاشت. رکود در ماه های گذشته هفته گذشته دکتر عبدالناصر همتی در همایش بانکداری اسلامی اعلام کرد: ارز نیما باید به ارز بازار نزدیک شود و بازار ارز نیز به نرخ نیما نزدیک شود. وزیر اقتصاد همچنین در دیدار با اعضای کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی تاکید کرد: ادامه ناهماهنگی بانک ها به دلیل فشار بر نرخ سود بورس را با مشکل مواجه می کند.


افق میهن –

حمید میرمئینی با اشاره به دو دیدگاه اخیر دکتر عبدالناصر همتی مبنی بر ضرورت اصلاح برخی سیاست های ارزی و پولی به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) گفت: همانطور که وزیر اقتصاد تاکید زیادی در همایش بانکداری اسلامی، موضوع نرخ ارز و قابل پیش بینی بودن نرخ ارز، موضوع مهمی در اقتصاد ایران و بازار سرمایه است، چرا که با تک نرخی شدن یا حداقل کاهش نرخ ارز، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران دست از کار نخواهند برد. دیگر متحمل ضرر می شوند و چرخ تولید دیگر متوقف نخواهد شد.

اثر نرخ بهره

میرمعینی با اشاره به اینکه در سطح سیاست های کلان، موضوع اصلاح روند تعیین نرخ سود بانکی بیش از هر چیز مورد توجه تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران اقتصادی قرار گرفته است، افزود: رویکرد مهار تورم در سال های قبل. دولت اقتصاد را قفل کرد این سیاست مضر باعث کاهش گردش پول نقد در تولید شد. در نتیجه این سیاست حتی خود بانک ها نیز دچار چالش شدند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: یکی از مبانی ارزش گذاری در بازار سرمایه همواره نرخ بازده مورد انتظار برای سود بانکی است. متاسفانه نرخ سود بانکی در سه سال اخیر به طور مستمر در حال افزایش بوده و همین موضوع باعث کاهش حاشیه سود شرکت های بورسی شده است. .

حمید میرموینی با اشاره به اینکه اجرای برخی سیاست ها و تصمیمات در دوره های گذشته به ضرر بازار سرمایه تمام شده است، گفت: طی چند سال اخیر به دلیل حاشیه سود شرکت های بورسی، قیمت سهام شرکت ها نیز افت کرده اند و رونق مورد انتظار برای بورس اتفاق نیفتاده است.

میرمعینی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ سود بانکی یکی از مهم ترین و موثرترین عوامل رکود و عدم رونق بازار سرمایه بوده است، گفت: وزیر اقتصاد به نکته مهم و اساسی برای بازار سرمایه اشاره کرده است. در همایش بانکداری اسلامی البته این موضوع یعنی لزوم ایجاد ارتباط منطقی و تحقیق شده بین نرخ سود بانکی و بازار سرمایه و حاشیه سود شرکت های بورسی به راحتی قابل صحبت است اما برای اینکه این موضوع در اجرا موفق باشد. سایر بخش‌های اقتصادی از جمله سیاست‌های بودجه، سیاست‌ها نیازمند پشتکار و همکاری همه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط است تا بتوانیم قیمت‌گذاری دستوری و مهار نقدینگی و تورم را انجام دهیم.

ضرورت پیش بینی پذیری اقتصادی

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به اینکه کشور نیازمند سرمایه گذاری های جدید است، لذا جذاب سازی فضا برای جذب سرمایه گذاری یکی از اهداف مهم سیاست گذاران و مدیران اقتصادی است تا بتوانند عدم تعادل در حوزه انرژی و تامین انرژی را جبران کنند. کالاها با ایجاد نهضت سرمایه گذاری در صنایع مختلف می توانیم اختلافات را تا حد زیادی کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه سیاست های یک جانبه اقتصاد را با مشکلات جدی مواجه می کند، اعلام کرد: برای اعمال این سیاست ها دستگاه های اجرایی باید هماهنگ و یکپارچه عمل کنند و اگر قرار است سیاست گذاری اتفاق بیفتد نباید تکان دهنده و ناگهانی باشد. .

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: اجرای سیاست های دولت ضمن افزایش پیش بینی پذیری اقتصاد باید بتواند آن را از بن بست های موجود خارج کند چرا که تغییرات اساسی در اقتصاد و حرکت به سمت اقدامات مثبت قطعا رونق بازار سرمایه را به همراه خواهد داشت.

میر معینی یادآور شد؛ تصمیم گیری صحیح در خصوص موضوعاتی مانند تسهیل افزایش سرمایه، تجدید ارزیابی دارایی ها و تغییرات اساسی در ساختارها و افزایش کارایی و شفافیت بازار تاثیر زیادی در بهبود وضعیت بازار دارد و بازار سرمایه را کارآمدتر و موثرتر خواهد کرد. در اقتصاد کشور




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا