اخبار بورس

اجرای چشم انداز “فجهان” منوط به ۹ طرح/ تکمیل زنجیره فولاد مهمترین گام “فجهان” است

در مجمع جهانی فولاد سیرجان مطرح شد.

مجمع عمومی فوق العاده شرکت جهان فولاد سیرجان در ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ تشکیل شد.

گزارش کردن افق میهنمجمع عمومی فوق العاده شرکت جهان فولاد سیرجان در ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ تشکیل شد.

بر اساس این گزارش، در این جلسه به موارد زیر اشاره شد:

دومین صنعت بزرگ دنیا پس از نفت و گاز، صنعت فولاد است. ماده ای که بدون آن پیشرفت صنعت امکان پذیر نیست. ایران دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ میلادی ۵۵ میلیون تن فولاد تولید کند.

یکی از بزرگترین فعالان در این راستا، جهان فولاد سیرجان، در سال ۱۳۸۷ با هدف اولیه تولید ۹۶۰۰۰۰ تن آهن اسفنجی در سال در شهر فولاد ایران; سیرجان تاسیس شد.

شرکت فولاد سیرجان جهان

سرمایه اصلی این شرکت که با ۱۰ میلیارد ریال آغاز به کار کرده است در چند مرحله افزایش سرمایه به ۱۱۰ میلیارد ریال افزایش یافته و پیش بینی می شود تا ۱۳۵ میلیارد ریال افزایش یابد.

پس از مدتی این شرکت هدف اولیه خود را تغییر داد و امروز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول را در چشم انداز خود دارد. چشم اندازی که اجرای آن در گرو ساخت ۹ کارخانه است.

در کارخانه احیای شماره ۱ مزین به نام شهید الهیاری با ظرفیت تولید سالانه ۹۶۰۰۰۰ تن آهن اسفنجی.

کارخانه نورد بردسیر به نام شهید ملک کاظمی با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰۰۰۰ تن فولاد تقویت کننده.

کارخانه پیشرو فولاد به نام شهید زندیه نیا با تولید سالانه یک میلیون تن شمش فولاد.

کارخانه بریکت مزین به نام شهید عبدالمهدی مقفوری با تولید سالانه ۲۳۰۰۰۰ تن بریکت سرد و سایر محصولات.

کارخانه شماره دو فولاد با هدف تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شمش فولاد خوراک گرم تاکتیکی خوراک گرم که عملیات ساخت آن آغاز شده است.

کارخانه تولید کویل آلیاژی با هدف تولید ۵۰۰۰۰۰ تن محصولات کوهنوردی

دستیابی به ۷ هدف بزرگ بهایی دارد، قیمت این شرکت در مسیر دشواری قرار دارد. زیرا دنیایی که دنیای فولاد وارد آن شده است پر از چالش است. تحریم ها و مشکلات مبادلات بانکی، محدودیت های انرژی و رقابت شدید صادراتی به دلیل ظهور رقبای جدید.

مزایا این شرکت:

مبانی انتقال مواد اولیه استفاده از تسمه نقاله به طول ۷ کیلومتر برای تامین گندله مصرفی، تامین آب از خلیج فارس، عوارض گمرکی ساده به دلیل مجاورت با منطقه ویژه اقتصادی، وجود ترانزیت است. جاده به دلیل شبکه حمل و نقل ریلی با اتصال به جاده. راه آهن ملی، فرودگاه بین المللی، نزدیکی به بزرگترین منبع ذخایر سنگ آهن در خاورمیانه یعنی معدن گل گهر، نزدیکی به بزرگراه اصلی اتصال به بازارهای جهانی یعنی خلیج فارس و دریای عمان.

از دیگر مزیت های رقابتی این شرکت می توان به اتصال گاز ارسنجان به شبکه گاز منطقه گل گهر و استفاده از ظرفیت نیروگاه انرژی گهر در دوره محدودیت مصرف انرژی اشاره کرد.

مهمترین قدم در دنیای فولاد، تکمیل زنجیره فولاد است. زنجیره‌ای که قبلاً در ساخت گلوله‌ها کامل شده بود همچنان به قله‌های بالاتر در جهان فولاد تبدیل می‌شود و گلوله‌ها را به آهن اسفنجی، آهن اسفنجی را به شمش فولادی و شمش‌ها را به میلگرد تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا