بانک و بیمه

اجرای عملیات بازار باز با انتشار اوراق گواهی سپرده| بازارهای جدید سرمایه گذاری در راه است

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بانک مرکزی با هدف جمع آوری نقدینگی سرگردان از جامعه و کنترل تورم ماه گذشته مجوز صدور گواهی سپرده ویژه به ارزش ۲۸۰ میلیارد تومان را به شبکه بانکی صادر کرد. انتشار این اوراق با نرخ سود سالانه ۳۰ درصد (پرداخت سود ماهانه) با استقبال گسترده مواجه شد. مردم به ویژه سرمایه گذارانی که در آن زمان به بازار ارز و طلا هجوم آوردند. این اقدام خیلی سریع اثر خود را بر کاهش التهاب در بازار ارز و طلا گذاشت و باعث شد نرخ دلار از حدود ۶۰ هزار تومان به زیر ۵۴ تومان برسد. این سیاست که در قالب یک سیاست پولی انقباضی اجرا شد، توانست بیشتر نقدینگی را از بازار به سیستم بانکی جذب کند.

اگرچه دولت با این اقدام اهداف متعددی از جمله جلوگیری از افزایش غیرمنطقی نرخ ارز، جذب نقدینگی در بازار پول و همچنین تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را در نظر داشت، اما فروش اوراق گواهی سپرده ویژه به مدت یک هفته محدود شد. پس از تکمیل، فروش این گونه اوراق، بازارهای موازی را دوباره فعال کرد و قیمت ارز و طلا شروع به خزش کرد. در حال حاضر دلار آزاد در کانال ۵۶ هزار تومان و سکه بهار آزادی جدید حدود ۳۳ میلیون تومان است.

ایده اصلی دولت در ایجاد بازارهای سرمایه گذاری جدید، کنترل نرخ تورم و جذب نقدینگی از بازارهای موازی به بازارهای رسمی است، نه تنها برای جلوگیری از آشفتگی بازارها و تحریک سرمایه مردم در بازارهای سفته بازی، بلکه با چنین رویکردی همچنین اقتصاد کشور را در مسیر شکوفایی قرار دهد

تقویت بازارهای سرمایه گذاری برای جلوگیری از تلاطم بازار

دولت و در ذیل آن بانک مرکزی با ایجاد بازارهای سرمایه گذاری جدید مانند فروش اوراق بهادار، حراج شمش طلا در بازار ارز و همچنین عرضه گسترده سکه در چنین بازاری به دنبال آن است. سازماندهی، مدیریت و مدیریت سفته بازی در بازارهای سرمایه گذاری البته ایده اصلی دولت در این زمینه کنترل نرخ تورم و جذب نقدینگی از بازارهای موازی به بازارهای رسمی است نه تنها برای جلوگیری از سردرگمی بازارها و تحریک. سرمایه مردم در بازارهای سفته بازی اما با چنین رویکردی اقتصاد کشور نیز در مسیر شکوفایی قرار دارد.

از سوی دیگر، با توجه به روزهای پایانی سال و تصمیم سرمایه‌گذاران برای ورود به بازارهای سرمایه‌گذاری در سال آینده، این سوال برای سیاست‌گذاران این است که چگونه می‌توان برای ورود وجوه به بازارهای امن و تاثیر آن بر اقتصاد و اقتصاد بسترسازی کرد. هدف تصمیم گیران اتاق های فکر آماده سازی بازارها این است که با راهکارهای اساسی در سال آینده اقتصاد و بازارهای سرمایه گذاری را به خطر نیندازند. به عنوان مثال، بر اساس مطالعات انجام شده، بازار ارز در سال آینده ممکن است تحت تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی، ریسک های منطقه ای و رویدادهای سیاسی جهانی قرار گیرد. در چنین شرایطی بدون شک اجرای سیاست های خوب داخلی در بازارهایی مانند بازار ارز می تواند نقش ویژه ای داشته باشد. طلا و املاک و … را بگذارید تا اقتصاد و بازار دچار محرک های اقتصادی و … نشود.

ساماندهی بازار سرمایه و ارز و همچنین نحوه هدایت نقدینگی به سمت بازارهای رسمی یک ضرورت است تا سرمایه ها به جای ورود به بازارهای سفته بازی به سمت بازار پول و بورس جذب شوند. به عنوان مثال، اگرچه سیاست صدور گواهی سپرده نقدینگی را برای بانک ها فراهم کرد، اما تا حدی مردم را از سپرده گذاری در بانک ها منصرف کرد.

هدایت وجوه و نقدینگی به بازارهای رسمی

توجه به بازارهای سرمایه گذاری به ویژه ساماندهی بازار سرمایه و ارز و همچنین نحوه هدایت نقدینگی به بازارهای رسمی ضروری است تا وجوه به جای سفته بازی به سمت بازار پول و بورس جذب شود. بازارهای توصیه شده به عنوان مثال، اگرچه سیاست صدور گواهی سپرده ویژه در جلوگیری از رشد غیرواقعی ارز و طلا و از سوی دیگر جذب بخشی از نقدینگی به بانک ها موثر بود، اما به گفته کارشناسان به سختی به آن توجه شد. با ایجاد یک بازار جدید توانستیم تا حدی مردم را از سپرده گذاری در بانک ها با نرخ سود پایین منصرف کنیم. از آنجایی که نرخ سود چند ساله بانکی در حال حاضر ۲۲.۵ درصد است در حالی که نرخ تورم حدود ۴۵ درصد است، این امر برای سپرده گذاران مشکل ساز است که به دلیل شکاف عمیق موجود بین نرخ سود و نرخ تورم، سود بانکی منفی دریافت می کنند. .

علی اصغر قائم مگی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص پیامدهای اجرای سیاست صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ سود ۳۰ درصدی گفت: اگرچه اجرای چنین سیاستی تاثیر بسزایی در تامین نقدینگی در بازار دارد، از سوی دیگر همچنین می تواند به اهداف مورد نظر مانند کاهش نرخ تورم و تامین سرمایه دست یابد. هنگام انتشار پروژه ها و طرح هایی که بازدهی سرمایه دارند باید به خوبی اجرا شود اما این سیاست اصولی و مستدل باشد تا ضربه نهایی به ورود پول به صورت سپرده در بانک ها وارد نشود. سیستم.

اگرچه اجرای سیاست صدور گواهی سپرده ویژه به نوعی عملیات بازار باز برای جذب نقدینگی به بازاری خاص و کنترل تورم است، اما قطعاً چنین رویکردی با توجه به فشارهای تورمی در بخش تولیدی تأثیرگذار خواهد بود. پایان سال زیرا نقدینگی به جای ورود در بورس یا سیستم بانکی در یک منطقه خاص قرار می گیرد

اقدام انتحاری علیه تورم با ایجاد بازارهای سرمایه گذاری جدید!

وی با اشاره به اینکه اجرای سیاست صدور گواهی سپرده ویژه به نوعی عملیات بازار باز برای جذب نقدینگی به یک بازار خاص با هدفی خاص است، تصریح کرد: چنین رویکردی به طور قطع به دلیل فشار تورمی در بخش تولیدی تاثیرگذار خواهد بود. پایان سال زیرا به جای ورود نقدینگی به بورس یا سیستم بانکی، نقدینگی در محدوده خاصی قرار می گیرد، اما دولت در مقاطعی از سال و با توجه به شرایط خاص بازار، به گونه ای که اقتصاد و سرمایه گذاری بازارها مختل نمی شوند، آنها معمولاً چاره ای جز اجرای چنین اقداماتی ندارند، حتی اگر از پیامدهای منفی آن آگاه باشند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه توضیح داد: چنین رویکردی قطعاً دارای مزایا و معایبی است که خود سیاست گذاران نیز از پیامدهای آن آگاه هستند. مثلاً وقتی فردی سرطان می‌گیرد، پزشک قسمتی از بدن بیمار را تشخیص می‌دهد نه سلول‌های سرطانی.» اینطور نیست، اگر تمام بدنش را پوشش دهد، اجرای سیاست صدور گواهی سپرده خاص. با این تفاسیر می توان به عنوان اقدامی انتحاری برای اطمینان از اینکه تورم تحت کنترل باقی می ماند و بازارهای سرمایه گذاری و اقتصاد مختل نمی شود تلقی کرد. از مزایای چنین سیاستی علاوه بر کنترل تورم، این است که نقدینگی از بازار به سمت بازارهای امن مانند سیستم بانکی هدایت می‌شود و در طرح‌ها و پروژه‌های تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما معایب آن منجر به افت بازار سرمایه می‌شود. کاهش سپرده ها در بانک ها

پس از انتشار اوراق ویژه سپرده و علاقه گرم به خرید، اوراقی که نوید سود جذاب و تامین نقدینگی موثر سیستم بانکی را می دهد، اکنون برای دومین بار منتشر می شود. این اوراق با هدف تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی برای ارسال به شبکه بانکی در نظر گرفته شده است

صدور مجدد گواهی برای تامین مالی بخش تولید

بر اساس این گزارش، پس از انتشار اوراق سپرده ویژه و استقبال گرم مردم از خرید این اوراق، این گونه اوراق که دارای نرخ سود جذابی بوده و عملا نقدینگی سیستم بانکی را تامین می کند، برای دومین بار منتشر می شود. . این اوراق با هدف تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی برای ارسال به شبکه بانکی در نظر گرفته شده است. به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، برآوردها حاکی از آزادسازی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی بخش تولید در سال ۱۴۰۳ است که به تصویب هیات وزیران رسیده است چرا که دغدغه تامین مالی یکی از دغدغه های اصلی تولید بوده است. بخش در ماه های اخیر اوراق قرضه گام به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی تولید در سال ۱۴۰۱ تجربه موفقی داشت.
از سوی دیگر ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد صدور اوراق گواهی سپرده ویژه (با سود ۳۰ درصد) را داد و مقرر شد انتشار محدود این اوراق برای طرح‌های ویژه در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا