ترندهای روز

احتمال ابتلای مجدد به تب دنگی وجود دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

به گفته وزارت بهداشت، این بیماری در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در بسیاری از مناطق گرمسیری جهان وجود دارد. در طول فعالیت پشه ها و فصول بارانی، مسافران بیشتر در معرض خطر هستند. زیرا پشه ها بیشتر تکثیر می شوند. افرادی که قبلاً یک بار به تب دنگی مبتلا شده اند، در دفعات بعدی نیز احتمالاً به شکل شدید این بیماری مبتلا می شوند.

آیا احتمال ابتلای مجدد به تب دنگی وجود دارد؟

مسافران مناطق آلوده به این بیماری باید حداقل یک بار قبل از سفر مواد دافع حشرات را روی پوست خود امتحان کنند تا مطمئن شوند به آن حساسیت ندارند. همچنین در صورت استفاده از ضدآفتاب یا سایر کرم ها ابتدا کرم های دیگر زده و پس از ۲۰ دقیقه از مواد دافع حشرات روی آن ها استفاده شود. از طرفی دیگر نیازی به استفاده از دافع حشرات در قسمت هایی از پوست که با لباس پوشانده شده است وجود ندارد. مواد دافع حشرات حاوی DEET نباید در کودکان زیر دو ماه استفاده شود.

پشه Aedes شبیه یک پشه معمولی با لکه های سفید روی پاها و بدنش است که می تواند ویروس دنگی را منتقل کند. این پشه بیشتر در طول روز انسان را نیش می زند. این پشه می‌تواند در هر ظرفی که مقداری آب جمع‌آوری می‌کند، مانند لاستیک‌ها و قوطی‌های مستعمل تخم بگذارد. در صورت بروز تب یا سایر علائم تب دنگی، باید فوراً به مرکز بهداشت مراجعه کرده و سابقه سفر خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

لازم به ذکر است که بیماری تب دنگی از انسان به انسان منتقل نمی شود و در بیشتر موارد این بیماری بدون علامت یا با علائم خفیف است که ۴ تا ۱۰ روز پس از نیش پشه ظاهر می شود و در عرض یک هفته بهبود می یابد. علائم این بیماری شامل تب، سردرد شدید، درد شدید در مفاصل، استخوان ها و عضلات، درد پشت چشم، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ و بثورات پوستی می باشد. البته در موارد شدید این بیماری ممکن است خونریزی از لثه و بینی نیز وجود داشته باشد.

برای درمان این بیماری علاوه بر استراحت کافی و نوشیدن مایعات فراوان، فقط باید از استامینوفن برای تسکین درد استفاده کرد و از مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین، ژلوفن، نوافن، دیکلوفناک، ناپروکسن و مفنامیک اسید خودداری شود. زیرا ممکن است باعث خونریزی در این بیماری شود. در حوزه سلامت همیشه گفته می شود که پیشگیری مهمتر از درمان است. پیشگیری در این بیماری اولویت دارد. برای جلوگیری از تب دنگی، باید در ساعات اوج روز، از جمله صبح زود و غروب آفتاب از بیرون رفتن خودداری کرد. شلوارهای رنگ روشن، گشاد، آستین بلند، بلند و جوراب بپوشید. در مناطقی از پوست که با لباس پوشانده نشده اند، از محصولات دافع حشرات تایید شده و استاندارد که حاوی یکی از مواد موثره مانند DEET هستند استفاده کنید.دی وی از اتیل تولامید ۲۰-۳۰ درصد، پیکاریدین ۲۰ درصد و IR3535 طبق دستور آنها در فواصل زمانی معین استفاده کرد.

نخوابیدن در فضای باز، چه در روز و چه در شب، استفاده از توری برای پنجره، استفاده از پشه بند در صورت خوابیدن در فضای باز، استفاده از حشره کش در صورت مشاهده پشه در محل سکونت یا محل سکونت خود و نصب توری برای محافظت از کودکان. روی کالسکه و استفاده از لباس های بلند و پوشاننده از دیگر نکات پیشگیری از این بیماری است.

در زمینه دفع حشرات نیز باید نکاتی را در نظر گرفت. از مواد دافع حشرات روی چشم، اطراف دهان و زخم ها استفاده نکنید. این مواد با آب و عرق شسته می شوند. بنابراین پس از تعریق، شنا یا دوش گرفتن باید دوباره از مواد دافع حشرات استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا