بانک و بیمه

احتمال افزایش نیافتن سقف وام مسکن روستایی؛ متقاضیان تسهیلات ۳۵۰ میلیونی تعلل نکنند

اکبر محمودی; بازار: افزایش قیمت خدمات ساختمانی منجر به افزایش چشمگیر هزینه ساخت مسکن در شهرها و به ویژه در روستاها شده است. نوسازی و ساخت مسکن روستایی که با اعطای تسهیلات بانکی نسبت به سال های گذشته روند بهتری از خود نشان داده بود، به یکباره در پایان سال گذشته با سقف ۳۵۰ میلیون تومانی مواجه شد.

اولین افزایش سقف وام مسکن در سال گذشته از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان و از ۲۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار خبر خوشایند متقاضیان وام مسکن و روستائیان بود. اما تأخیر در ابلاغ این فرمان تا حدودی از سودمندی این فرمان برای گیرندگان می کاهد.

ماه گذشته بنیاد مسکن پیشنهادی را تدوین و آماده کرد تا به دولت ارائه شود

کارشناسان معتقدند رونق ساخت و ساز در روستاها به دلیل مهاجرت معکوس این روزها باعث شده تا متقاضیان مسکن روستایی با مشکلات مربوط به وام مسکن دست و پنجه نرم کنند. به همین منظور بنیاد مسکن در ماه گذشته پیشنهادی را برای ارائه به دولت تدوین و آماده کرد. هرچند گفته می شود بنیاد مسکن علاقه مند است خرداد قرار بود در ماه جاری این ۳۵۰ هزار فقره پرداخت و جذب شود تا مسیر آسان تری برای طرح افزایش سقف وام مسکن روستایی فراهم شود اما به نظر می رسد امسال مانعی به نام محدودیت تامین مالی بانک ها باعث ساخت مسکن شود. بنیاد و وزارت راه و شهرسازی سقف را به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش دهند.

افرادی که بنا به دلایلی متقاضی ساخت مسکن در روستاها هستند، می دانند که اگر بخواهند زمان و فرصت را در ساخت مسکن از دست بدهند، با تورم رها می شوند و با هزینه بیشتری واحد مسکونی خود را تکمیل و نوسازی می کنند. اقدام به

اکنون اهالی روستاها و حتی کسانی که بنا به دلایلی متقاضی ساخت مسکن در روستاها هستند، به خوبی می دانند که اگر بخواهند وقت و فرصت را در ساخت مسکن تلف کنند، اینها از تورم باقی مانده است و باید این کار را انجام دهند در نهایت هزینه بیشتری پرداخت کنید واحد مسکونی خود را تکمیل و بازسازی کنید.

رئیس بنیاد مسکن در این زمینه می گوید اگر متقاضیان وام مسکن بخواهند منتظر افزایش سقف وام باشند، فرصت را از دست می دهند.

افزایش سقف وام مسکن روستایی را به دولت پیشنهاد خواهیم کرد اما معتقدیم متقاضیان فرصت را از دست ندهند و وام ۳۵۰ میلیون تومانی جاری را دریافت کنند و هر چه زودتر اقدام به ساخت مسکن خود کنند.

غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سوال که پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی چیست؟ آیا این پیشنهاد در دولت بررسی می شود؟ وی گفت: همه ساله پس از ارائه پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی، تصویب و ابلاغ آن تا روزهای پایانی سال انجام می شود. به هر حال افزایش سقف وام مسکن روستایی را به دولت پیشنهاد خواهیم کرد اما معتقدیم متقاضیان فرصت را از دست ندهند و وام ۳۵۰ میلیون تومانی جاری را دریافت کنند و هر چه زودتر اقدام به ساخت مسکن خود کنند.

وی ادامه داد: آنچه مشخص است این است که ساکنان و متقاضیان وام مسکن روستایی نباید انتظار افزایش سقف وام مسکن روستایی داشته باشند. آنها نباید فرصت را از دست بدهند زیرا به مرور زمان هزینه های مسکن آنها افزایش می یابد. اگر متقاضی وام مسکن هستید و شرایط دریافت وام را دارید، همین الان اقدام کنید و ۳۵۰ میلیون تومان وام بگیرید.

از ابتدا دی در ماه ۱۴۰۲ پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات آغاز شد و در این مدت حدود ۵ ماهه بیش از ۲۷۰ هزار نفر بابت وام مسکن روستایی به بانک ها معرفی شدند و قرارداد ۱۵۰ هزار واحد مسکونی منعقد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از متقاضیان وام ۳۵۰ هزار تومانی ۳۵۰ میلیون تومانی به بانک ها ارائه شده و چه تعداد وام بازپرداخت شده است؟ فرمود: از اول دی در ماه ۱۴۰۲ پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات آغاز شد و در این مدت حدود ۵ ماهه بیش از ۲۷۰ هزار نفر بابت وام مسکن روستایی به بانک ها معرفی شدند و قرارداد ۱۵۰ هزار واحد مسکونی منعقد شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: همانطور که می دانید قطعاً این احتمال وجود دارد که سقف وام مسکن روستایی در سال جاری همانند سقف سال گذشته باشد و افزایش نیابد چرا که به هر حال بانک ها با مشکل مواجه هستند. منابع محدود است و همانطور که می دانید از سود ۲۳ درصدی وام مسکن روستایی، ۵ درصد به شهروندان و متقاضیان و مابقی توسط دولت به صورت کمک بلاعوض تعلق می گیرد.

ماه گذشته غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا رشد تورم عمومی و افزایش قیمت نهاده های تولید مسکن منجر به پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی می شود یا خیر؟ امسال نیز افزایش دهد. وی گفت: همانطور که آمارها و استقبال خوب متقاضیان نشان می دهد، به نظر می رسد سهمیه ۳۵۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۲ و معرفی به بانک های عملیاتی تا آن زمان محقق شده است. خرداد این ماه رو به پایان است، بنابراین بسته و پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان را تهیه و به دولت ارائه خواهیم کرد.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا بانک های عملیاتی با این پیشنهاد موافقت خواهند کرد؟ چرا افزایش به ۳۵۰ میلیون تومان و اعلام آن در سال گذشته مشکلاتی داشت؟ وی بیان کرد: در صورت همکاری بانک های عملیاتی می توانیم سقف وام مسکن روستایی را افزایش دهیم. در هر صورت ظرفیت خوبی در روستاها وجود دارد و فعالیت های عمرانی در روستاها رونق می گیرد بهمن ماه گذشته پس از طی مراحل اداری اخذ ضمانت نامه از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، به ۹ بانک عملیاتی ابلاغ و مراحل آغاز شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا