اخبار اقتصاد ایران

اجرای پروژه ریلی رشت – آستارا به یک میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد

توقف پروژه راه آهن رشت – آستارا در حالی به بن بست اعتباری رسیده است که کریدور شمال – جنوب برای ارتقای روابط ملی و بین المللی و ارتباطات تجاری و اقتصادی در انتظار تکمیل این پروژه است.

افق میهن “موسی فکور” معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در گفتگو با مهر وی به تشریح جزئیات پروژه راه آهن رشت – آستارا پرداخت و اظهار داشت: پروژه راه آهن رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر است که مطالعات آن از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ انجام شده است.

به گفته وی، ظرفیت مسافری و باری خط ریلی رشت – آستارا به ترتیب ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و ۷ میلیون تن در سال برآورد شده است.

معاون عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه اجرای پروژه راه آهن رشت – آستارا ۴ سال به طول می انجامد، گفت: اجرای این پروژه ۶ میلیون متر مکعب خاکریزی و ۲۷۰ هزار متر مکعب بتن دارد و پیش بینی می شود مدت اجرای آن تا ۴ سال باشد

فکور با اشاره به پیچیدگی های اجرای این پروژه و برآوردهای مالی و اعتباری آن افزود: بر اساس برآوردها اجرای پروژه راه آهن رشت – آستارا نیازمند یک میلیارد یورو اعتبار است.

وی با اشاره به اهمیت و نقش موثر خط ریلی رشت – آستارا در ابعاد مختلف افزود: تکمیل و تسهیل ارتباط ترانزیتی بین المللی کریدور شمال – جنوب کشور با راه اندازی ریل رشت – آستارا محقق می شود. خط

توسعه تجاری و صنعت گردشگری در انتظار یک پروژه

معاون استاندار گیلان با بیان اینکه راه آهن رشت – آستارا ایران و آذربایجان را به هم متصل می کند، گفت: گسترش مبادلات تجاری و تجاری و توسعه روابط بین المللی با کشورهای آسیای میانه، قفقاز، روسیه و کشورهای اروپایی از طریق آذربایجان از طریق آذربایجان خط ریلی رشت – آستارا امکان پذیر است.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری گیلان افزود: راه اندازی خط ریلی رشت – آستارا که منجر به توسعه روابط بین المللی و منطقه ای می شود، از طریق تکمیل ارتباطات ریلی با مرکز و سایر کشورها، صنعت گردشگری گیلان است. شکوفا خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه این استان از قابلیت ها و ظرفیت های ترانزیتی خوبی برخوردار است، گفت: با تکمیل این خط ریلی و در نتیجه تکمیل حلقه نهایی کریدور شمال به جنوب و از طرفی دیگر نزدیکی گیلان به پایتخت، می‌توان امیدوار بود که این استان در زمینه واردات پیشرو شود و صادرات رونق چشمگیری پیدا کند.

فکور از اتمام ۱۰ کیلومتر زیرسازی پروژه راه آهن رشت – آستارا به موازات راه آهن رشت – خزر خبر داد و اظهار داشت: ۱۵۱ کیلومتر از زیرساخت پروژه راه آهن رشت – آستارا همچنان باقی مانده است.

به گفته وی، روسازی کل ۱۶۲ کیلومتر پروژه راه آهن رشت – آستارا و ساخت تمامی ایستگاه ها در قالب قراردادی به مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده است.

یک پروژه فراملی در انتظار مذاکره

معاون عمرانی استاندار گیلان از تملک زمین برای اجرای پروژه راه آهن رشت – آستارا خبر داد و افزود: برای تکمیل تملک این پروژه حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

فکور با بیان اینکه پیگیر منابع خاکی برای اجرای پروژه راه آهن رشت – آستارا هستیم، گفت: تجهیز کارگاه و عملیات تثبیت بستر و زیرسازی از رشت و آستارا انجام شده است.

وی با اشاره به استقبال طرف روسی از همکاری مشترک برای اجرای این پروژه، افزود: قرارداد با طرف روسی برای اجرای پروژه راه آهن رشت – آستارا در مرحله مذاکره است.

پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم و معرفی هادی حق شناس به عنوان سکاندار هدایت مدیریت اجرایی گیلان، شاید یکی از مهمترین خواسته های توسعه ای از این دولت، تکمیل پروژه راه آهن رشت – آستارا باشد، پروژه ای که بسیاری از آنها در دولت سیزدهم برای اجرا تلاش شد اما عمر این دولت بیش از هزار روز طول نکشید و این پروژه اقتصادی و تجاری راه آهن رشت – آستارا بر زمین ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا